Moose Postat 16 maj 2018 Författare Postat 16 maj 2018 =) Låter absolut som det kan vara värt en liten tur framöver =) Tar ju inte så lång tid från Göteborg Citera
Moose Postat 16 maj 2018 Författare Postat 16 maj 2018 300 liter osmos vatten är nu redo i källaren. Kommer få blanda dessa och hälla i karet, sen köra en ny vända med ytterliggare 300 liter osv... Eller tror ni jag kan köra i 800 liter vatten i tanken och blanda saltet där i även om det är död sten och sand i karet? Vad säger expertrådet? @stigigemla @Lasse 2 Citera
stigigemla Postat 16 maj 2018 Postat 16 maj 2018 Nej jag skulle blanda först. Salt sjunker ner i sanden och ger extrem salthalt där det löser sig sakta sakta genom att det saltaste vattnet är tyngst och hamnar längst ned. Citera
Kimozabe Postat 16 maj 2018 Postat 16 maj 2018 29 minuter sedan, stigigemla sa: Nej jag skulle blanda först. Salt sjunker ner i sanden och ger extrem salthalt där det löser sig sakta sakta genom att det saltaste vattnet är tyngst och hamnar längst ned. Ursäkta @Moose att jag kapar tråden men gäller samma sak. Stig, om man bara har sten, är det fortfarande att rekommendera blandning utanför akvariet och sen pumpa över färdigblandat? Såg i Nikkos tråd att du föreslog turordning: vatten, sten, bakterier, sand. Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 16 maj 2018 Postat 16 maj 2018 Turordningen står fast för mig. Men man kan naturligtvis blanda vattnet i karet innan man lägger i sanden och stenen. Sanden ligger över hela botten men det gör inte stenen så den är inte lika viktig. Citera
Moose Postat 17 maj 2018 Författare Postat 17 maj 2018 Får bli så att jag blandar 200 liter åt gången och hinkar över. =) 1 Citera
Kimozabe Postat 17 maj 2018 Postat 17 maj 2018 Tack för svaret @stigigemla Då kanske jag får göra som @Moose fast i min 60 liters balja Ber om ursäkt igen för att jag lånade din tråd. Ska bli riktigt kul att se dig komma igång igen, ditt förra var en av mina favoriter här på guiden. Mvh Kim Citera
Moose Postat 17 maj 2018 Författare Postat 17 maj 2018 Det är lugnt. Låna på Tack! Har sänkt mina krav denna gång. Iaf inledningsvis. 1 Citera
Moose Postat 24 maj 2018 Författare Postat 24 maj 2018 Hade tänkt börja fylla karet denna veckan. Men nähä. Drog på mig ett diskbråck istället. Lagom kul Aja ingen större fara, jag har all tid i världen vilket är skönt att för en gång skull inte känna ngn stress. Har fått fixat till belysningen lite iaf, några reflektor satt löst och vibrerade har monterat om dessa så nu sitter dom fast. Även passa på att byta min 2 rosa rör till två ATI Blue plus. Så nu är kombon Coral + Blue + Coral + Blue + Blue + Coral + Coral + Blue + Blue + Coral + Blue + Coral + 1 Citera
Slanten Postat 24 maj 2018 Postat 24 maj 2018 Diskbråk som min svärfar sa... (utan c) Krya på dig! 1 Citera
Moose Postat 28 maj 2018 Författare Postat 28 maj 2018 Nu har det hänt massor av saker. Men inget vatten i karet ännu... Tömde hela sumpen under helge, flyttade undan de levande stenar jag har sparat. Städade ur sumpen, gjorde rent skummaren. montera isär alla pumpar. Lyfte ner sumpen, det var lite svettigt. 60kg sump som lyftes själv.. Bytte alla skivor under sumpen, hade MDF tidigare. Det var nog inte mitt smarataste val här i livet, men nu är dom bytte mot plywood. Ställt tillbaka sumpen. Startat osmosen. 300 liter vatten klart just nu iaf. =) 2 Citera
Slanten Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 Du var flitig, det ser man! Men att lyfta en 60 kg sump med diskbråck är kanske inte första valet... hehe Citera
Moose Postat 28 maj 2018 Författare Postat 28 maj 2018 7 minuter sedan, Slanten sa: Du var flitig, det ser man! Men att lyfta en 60 kg sump med diskbråck är kanske inte första valet... hehe haha nä, min sambo brukar inte heller anklaga mig för att vara smart Men jag e jäkligt enveten. 3 Citera
