Dimorb Postat 14 november 2015 Författare Postat 14 november 2015 Tänkte jag kunde ta en del bilder inom kort men jag har tagit av fronten på ramen så det ser lite naket ut. Men skall ta lite på systemet och lägga ut även om det mest är vatten. Citera
Dimorb Postat 2 december 2015 Författare Postat 2 december 2015 Saker och ting går sin sakta gång.Har inte fått tid att fotografera någonting men det kommer väl inom kort nu när det finns lite saker att flytta på i karet.Har stoppat i levande sten idag men får inte till aqua scapen så som jag vill Just nu är det bara ett stort rev med massor av grottor och nivåer för att placera ut koraller. Inget spännande alls. Om någon har tips på aqua scape som kan passa sig i ett 300x70x70 så länka mig gärna eller posta förslag direkt i tråden. Citera
Dimorb Postat 3 december 2015 Författare Postat 3 december 2015 Då har jag fått fotat stenröset. Någon som har förslag på hur jag kan göra det annorlunda?Skulle kunna tänka mig att ha mer bottenareal då jag har en hel del lps:er /Andre. 3 Citera
osby0479 Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Dra in revet en bit i mitten så du får mer bottenyta så får du ju ändå myclet plats koraller på stenen, eller så gör du ett bygge på den sidan du tycker passar bäst, sen en liten ö och en pelare med koraller på, samt lpser runt om!! Citera
wrang Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Fick du ordning på oljudet från ytavrinningsboxen?Vad kommer du köra för belysning? Citera
stigigemla Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Jag skulle dra ut sten mot sidorutan till höger. Du kan ändå inte se in genom den rutan då den är för nära väggen så den behöver inte skrapas så noga. Jag hade också höjt och dragit fram revet lite en tredjedel ungefär från vänster och sänkt på båda sidor om höjningen.Stenen till detta minskar bredden i motsvarande grad på sidorna om revpelaren. Citera
Dimorb Postat 3 december 2015 Författare Postat 3 december 2015 (ändrat) Tack för förslag. Skall ser över det mer noga imorgon och så planlägga för eventuell förändring. Stig, tänker du då att man flyttar in revet från vänster så att sten tas från bägge sidorna utav pelaren men att det bara är på vänstersida som revet faktiskt flyttas mot höger?Wrang: Har inte löst det ännu men har stoppat hela facket smockat med levande sten och skall ha över filtermatta. Så slipper jag stänk från rören. Uppe i ytavrinningen fyller jag nog på med filtermatta på sidorna och längs rören så att vattnet rinner ner på sidorna om mattorna. Belysning just nu och under uppstart blir väl 16x54 watt T5 i olika kombinationer eller så blir det ett DIY av en elektriker på någon känd profil t.ex. GHL's uppsätt. Ändrat 3 december 2015 av Dimorb Citera
Dimorb Postat 3 december 2015 Författare Postat 3 december 2015 Ken och Stig, har ni några bilder på hur ni tänker er att det kan se ut? Stig har du något på ditt akvarium? Citera
Dimorb Postat 3 december 2015 Författare Postat 3 december 2015 Prövar mig på en film. IMG_0408.MOV Citera
stigigemla Postat 4 december 2015 Postat 4 december 2015 Nej jag har inga bilder. Men läs t.ex här :http://www.reef2reef.com/threads/tips-and-tricks-on-creating-amazing-aquascapes.97209/ Citera
Dimorb Postat 4 december 2015 Författare Postat 4 december 2015 Har läst där men får inte riktigt några ideer utifrån det. Citera
Dimorb Postat 5 december 2015 Författare Postat 5 december 2015 Nu har jag tittat runt lite på nätet och jag tror att jag har beslutat mig för att bygga ett högre rev till höger som slutar ner i en lagun som sedan har en motsatt pelare/rev till vänster. Svårt att förklarar hur jag tänker men det kommer bilder när arbetet har påbörjats. Någon som har enkla tips på hur man bör gå tillväga när man skall lyfta ur och sortera 200 kilo sten utan att slabba allt för mycket på parketten? Tror det blir enklast att plocka ur och så bygga från scratch kontra att ha stenen kvar i akvariet när man bygger. Citera
kocknick Postat 5 december 2015 Postat 5 december 2015 Jag skulle lyfta ur.. lätt att sten faller o repar glas när man har i löst högar television, teacher mother secret lover Citera
kocknick Postat 5 december 2015 Postat 5 december 2015 Och sen handukar på golvet framför akv.television, teacher mother secret lover Citera
Dimorb Postat 5 december 2015 Författare Postat 5 december 2015 Har bestämt mig för att plocka ur all sten och göra ett nytt försök där jag försöker skapa mer djup i akvariet samtidigt som jag frigör mer bottenareal. Blir denna lösningen:Tejpa svarta plastsäckar längs med akvariets långsida för att förhindra spill ner mot möbel och parkett.Plocka ur sten och sortera i olika frigolit lådor baserat på användningsområdeStarta byggnation med större block från baksidan och framåt. Citera
jimmy Postat 6 december 2015 Postat 6 december 2015 Jag hade nog slängt ut hälften av stenen.Å byggt upp två luftiga högar en lite större till höger.Och ett typ sen mittgång imellan in mot bakrutan Citera
Dimorb Postat 6 december 2015 Författare Postat 6 december 2015 Ja det är lite av tanken. Jag ser framför mig en delad lagun med höga bakre rev och grottor som täpps av sluttningar. Får se hur det blir. Kommer bilder. 1 Citera
wrang Postat 8 december 2015 Postat 8 december 2015 Kanske detta kan vara till idé?10000liter hos en privatperson i Tyskland Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S 2 Citera
Iceaxeon Postat 8 december 2015 Postat 8 december 2015 Härligt att det är på g nu... popcornen tog slut. Citera
Thomas Salt Postat 8 december 2015 Postat 8 december 2015 Er enig med dig at der er for meget LS i baljen, at man ka se bunden er fräkt. Om det var mit skulle jeg tage bort mindst 50% af stenene, der skal jo være plads til koraller. Citera
Dimorb Postat 8 december 2015 Författare Postat 8 december 2015 Det var ett fint förslag. Tack för det.Inte möjligt i mitt kar dock eftersom jag har satt ytavrinningen i mitten på karet.Men jag går för en kombination.Har byggt 2 styck rev. Det högra växer ner mot vänster och slutar framför ytavrinningen. Det vänstra startar strax efter och växer ut mot vänster framsida. Svårt att förklara men jag skall ta bilder när det blir helt klart. Fördelen som jag direkt ser är att jag får mycket mer bottenyta samtidigt som jag får 4-6 olika hyllplan samt massor av diagonala platser till koraller. Nu återstår lite andra inköp av utrustning osv.. tar gärna råd angående sand då jag alltid har kört bare bottom tidigare. Tänker att jag funderar på någon form av levande sand t.ex. carib sea eller ren aragonit för att få stabilare ca och kh. Vad har ni? Vad rekommenderar ni? Citera
stigigemla Postat 9 december 2015 Postat 9 december 2015 Levande sand har inget med Ca- kH - stabilisering att göra. Det är exakt samma jämviktsförhållanden i död sand. Det enda som skiljer en aning är om stenen är aragonit eller kalcit.Jag struntar i levande sand då den bara grumlar karet vid starten och död sand ändå befolkas från stenen. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.