peterj66 Postat 3 mars 2016 Författare Postat 3 mars 2016 Favorit som växer sakta men säkert. I blått ljus är den grön med blåa toppar. Nedan lite semesterbilder från strandkanten på Cozumel. Någon som vet id på korallen? Den var ca 1x1,5 m stor. 2 Citera
peterj66 Postat 19 mars 2016 Författare Postat 19 mars 2016 Fyndade 5 liter siporax idag som åkte ner i sumpen. Nu ska jag bara få tag i ett lagom stort kar så jag kan byta plastbacken jag har som tillfällig sump Citera
wrang Postat 19 mars 2016 Postat 19 mars 2016 Fyndade 5 liter siporax idag som åkte ner i sumpen. Nu ska jag bara få tag i ett lagom stort kar så jag kan byta plastbacken jag har som tillfällig sump Bygg själv en sump. min kostade bara 500:- hos glasmästaren /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera
mikoto Postat 19 mars 2016 Postat 19 mars 2016 Ja, bygg en själv! Kan du bygga den lysrampen du håller på med nu kan du bygga en sump. Det är skoj och lärorikt. Bara din glasmästare skär glaset bra. Citera
peterj66 Postat 19 mars 2016 Författare Postat 19 mars 2016 Kanske kan vara en idé . Lite orolig för vad försäkringen täcker bara. Citera
peterj66 Postat 6 april 2016 Författare Postat 6 april 2016 Shoppade lite igår av en kille som skulle lägga ner. Nu står en dunkan och fyra acanstrea och acklimatiserar sig. Alltid kul med nya koraller. Dessutom börjar min hemmabyggda LED belysning äntligen närma sig färdig :). Då blir det förhoppningsvis lite trevligare färger i akvariet. Citera
Ouscazz Postat 6 april 2016 Postat 6 april 2016 Duncan är fina, fick själv hem en sådan igår. 1 Citera
peterj66 Postat 20 april 2016 Författare Postat 20 april 2016 Nu när nya belysningen snart är färdigbyggd så är det dags för nästa projekt Första prylarna till en wi-fi styrd doserpump kom idag. 1 Citera
peterj66 Postat 26 maj 2016 Författare Postat 26 maj 2016 Ny sump på plats. Blev ett standardkar med ett fack för returpumpen. Resten avskärmas med galler vid behov. Måste bara säga att Akvarietjänst i Malmö har superbra priser. 550 för ett 120 liters 75x40x40. Långt billigare än andra jag googlat på. Citera
wrang Postat 26 maj 2016 Postat 26 maj 2016 Hur gick det med din doserpump? Läste nått med mosefet var bättre än vanliga relän eller fattade jag fel? /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Citera
peterj66 Postat 26 maj 2016 Författare Postat 26 maj 2016 Doserpumpen är på gång. Alla delar har kommit. Arbetet med sumpen hade högre prio så därför har det dröjt med att komma igång. Borrade lådan idag och har börjat koda websidan. Hamnade lite i beslutsångest när det gällde ultraljudssensorer för nivåmätning i behållarna. Förmodligen skippar jag dem för att hålla den så enkel=problemfri som möjligt. Kanske gör en byggtråd när jag är klar. När det gäller reläerna så kommer jag inte ihåg motivationen, men jag körde MOSFET till fläkstyrningen på min ramp så det blir en liknande till doserpumpen. Tror att reläer har kortare livstid. Citera
fälgis_ Postat 31 maj 2016 Postat 31 maj 2016 tjena. sitter och funderar på att bygga mig en liknande kub. hur tjockt är glaset? och hur bred sarg har du i ovankant? Citera
peterj66 Postat 31 maj 2016 Författare Postat 31 maj 2016 Skulle gissa på 10mm glas med 12mm i botten. Köpte av Micke på Håkanstorp. Sargen är ca 6cm bred och går runt hela. Finns kalkylator på nätet för akvariebygge om du villl experimentera med mått: Kalkylator 1 Citera
fälgis_ Postat 31 maj 2016 Postat 31 maj 2016 Ok. Tack för snabbt svar Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
peterj66 Postat 2 september 2016 Författare Postat 2 september 2016 Ett tag sedan jag uppdaterade denna tråden. Allt rullar på. Testkör just nu doser pumpen jag bygger så förhoppningsvis slipper jag snart dosera manuellt. Gjorde precis min första Triton test och den var bra förutom koppar som låg lite högt. Får väl spola lite längre i kranen i fortsättningen Refugiet växer nåt kopiöst just nu och jag får dosera både järn och nitrat för att inte helt utarma akvariet. Minns att det fanns en tänkbar förklaring att så många får högt på just koppar, men minns inte var jag såg det. triton.pdf 1 Citera
peterj66 Postat 21 september 2016 Författare Postat 21 september 2016 Lite snabbt DIY Koldioxidfilter . Får se om det funkar. Eller om designen behöver justeras 2 Citera
peterj66 Postat 2 oktober 2016 Författare Postat 2 oktober 2016 Testkörning av diy doserpumpen och sista buggfixarna (förhoppningsvis) gjorda 4 Citera
peterj66 Postat 31 oktober 2016 Författare Postat 31 oktober 2016 Detta upptäckte jag för några veckor sedan (ledtråd silikonet ska vara svart och glaset är rent på utsidan) Då fick det bli reparation Sen fylla igen efter att karet kom tillbaka Micke på Håkanstorp var en lifesaver och fixade snabbt att limma om karet. Citera
peterj66 Postat 1 november 2016 Författare Postat 1 november 2016 Passade på att handla lite på Triton när jag var i Stockholm i helgen. Superbra service och mycket att välja på. Citera
fälgis_ Postat 1 november 2016 Postat 1 november 2016 Hur upplever du din cirkulation med bara en rw15? Ska iväg och hämta en 80x80x70 kub i helgen och sitter och planerar tekniken Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Citera
peterj66 Postat 1 november 2016 Författare Postat 1 november 2016 Har faktiskt petat i en RW-8 nu när jag startade upp karet efter reparationen. Jag upplever cirkulationen som mycket bättre med två. Korallerna verkar gilla det bättre också. Kan tillägga att jag kör min RW-15 på 12V istf 24V. Anledningen är att den är mycket tystare på 12V än vid 24V även vid samma flöde. RW-8 går på sin original spänningsadapter Citera
fälgis_ Postat 1 november 2016 Postat 1 november 2016 Ok. Ja man kan ju säga att du har 2 rw8 egentligen imed volten du matar rw15 med. Funderar själv på 2 st rw8 till mitt Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Citera
peterj66 Postat 1 november 2016 Författare Postat 1 november 2016 Känns som att det funkar bra än så länge. Jag har min kub i en hörna så jag har satt båda i det inre hörnet med flöde längs varsin sida. Citera
peterj66 Postat 2 november 2016 Författare Postat 2 november 2016 Hej då. Har bestämt mig för att lägga ner all aktivitet på saltvattensguiden för gott Ha det bra Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.