Moose Postat 28 maj 2018 Författare Postat 28 maj 2018 Mer fixat idag. Städat ur bänken under karet. Finsjusterat lysramperna. Börjat montera pumparna där jag vill ha dom. Imorgon hoppas jag börja blanda de första 200 litrarna. 4 Citera
Moose Postat 30 maj 2018 Författare Postat 30 maj 2018 Då var 200 liter färdigt och på plats i sumpen Idag kommer ytterliggare 200 liter blandas., detta innebär oxå att idag kommer vatten börja pumpas upp till huvudkaret. Till helgen borde karet vara fyllt. 9 Citera
Moose Postat 1 juni 2018 Författare Postat 1 juni 2018 Och det varde ljus!... vatten menar jag 12 Citera
Moose Postat 4 juni 2018 Författare Postat 4 juni 2018 Då är systemet igång. Har provat att flytta upp några knappar från källaren och dom slår ut fint. Jag kommer sakta men säkert fylla på med levande hela tiden. Fullt lyse på från start. Så först kommer jag fylla på med knappar/lps. Så ni som hade ngt roligt till övers, nu e jag redo! 2 Citera
Lasse Postat 4 juni 2018 Postat 4 juni 2018 (ändrat) Du vet den där montiporan du frågade om för en lång tid sedan - du trodde den kom från dig -- den finns kvar i mitt kar - säg till när jag skall klippa Jag har den neongröna briarumen och mina gorgonier - säg till MVH Lasse Ändrat 4 juni 2018 av Lasse 1 Citera
Moose Postat 4 juni 2018 Författare Postat 4 juni 2018 16 minuter sedan, Lasse sa: Du vet den där montiporan du frågade om för en lång tid sedan - du trodde den kom från dig -- den finns kvar i mitt kar - säg till när jag skall klippa Jag har den neongröna briarumen och mina gorgonier - säg till MVH Lasse Tack Lasse! Montiporan kommer jag ihåg =) M. peltiformis Den avvaktar vi lite med, sps får vänta! Neongröna briarium och gorgonia är därimot absolut eftertraktat! Jag återkommer när det blir dags, gäller att hitta en lucka då jag hinner svänga förbi =) Citera
Lasse Postat 4 juni 2018 Postat 4 juni 2018 okidoki. Troligtvis bortrest under helgen - annars är jag hemma. MVH Lasse Citera
Per L Postat 4 juni 2018 Postat 4 juni 2018 Roligt att höra att allt är på gång nu och redo för lite smått och gott! Jag har lite saker jag kan komma förbi med i helgen förmodligen ifall du är hemma? Vi kan väll höras av och försöka sätta en tid. Mvh Per 1 Citera
danne031 Postat 4 juni 2018 Postat 4 juni 2018 Du får hojta igen när du är sugen på pinnar Har en lps jag vill bli av med, jag tror det är en turbinaria. Det stod länge en stor längst till höger i långa karet hos Göran, detta är en från den, 6-8cm kanske. 1 Citera
Moose Postat 4 juni 2018 Författare Postat 4 juni 2018 4 minuter sedan, danne031 sa: Du får hojta igen när du är sugen på pinnar Har en lps jag vill bli av med, jag tror det är en turbinaria. Det stod länge en stor längst till höger i långa karet hos Göran, detta är en från den, 6-8cm kanske. Har du ngn bild på den´? Citera
Moose Postat 4 juni 2018 Författare Postat 4 juni 2018 6 minuter sedan, Per L sa: Roligt att höra att allt är på gång nu och redo för lite smått och gott! Jag har lite saker jag kan komma förbi med i helgen förmodligen ifall du är hemma? Vi kan väll höras av och försöka sätta en tid. Mvh Per Absolut, jag tror jag e hemma. Iaf nån av dagarna. Du kan la skicka ett sms till mig på 0702441226 när det närmar sig helgen så stämmer vi av? Citera
danne031 Postat 4 juni 2018 Postat 4 juni 2018 (ändrat) Det blev dåligt i dagsljus och sämre i blått, den är ganska färglös och tråkig (tycker jag), med flouroscerande polyper. Redigerat; hittade en jag tog för länge sedan på moderkolonin i butik Ändrat 4 juni 2018 av danne031 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.