Gå till innehåll

Fuktproblem i förråd


Manks

Rekommenderade inlägg

rädd att jag är på väg att få problem med fukt i mitt förråd. Akvarierna dunstar en del.Har gått bra i vinter med torr luft och bra drag genom huset, men när temperaturen stiger så blir det inte samma genomluftning.

De står precis vid ytterväggen, så tänkte bygga in dem och bara dra en badrumsfläkt rätt genom väggen.

Jag kan inget om badrumsfläktar, men vad är skillnaden mellan biltemas fuktstyrda för 450 spänn och en paxfläkt för 2000?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pax fläktarna har lite fler options: design, går på lågfart hela tiden för att bibehålla en bra ventilation, längre tidsintervaller. Men annars är det nog ingen skillnad. Står dock inte om biltemas har kallrasskydd i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att fuktstyrda fläktar fungerar i det här sammanhanget.

Jag har en från Fresh som är självprogrammerande.

Jag har tvättmaskin och torktumlare i samma rum och en gång hade jag glömt att tömma vattenuppsamlingsfacket i tumlaren så den stod bara och gick medan vattnet den torkade rann tillbaka i maskinen och kördes om. I alla fall gick det så lång tid att fläkten "vande" sig vid den höga luftfuktigheten och stängde av sig.

Jag tror de andra automatiska badrumsfläktarna fungerar på samma sätt då ingen skulle acceptera 80% luftfuktighet på vintern vilket vi har regniga dagar på sommaren.

Luftfuktare har jag och de fungerar utmärkt. Det är bara det att de värmer rummet rätt bra. De minsta drar 200 w och lämnar knappt 10 liter vatten per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror luftavfuktaren låter mer. = dåligt alternativ då ljud fortplantar sig från förrådet in i sovrummet på ett helt galet sätt samt att 200w är lite väl mycket. förrådet är inte måmga kvadrat.

Installerar nog en fläkt som går kontinuerligt på lite låg fart i stället. Då det är förrådet kan den se ut precis hur som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror luftavfuktaren låter mer. = dåligt alternativ då ljud fortplantar sig från förrådet in i sovrummet på ett helt galet sätt samt att 200w är lite väl mycket. förrådet är inte måmga kvadrat.

Installerar nog en fläkt som går kontinuerligt på lite låg fart i stället. Då det är förrådet kan den se ut precis hur som helst.

Köp en Fresh intellivent tyst, omställbart grundflöde och Max flöde vid luftfuktighet.

Köp på Tradera så finns det bra priset

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske kan köra en timer på en avfuktare om du är rädd för ljud? i sådant fall så räcker det med att du har ett litet grundflöde på frånluftsfläkten!

annars så hade nog kört en frånluftsfläkt i fasad som är fuktstyrd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och som en händelse har jag erfarenhet av både avfuktare(woods portabel) och fresh intellevent...den sistnämda använder jag för att sprida värme från rum med kamin till annat rum..låter en del...avfuktaren låter också men om jag stänger en dörr i källaren märks den inte...skulle tro att det går på ett ut..fördelen med avfuktare som kan ta sisådär 10 liter faktiska liter per dygn och värmeförluster vs fläkt ut..jag sätter en slant på avfuktaren...en annan sak med avfuktare är återvinning av vattnet..har vågat att fylla på sötkar med vattnet,märkte inget negativt..skulle vara mumma att kunna använda som "osmos" påfyllningsvatten har dock inte gjort det i salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket skit som växer i det för jag skulle använda det.

Fjärrvärmen är fast avgift på, så skit samma med värmeförlusten. Ska ändå bygga in karen mot ytterväggen för att göra förrådet mer cleant, så monterar en fläkt i det lilla rummet som blir på 1.5 kvm.

Avfuktaren kommer defenitivt höras genom förrådsväggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket skit som växer i det för jag skulle använda det.

Fjärrvärmen är fast avgift på, så skit samma med värmeförlusten. Ska ändå bygga in karen mot ytterväggen för att göra förrådet mer cleant, så monterar en fläkt i det lilla rummet som blir på 1.5 kvm.

Avfuktaren kommer defenitivt höras genom förrådsväggen.

Alltså fuktproblem..10 liter per dygn..hinner inte växa fasligt mycket i det vattnet innan tömning av behållaren..återstår dock att ta reda på om koppar i elementet men det är ju koppar i ledningsrören också?..jag tror inte avfuktaren kommer höras genom väggen hehe..den går när den behövs liksom fläkten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...