wrang Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 trevligt. Ja jag är inne på nu att köra igång min andra panel med men drar mig för att löda. Glöm nu inte kabelstrumpan för extra finish å man slipper se kablarna Citera
peterj66 Postat 15 mars 2016 Författare Postat 15 mars 2016 Jag har en kabelgömma från ikea som ska åka på Det var den mest flexibla varianten jag hittade. Ska måla skivan vit också, men prioriterar att bli klar i nuläget. Framför allt så är det fläktdrivare som jag vill få på plats så jag kan testköra lite längre stunder. Citera
peterj66 Postat 16 mars 2016 Författare Postat 16 mars 2016 PWM drivare för fläktarna klara, nästa gång jag bygger nåt så kommer jag definitivt beställa kretskort istället för att pilla med experimentkort och sladdar. 1 Citera
peterj66 Postat 31 mars 2016 Författare Postat 31 mars 2016 First light idag. Efter lite återvändsgränder så fick jag idag testat pwm kretsen mot en LDD1000 och ett par dioder. Nu är det bara lite löda kvar sen kan jag fokusera på programmeringen. Det är egentligen bara realtidsklockan som ska på plats. Citera
peterj66 Postat 6 april 2016 Författare Postat 6 april 2016 Liten statusuppdatering. Koden för att schemalägga och styra de olika färgerna är klar och preliminärtestad. Hantering av knapptryckningar funkar också. Koden för att prata med LCDn är klar. Nästa på agendan är att prata med temperaturgivarna på de fyra spotarna, testa fläktstyrningen och att sy ihop det med ett enkelt menysystem så jag kan programmera belysningen. 2 Citera
peterj66 Postat 20 april 2016 Författare Postat 20 april 2016 Nu börjar det närma sig skarp drift. Programmet klart och testat med belysningen som är monterad på en provisorisk hållare för de fyra spotarna. Återstår att montera in spänningsaggregaten i låda sen är den klar. Citera
peterj66 Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 (ändrat) Så var den äntligen klar Stort tack till @wrang för Pacific Sun modulerna Specifikationen blev: Fördelat på fyra spotar så har jag totalt: Violett (420nm) 20W , Royal blue(455nm) 42W, Royal blue (465nm) 42W, Blå (475nm) 10W,Cyan(490nm) 10W, Grön(520nm) 10W, Gul(590nm) 10W, Röd/Orange(630/610 nm) 20 W och slutligen Neutral Vit CRI90 (4000K ) 8000lm. Jämfört med min gamla belysning som bara hade ca 50W i området 400-465 så blir det en rejäl ljusökning som är möjlig och definitivt ett bredare spektrum. Mina ursprungliga ambitioner för controllern skalades ner lite, men jag behöll det viktigaste. * 7 st scheman för ljusnivåer (DAWN,MORNING, DAY, AFTERNOON, EVENING, MOON , NIGHT) med ställbar starttid och stig-tid i antal minuter * 9 kanaler för ljus * klocka med ställbara tid * Fläkstyrning med starttemp och stoptemp. Mina fläktar lät kopiöst när jag försökte PWM styra dem så jag körde på on/off istället. Temperaturen läses via givare på kylflänsen. * Test mode för att köra igenom hela dygnet på ett valfritt antal minuter * Spara funktion för att återställa inställningar vid strömavbrott. Projektet har tagit alldeles för lång tid, men har varit otroligt lärorikt så det rekommenderas varmt till elektronikintresserade akvarister med grundläggande programmeringskunskap. Mitt program skulle säkert kunna piffas till med lite snyggare programmering men det var första försöket med Arduino Det enda jag egentligen är missnöjd med är fläktdrivaren som jag skulle byggt så den tillät proportionerlig styrning av fläktarna istf on/off men det är en liten sak i sammanhanget. Mina fläktar är vanliga eBay 17kr/st så jag skulle säkert kunna hitta pwm-styrda fläktar som är tysta. Å andra sidan går temperaturen snabbt ner under 30 grader när fläktarna är igång och de verkar bara behövas under den mest ljusintensiva perioden. Total kostnad ca 2500kr vilket är helt ok för en LED belysning. Ungefär samma pris som en motsvarande eBay ramp. Min något bristfälliga planering drev upp priset en aning eftersom jag handlade en del prylar här hemma som jag glömt beställa på eBay. Fördelen med att bygga själv är ju att det är enkelt att modifiera hårdvara och program om man vill ändra på något. Så här ser den ut med spotarna på den tillfälliga hållaren när jag sluttestar fläktstyrningen. Standardvyn på controllern: Ändrat 22 april 2016 av peterj66 1 Citera
mikoto Postat 22 april 2016 Postat 22 april 2016 Kul! Ca 150-200 W totalt effekt då på rampen? När allt är på max. Schyssta grejer. Blir kul att se vad för tillväxt du får under den :-) 2500 är inte alls farligt(tyvärr) för en hemmabyggd ramp. Jag gav mer för mina gamla och de hade varken styrning och inte ens hälften av din effekt. 1 Citera
peterj66 Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 43 minuter sedan, mikoto sa: Kul! Ca 150-200 W totalt effekt då på rampen? När allt är på max. Schyssta grejer. Blir kul att se vad för tillväxt du får under den :-) 2500 är inte alls farligt(tyvärr) för en hemmabyggd ramp. Jag gav mer för mina gamla och de hade varken styrning och inte ens hälften av din effekt. Ja det blir ju billigare om man köper sina Cree monterade i Kina, sen sparade jag en peng på att @wrang skänkte två pacific sun paneler som jag sågade upp i fyra delar. Hoppas det blir bättre färger på mina montipora nu. Det mesta som fluorescerar ser redan roligare ut. Citera
peterj66 Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 Kul! Ca 150-200 W totalt effekt då på rampen? När allt är på max Det ligger nånstans där. Jag kör de flesta dioderna under maxström så jag skulle kunna få ut ca 50W till i den blåa delen av spektrumet. Citera
peterj66 Postat 29 april 2016 Författare Postat 29 april 2016 Initiala intrycket, förutom att jag är otroligt nöjd ;), är att gul och röd är överflödiga om man har en riktigt bra neutral vit med högt CRI (color rendering index). Jag kör med Bridgelux Vero 10 4000K 97CRI (skrev felaktigt CRI 90 ovan). Kör man med sämre vita , eller man vill köra en RGBA variant så är de såklart bra att ha. Däremot så är grön/cyan perfekt om man vill balansera upp den lila tonen som violett ger. De blåa på 475nm gör inte heller mycket skillnad vilket förmodligen beror på att de överlappar RB kanalen på 465nm. Det är mao tre av kanalerna som skulle kunna plockas bort utan att man märker någon skillnad. vill man ha en röd soluppång så ska man så klart satsa på rött/gult. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.