Gå till innehåll

PU skum / AMA Reef Bond


wrang

Rekommenderade inlägg

Det har pratats lite om hur man skulle kunna bygga upp en revpelare utav fogskum/PUskum och beställa bra från Scuran etc

Har hittat ett annat allternativ ifall man nu vill bygga sin egna atoll/vägg etc

AMA Reef Bond finns ett material som skall vara lätt att jobba med

Tyska

AMA Reef Bond Aquarien Mörtel

Korallen und Riff Klebemörtel!

Anwendbar sowohl über als auch unter Wasser

Zum Befestigen von Korallen auf Substrat

Zum Stabilisieren und Konstruieren von Riffaufbauten

Absolut Riffsicher / Keinerlei Rücklösungen nach Aushärtung

Korallenkleber-Gebrauchsanleitung:

Benötigte Menge an Kleber abschätzen (Mischungsverhältnis ca. 5 ml Wasser + 1 gehäufter Esslöffel Kleber). Wassermenge in geeignetem Anrührbehälter vorlegen. Entsprechende Menge an Korallenkleberpulver zugeben und mit Spachtel homogen mischen. Bei richtigem Mischungsverhältnis löst sich der angemachte Kleber vom Mischbehälter und es entsteht eine knetmassenartige Konsistenz. Die entstandene Masse sollte mit der Hand zu einer Kugel geformt werden können. Sollte die Klebermasse zu dünn oder zu dick sein, kann durch weitere Zugabe von Pulver oder Wasser entsprechend korrigiert werden.

Die Verarbeitungszeit beträgt ca. 5 bis 15 Minuten. Diese kann durch Verwendung von heißem Wasser beschleunigt oder von kaltem Wasser verzögert werden. Bei dünnerer Konsistenz (mehr Anmachwasser) verlängert sich die Verarbeitungszeit.

Das Produkt kann sowohl über als auch unter Wasser verwendet werden.

Es gibt keine schädlichen Produkte an das Aquariumwasser ab.

Översatt med babelfish

AMA Reef bond aquariums mortar

Korallen and reef sticking mortar! Applicably both over and under water for fastening korallen on substrate for stabilization and designing reef superstructures absolutely reef surely/no back solutions after hardening by precipitation Korallenkleber instructions: Necessary quantity of adhesives measure (mixing proportion approx.. 5 ml water + 1 accumulated essloeffel adhesive). Quantity of water in suitable conditioner submit. Appropriate quantity of Korallenkleberpulver admit and with putty homogeneous mix. With correct mixing proportion the put on adhesive from the mischbehaelter and it separate develop a knead-measure-like consistency. The developed mass should be able to be formed with the hand to a ball. If the adhesive mass should be to thick too thinly or, can be corrected by further addition by powder or water accordingly. The working time amounts to approx.. 5 to 15 minutes. This can be accelerated by use of hot water or retarded by cold water. With thinner consistency (more putting on water) the working time extends. The product can be used both over and under water. It does not deliver harmful products to the aquarium water.

post-736-14468912310159_thumb.jpg

post-736-1446891231029_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang jag klankar inte ner hans bygge alls jag tycker bara personligen inte om bakgrunden en tegelvägg hade varit snyggare men det är min åsikt och den står jag för. Det verkar vara livsfarligt att inte tycka om allt man ser i akvarieväg här inne och att sedan tala om det är ju ännu värre. Det finns många akvarium inte ser speciellt vackra ut och det står jag för men de fula ankungarna kan snabbt bli till vackra svanar med tiden och ett rätt handlag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt ut husfix mot ARDEX (A45) ardurapid 45 det stelnar på en timme och om man vill ha det mer poröst så blanda i korall grus.

Kalkalger växer på det, å man kan använda det på levande sten.

Ta upp stenen du vill använda till att bygga en rev pelare bygg ihop den och låt pelaren stå i 1timme, sen ner med det i karet coh utan att man får någon utfällning.

Det finns dom som har byggt direkt i karet (under vattnet) som jag inte skulle rekomendera efter som det inte har brunnit färdigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är huvudsakligen ett Aluminatcement. Det betyder att de mjukkoraller som inte tål aluminiumbaserade fosfatremover inte heller klarar detta, åtminstone inte när det är färskt. Dessutom innehåller det kvartssand, Kiseldioxid som en del tvistar om ifall det kan läcka ut silikat till vattnet.

Om fosfatremover kan man läsa på Reefforum.com.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallenwelt i Rostock gör inredning pelare m.m i ett sorts keramisk material som nästa exakt är som levande sten poröst och blir efter ympning levande sten. Det brännes i stora ungnar och ser otroligt bra ut. Tyvärr är det något dyrt. De har patent på processen. De gör även efter beställning och ritning, är mycket använt i Tyskland. De gör även spec hållare till Tunze streem som då inte syns alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Jag visste inte ni hade en tråd om detta tidigare beklagar! Jag har varit i Rostock och sett hur dom tillverkar. J O Seijer är representant i Sverige

Ingvar:

Vem är den här J O Seijer och hur kommer man ikontakt med han/hon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...