Gå till innehåll

Led lampa för algodling


wrang

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Dom som är verkligen inne på algodling och algfilter verkar använda sig främst av röda och blåa odlingslampor med optimala våglängder runt 660nm och 450nm.

Mindre energi krävs för att uppnå större effect då allt ljus kan då användas effektivt av klorofyllen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du som kör Triton-metoden, ska du inte ha T5? De är väl mycket tydliga med det i sina manualer. Endast T5, inget annat.

Fel dom rekommenderar detta men hittar inga t5 som funkar

TRITON also recommends lighting with T5.

Ingen direkt jag läst om vet vad som funkar eller ingen som sagt att det här ska man ha för så står i manualen. Inte ens dom skriver vad man kan ha utan vara rekommenderar t5

Har bara sett typ lågenergi 55watt växtlampa, men lampan spelar väll ingen roll algerna är ju mer ute efter våglängderna.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger behöver energi så vanlig varmvitt funderar kalas bra 1w ger 1w energi svårt att komma undan detta faktum. Är chili odlare. Och alger har liknande krav som växter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den såg ju bra ut, men blir den inte väldigt varm med 7st 3W på så liten yta?

Jo en del värme avger den. Har inte varit något problem för mig. Kanske behöver inte doppvärmarna gå så mycket;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo en del värme avger den. Har inte varit något problem för mig. Kanske behöver inte doppvärmarna gå så mycket;)

tack men jag tror han menade att ledsen blir för varma så de knäcks utav värmen och ej håller de utlovade : 50,000hours above

Beställde du från samma länk du skrev?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack men jag tror han menade att ledsen blir för varma så de knäcks utav värmen och ej håller de utlovade : 50,000hours above

Beställde du från samma länk du skrev?

aha...

Det vet jag inte men hela armaturen är mer eller mindre byggd som en kylfläns.

Jag köpte den via Ebay men av en annan leverantör. Hittade flera som sålde likadana lampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var främst livslängden jag tänkte på. Annars såg den ju perfekt ut.

Då den bara kostar ca 200:- inkl frakt så kanske man inte ska räkna med en jättelivslängd. Jag har två stycken och de har gått ca åtta timmar per dag i fyra månader. Än så länge inga problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var främst livslängden jag tänkte på. Annars såg den ju perfekt ut.

Tänker du köra refugium eller ATS? 50W låter för mycket för en ATS men är kanske perfekt för ett refugium.

Refugium med massa olika alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugium med massa olika alger

Spännande då får du lägga ut bilder när det kommer igång. Har sett en hel del kul alger när jag googlat på refugium, men jag har dålig koll på vad som finns att köpa. Satt och skissade på en framtida sump imorse med refugium och kryptisk zon, så det är alltid intressant att se hur andra löst det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog plugga på Triton metoden :) . Sjukt vad många olika vägar man kan ta för att lyckas med sitt akvarie. Ska börja kolla vad som finns att beställa på nätet när det gäller alger så hittar du någon bra leverantör är jag nyfiken. Helst skulle jag vilja ha något som växer snabbt och har rötter så jag kan testa lite naturlig filtrering ala Diana Walstad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...