Gå till innehåll

silikona om ett akvarie (extends högt kar)


Daniel

Rekommenderade inlägg

jag har aldrig gjort det själv och vet i fasen om jag vågar ger mig i det..

alternativt I: finns det någon i malmö område som orkar en helg å hjälpa mig för några pilsner

alternativ II: ni experter kan säga allt jag behöver, allt jag ska behöva tänka på m.m. och jag kan prova gjora det själv... (argh)

alternativt III: finns det någon proffs som gör det? och inte kostar skjortan? kollade med ett glasmästeri och för det första kunde de inte innan jul, och sen kostade hela processen 3-4000..

som vanligt tusen frågor.. tack i förskott för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det ett stort kar skulle jag inte ge mig på det om du aldrig gjort det förut.

Det gäller att ta bort alt det gamla siliconet tillåbörja med å det är inte så lätt som det låter enligt mig är nog det som är jävligaste.

Hur stort är det ?

Gör en sökning på forumet det finns en del trådar i ämnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Siliconade om mitt förra 640liters kar förut.

Pratade då med en glasmästare om han kunde göra det, han gjorde det för 1000:- eller om det var 1500:- dock fick jag skära ner det och skrapa bort alla silicon rester. Det tog sin lilla tid... Alla rester måste bort annars så biter inte den nya siliconen optimalt.

Så om du gör grovjobbet själv så kan du nog komma billigt undan.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ohyggligt tidsödande jobb, har limmat om några stycken, mest små burkar går åt många rakblad och brytblad, att sära på glas skivorna kan vara knepigt men det går.

Att få bort all gammal silicon vilket är nödvändigt tar tid... lär finnas ett lösningsmedel för silicon, har för mig att det var hos clas ohlson eller Biltema jag såg det, har inte prövat det men det kan kanske va något(?)

Du får nog räkna med en par tre dagars jobb, om det är värt det kan nog bara du själv värdera.

(För mig tog det en dag att limma om ett 60cm x 40cm x 40cm akvarie i 6mm glas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Åleds akvarium silikonar om akvarier, tror han tar 2.5kr / liter 500liter=1250kr + resor 1850kr.

Hör med honom han är duktig, han lämnar ju trots allt 10års garanti på sina akvarier.

Själv har jag silikonat om ett gammalt akvarie efter hans rekomendationer. Mitt var det ett alu-kar:

*Skär bort allt silikon men sära inte på skivorna.

*Andvänd rakblad till det sista synliga.

*Tvätta noga med t-röd.

*Silikona alla fogar inom 5minuter så det inte blir någon hinna på fogen innan du jämnar till fogen.

*Låt härda 7dagar

Hoppas det hjälper något.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det ett stort kar skulle jag inte ge mig på det om du aldrig gjort det förut.

Det gäller att ta bort alt det gamla siliconet tillåbörja med å det är inte så lätt som det låter enligt mig är nog det som är jävligaste.

Hur stort är det ?

Gör en sökning på forumet det finns en del trådar i ämnet

Skrapa först med glasskrapa. Använd därefter pimpstensmjöl på ett fuktat finger eller trasa. Allt gammalt måste bort! Torka av glaset med aceton innan du limmar nytt. Träning ger färdighet. Använd svart silikon för akvarier så håller det längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger vem att just svart håller längre!??

Svart är dock snyggare i karen

En gammal visdom är att man får algtillväxt mellan glaset och limmet och i snitt efter 10 år så börjar det läckat. Tidigare var alla akvarier limmade med klar silikon. Det var därför man bytte till svart men även brunt eller grått (släpper ej genom ljus). Tur att du tycker svart är snyggt men det var inte anledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mattias Widell

Vad jag hört ang svart silikon är att det tål ljuset från mhbelysningen bättre än transparant och detta skulle vara en orsak till att man använder svart silikon, har även hört det med algerna.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra tips där ingvar har aldrig tänkt på kevlar tråden men ska prova det nästa gång jag ska dela för det kan vara riktigt knivigt ibland.

Hur funkar pimpstens mjöl ?

Pimpstensmjöl finns i välsorterade affärer som rengör och putsar glas. Fungerar som ett sorts slipmedel och tar bort all silikon, nästan som flugpapper, (Det är helt omöjligt med en skrapa. Det blir en tunn hinna kvar).

Det är faktisk mycket lätt att jobba med och väldigt drygt. Jag har limmat om många kar och de 500g jag köpte för 20 år sedan har jag fortfarande kvar av. Pimpstensmjöl har den stora fördelen att det inte alls repar glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Rödsprit och radergummi när jag silikonerade om mitt 800L + ett gäng rakblad. Att alger kan växa under transparant silikon har jag oxå hört.

Lik förbannat är det det jag använde!!!!!

Jag hade ett akvarium som stod i vardagsrummet. 350l. Det hade stått på samma plats i 10 år. När vi var bortresta så började det läcka. 300 liter på parkettgolvet och i min stora Nainmatta......tur försäkringsbolag finns.

Efter reparation av stavparkett 100 000kr, mattan på 50 000 blev sig aldrig lik trots proffstvätt. Blev jag förvisad till källaren där det finns golvbrun.

Jag skar i tu glaset och konstarerade att kalkalger hade vuxit mellan glas och silikon...det hände även flera av mina kompisar.

Familjefriden är återuppstånden nu men ett absolut akvarieförbud råder annat än i källaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
jag har aldrig gjort det själv och vet i fasen om jag vågar ger mig i det..

alternativt I: finns det någon i malmö område som orkar en helg å hjälpa mig för några pilsner

alternativ II: ni experter kan säga allt jag behöver, allt jag ska behöva tänka på m.m. och jag kan prova gjora det själv... (argh)

alternativt III: finns det någon proffs som gör det? och inte kostar skjortan? kollade med ett glasmästeri och för det första kunde de inte innan jul, och sen kostade hela processen 3-4000..

som vanligt tusen frågor.. tack i förskott för svaren

Läste här än gammal tråd som jag finnet högst relevant för mig och fler med mig. Tyvärr finns det ingen avslutning med erfarenheter och hur du gjorde. Snälla berätta hur du gjorde och hur det gick!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...