Gå till innehåll

Andre's (Dimorb's) 1970 liters


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Saker och ting går sin sakta gång.

Har inte fått tid att fotografera någonting men det kommer väl inom kort nu när det finns lite saker att flytta på i karet.

Har stoppat i levande sten idag men får inte till aqua scapen så som jag vill :(

Just nu är det bara ett stort rev med massor av grottor och nivåer för att placera ut koraller. Inget spännande alls. :(

Om någon har tips på aqua scape som kan passa sig i ett 300x70x70 så länka mig gärna eller posta förslag direkt i tråden.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle dra ut sten mot sidorutan till höger. Du kan ändå inte se in genom den rutan då den är för nära väggen så den behöver inte skrapas så noga. Jag hade också höjt och dragit fram revet lite en tredjedel ungefär från vänster och sänkt på båda sidor om höjningen.

Stenen till detta minskar bredden i motsvarande grad på sidorna om revpelaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förslag. Skall ser över det mer noga imorgon och så planlägga för eventuell förändring. 

Stig, tänker du då att man flyttar in revet från vänster så att sten tas från bägge sidorna utav pelaren men att det bara är på vänstersida som revet faktiskt flyttas mot höger?

Wrang: Har inte löst det ännu men har stoppat hela facket smockat med levande sten och skall ha över filtermatta. Så slipper jag stänk från rören. Uppe i ytavrinningen fyller jag nog på med filtermatta på sidorna och längs rören så att vattnet rinner ner på sidorna om mattorna. 

Belysning just nu och under uppstart blir väl 16x54 watt T5 i olika kombinationer eller så blir det ett DIY av en elektriker på någon känd profil t.ex. GHL's uppsätt. 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tittat runt lite på nätet och jag tror att jag har beslutat mig för att bygga ett högre rev till höger som slutar ner i en lagun som sedan har en motsatt pelare/rev till vänster. 

Svårt att förklarar hur jag tänker men det kommer bilder när arbetet har påbörjats. :)

 

Någon som har enkla tips på hur man bör gå tillväga när man skall lyfta ur och sortera 200 kilo sten utan att slabba allt för mycket på parketten? Tror det blir enklast att plocka ur och så bygga från scratch kontra att ha stenen kvar i akvariet när man bygger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig för att plocka ur all sten och göra ett nytt försök där jag försöker skapa mer djup i akvariet samtidigt som jag frigör mer bottenareal.

 

Blir denna lösningen:

Tejpa svarta plastsäckar längs med akvariets långsida för att förhindra spill ner mot möbel och parkett.

Plocka ur sten och sortera i olika frigolit lådor baserat på användningsområde

Starta byggnation med större block från baksidan och framåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett fint förslag. Tack för det.

Inte möjligt i mitt kar dock eftersom jag har satt ytavrinningen i mitten på karet.

Men jag går för en kombination.

Har byggt 2 styck rev. Det högra växer ner mot vänster och slutar framför ytavrinningen. Det vänstra startar strax efter och växer ut mot vänster framsida. Svårt att förklara men jag skall ta bilder när det blir helt klart.
 

Fördelen som jag direkt ser är att jag får mycket mer bottenyta samtidigt som jag får 4-6 olika hyllplan samt massor av diagonala platser till koraller.
 

Nu återstår lite andra inköp av utrustning osv.. tar gärna råd angående sand då jag alltid har kört bare bottom tidigare.

 

Tänker att jag funderar på någon form av levande sand t.ex. carib sea eller ren aragonit för att få stabilare ca och kh. Vad har ni? Vad rekommenderar ni?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sand har inget med Ca- kH - stabilisering att göra. Det är exakt samma jämviktsförhållanden i död sand. Det enda som skiljer en aning är om stenen är aragonit eller kalcit.

Jag struntar i levande sand då den bara grumlar karet vid starten och död sand ändå befolkas från stenen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...