Gå till innehåll

Andre's (Dimorb's) 1970 liters


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det jag tänkte var att jag skulle ha aragonit för att få stabilare kh/Ca men har nu läst på lite och det verkar vara extremt marginellt hur mycket som löser sig i vattnet och att det finns en liten risk för pH fall om man har aragonit i ett akvarium med lite för dåliga förhållanden.

 

Vad är det för skillnad på kalcit och aragonit?

 

Levande sand har jag inte så stort behov utav. Renast möjligt och i lagom storlek så det inte blåser bort när man har stark cirkulation.

 

Stig, vilken storlek har du på grusen? Märke som du rekommenderar? Fördelar/nackdelar med kalcit kontra aragonit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde det var aragonit som löste sig vid en aning högre pH. Har jag läst för 40 år sedan.

Det är kristallstrukturen som skiljer aragonit och kalcit. Aragonit är betydligt hårdare så vill man inte repa rutan är kalcit förståndigare.

Jag kör mest blandat 1-2 blandat med lite grövre. Vanlig Herman Meyer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta var inte lätt.. finns ju tusen märken.

 

Funderar nu på 

Preis bora bora - http://www.aquapro2000.de/en/Substrates-and-Decoration/Coral-Sand-and-DSB-system/DSB-System-Information/Preis-Bora-Bora-Sand-25kg::6298.html

Korallenzucht aragonite - http://www.aquapro2000.de/en/Substrates-and-Decoration/Coral-Sand-and-DSB-system/Sand-dry/Korallenzucht-Aragonite-3-5-mm::9715.html

 

ATI Fiji white - http://www.aquapro2000.de/en/Substrates-and-Decoration/Coral-Sand-and-DSB-system/Sand-dry/ATI-Fiji-White-Sand-S-9-07kg::9756.html

Arag-alive - http://www.aquapro2000.de/en/Substrates-and-Decoration/Coral-Sand-and-DSB-system/Live-Sand/Arag-Alive-Bahamas-Oolite-Sand-9-07kg::3495.html

 

Och många många fler.. :(

Står ungefär detsamma på alla typer av live och dry sand.. "vi är de som har bäst.. bäst bakterie, bäst variation, bäst storlek, bäst reflektion osv osv"

Hur väljer man? Hur har ni gjort era avgörelser?

Räknar med att sanden blir levande oavsett om den köps som död eller icke död och bryr mig egentligen inte om det utan vill ha vit sand som kan hållas vit och som tål cirkulation i massor då jag kör kraftig cirkulation. 

Förslag?

Vilka risker finns det med de olika typerna av sand? Har förstått att aragonit kan leda till pH drop? Fel/riktigt? Finns det andra sorters grus man skall tänka över mer än en gång innan man köper? 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man gjort ett ärligt försök att förändra på aqua scapen så gott man kunde.

 

Har blivit 2 pelare/högar som går nedåt både fram och på sidorna från högsta punkten. Denna konstruktionen ger mycket mer fri bottenareal än tidigare så det kanske finns lite hopp både för bottenlevande djur och för koraller som trivs i eventuell sand.

 

Har bekymmer med att välja mig sand men har nu lyckats läsa mig till mycket positiva omdömen utav ATI White Fiji Sand som kanske blir det första vi prövar. Enligt utsago är det en väldigt finkornig sand som skall hålla en hög renhet och samtidigt vara lite tyngre så den inte flyttar på sig så lätt.

 

 

post-66-0-78451400-1449933294_thumb.jpg

post-66-0-22790800-1449933295_thumb.jpg

post-66-0-54865600-1449933295_thumb.jpg

post-66-0-89679500-1449933295_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har man äntligen fått tummarna ur och möblerat om samt plockat i en del koraller.

Har stora I-landsproblem med att välja vilken typ av koraller jag skall rikta in det på. Har satt ner 30-40 euphyllior på ena sidan och så blandat med acans, cynarina, acanthophyllia osv.. men nu finns det bara dålig plats för sps:er :(

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då har vi kommit några steg framåt.

En del lpser är flyttade från karantän in i akvariet och fisk är beställt. Vi väntar också på bekräftelse angående spser och planlägger för flytt utav de kvarvarande lpserna.

Några lpser skall förresten ut då det måste finnas möjlighet att stoppa i nyheter.

PICT7519.JPG

PICT7520.JPG

PICT7521.JPG

PICT7522.JPG

PICT7523.JPG

PICT7497.JPG

PICT7498.JPG

PICT7499.JPG

PICT7500.JPG

PICT7501.JPG

PICT7502.JPG

PICT7503.JPG

PICT7504.JPG

PICT7506.JPG

PICT7507.JPG

PICT7508.JPG

PICT7509.JPG

PICT7510.JPG

PICT7513.JPG

PICT7514.JPG

PICT7518.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tack för alla svar.


Det är bara lpser och en del skivor/zoas i akvariet just nu. Har ytterligare 100+ lpser ståendes i karantän. Skall väl ha över 30-40 av dem tänker jag. Sen får vi se om det är värt att ta i spserna eller om det bara är problem. Hade gärna haft mer "höjd" på revet för lpserna blir så flata och växer inte på höjden.

runstenen: jag matar inte lpserna. De slår ut med tentaklerna vid allmän matning och efter klockan då ljuset går ner. Kör biopellets all in one så de får lite bakterier genom det men skall starta med att dosera lite foder efterhand.

 

kocknick: bänken är 90 hög, akvariet 70, överdelen 25, så allt ger ett ganska stort intryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För

16 minuter sedan, Dimorb sa:

Tack för alla svar.


Det är bara lpser och en del skivor/zoas i akvariet just nu. Har ytterligare 100+ lpser ståendes i karantän. Skall väl ha över 30-40 av dem tänker jag. Sen får vi se om det är värt att ta i spserna eller om det bara är problem. Hade gärna haft mer "höjd" på revet för lpserna blir så flata och växer inte på höjden.

runstenen: jag matar inte lpserna. De slår ut med tentaklerna vid allmän matning och efter klockan då ljuset går ner. Kör biopellets all in one så de får lite bakterier genom det men skall starta med att dosera lite foder efterhand.

 

kocknick: bänken är 90 hög, akvariet 70, överdelen 25, så allt ger ett ganska stort intryck.

Förstod nästan det ;) Grymt kar iaf !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...