Gå till innehåll

Christians 100*70cm shallow reef


crille_hallden

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader...

I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt.

Ni vet hur det är... ;-)

Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget.

Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc.

"hoppas den är redo". :-)

Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer...

Så jäkla nöjd att det blev detta karet till slut (har passerat ett par stycken under dessa 6 månader)....

Display: 280L, 100x70x40, 8 mm glas, OW runt om.

Sump: 160L, 100x40x40, egen design med "multipurpose" refugium som ligger på egen ledning och inte passerar skummarfacket, osmosbehållare, skummarfack etc.

Belysning: Maxspect Razor 160w, väntar på 120 linser.

Skummare: Coral box D300, Sander ozon 50 för det där lilla extra..

Doserpump: Marine Magic, 3 huvuden. Balling light nu i uppstarten åtminstone, när allt "satt" sig får vi se!

Retur: Jecod DCT4000

Skåp: Aluminiumstomme, delvis klätt med 16mm konstruktionsplywood, sidor i Hardwood, betsat och lackat, köksluckor lackade med en bruten vit.

Tillsatser: Red Sea reef energy B, fiskmaten läggs i denna och får suga in, bra för både fisk och koraller.

Bailing Light.

Tilltänkt fisk: Min nuvarande Chelmon rostratus, en six line wrasse, mandarin/er, en Kole tang och anthias...

Allt kommer passera tank transfer innan det flyttar in...

Har passerat ett antal Acanthurus kirurger hos mig och jag gillar dem verkligen, sålde min Nigricans för ett par månader sedan. Hade dåligt samvete att han bodde i litet kar.

Inte helt omöjligt att det kommer bli en Japonicus eller Nigricans istället för en Kole.

Kommer vara ett mixed reef med LPS på en relativt stor sandbädd och SPS högt upp på balkonger.

Här och nu är det lite finishjobb kvar, belysningen skall hängas upp i taket när linserna dykt upp, sockel på skåpet, sand åker i om en månad (ifall det skulle bli något bekymmer i uppstarten) etc.

Haft höga näringsnivåer i odlingskaret nu i slutet...

Så allt kommer färga till sig de kommande månaderna!

Lägger upp lite bilder från bygget till idag, med andra ord senaste 2 veckorna. :-)

Tack så länge!

Ändrat av crille_hallden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter; Ja när spelreglerna är ETT kar, från frugan så gäller det att bygga ett refugie som kan husera, DSB, siporax eller LS, makroalger, fraggar, karantän, etc.

Helt beroende på behovet. :-)

wV6VUW

Varför tar inte forumet mina bilder från Flickr?

https://flic.kr/p/wV6VUW

Kan man manuellt skriva in bildadressen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter; Ja när spelreglerna är ETT kar, från frugan så gäller det att bygga ett refugie som kan husera, DSB, siporax eller LS, makroalger, fraggar, karantän, etc.

Helt beroende på behovet. :-)

Känner igen det ;). Det är därför min sump fortfarande är en plastlåda från Clas O tills jag bestämt vad jag behöver. Blir kanske en beställning från Håkanstorp framåt vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar!

Ang. ljuset så har jag bara höjt inställningarna lite från odlingskaret.

Var avsevärt mindre, men korallerna stod i ungefär samma avstånd till ytan...

Först när jag har 120 linserna kommer jag börja höja/sänka panelen för full täckning, justera ljuset etc...

Så återkommer i frågan!

Helt övertygad att den kommer räcka till med 120 linserna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20486263681_0c4a6479f4_c.jpg

Är inte så avancerat som det låter... :-)

För det första så valde jag att ha refugiet på en separat ledning och returen emellan ref. och skummarfack.

Istället för att ha det före/efter.

Då kan jag ha ett högre refugie/större volym.

Sedan så är min tanke att det skall kunna användas till olika saker om det behövs...

Kanske kommer jag inte ha tillräckliga näringsnivåer för makroalger, då kan jag ha det som fraggkar eller karantän, då jag kan stänga flödet och ha det som separat "tank" etc etc.

Planen är dock siporax/LS i första facket/längst till vänster, DSB i det högra facket.

Sedan ser du en eggcrate för att skärma av övre delen som kan funka som fragghylla eller att ha makroalger i övre hälften.

Sedan har jag en kam och lutad skiva ned mot returen för att minimera skvalp-ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Axel!

Vågar inte skriva "fan vad gött det går i rätt riktning", riktigt än... ;-)

Ang. scapen så vill jag ha SPS högt upp men samtidigt inte en hög, utan bra med simyta och att karet inte bäckar igen med "rester" över tid...

Hade tänkt överhäng från början, men nu blev det mer balkong... :-)

Här kommer sista helhetsbilderna på ett tag.

Relativt färdigt nu, lite kablar som skall spikas etc.

PÅ fre kommer fisk, räkor och mer turbosar... :-D

Sedan får det puttra på en månad med enbart övervakning och sand läggs i sept.

20656451466_f1fb283126_c.jpg

20673520212_caf80d5355_c.jpg

20494663068_af060e6c4e_c.jpg

20495957229_1a1ca273c8_c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...