Gå till innehåll

Planeringstråd för LED-bygge


peterj66

Rekommenderade inlägg

Jag har en kabelgömma från ikea som ska åka på :) Det var den mest flexibla varianten jag hittade. Ska måla skivan vit också, men prioriterar att bli klar i nuläget.

Framför allt så är det fläktdrivare som jag vill få på plats så jag kan testköra lite längre stunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

First light idag. Efter lite återvändsgränder så fick jag idag testat pwm kretsen mot en LDD1000 och ett par dioder. Nu är det bara lite löda kvar sen kan jag fokusera på programmeringen. Det är egentligen bara realtidsklockan som ska på plats.

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten statusuppdatering. Koden för att schemalägga och styra de olika färgerna är klar och preliminärtestad. Hantering av knapptryckningar funkar också. Koden för att prata med LCDn är klar. Nästa på agendan är att prata med temperaturgivarna på de fyra spotarna, testa fläktstyrningen och att sy ihop det med ett enkelt menysystem så jag kan programmera belysningen. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så var den äntligen klar :) 

Stort tack till @wrang för Pacific Sun modulerna

Specifikationen blev: 

Fördelat på fyra spotar så har jag totalt: Violett (420nm) 20W , Royal blue(455nm) 42W, Royal blue (465nm) 42W, Blå (475nm) 10W,Cyan(490nm) 10W, Grön(520nm) 10W, Gul(590nm) 10W, Röd/Orange(630/610 nm) 20 W och slutligen Neutral Vit CRI90 (4000K ) 8000lm.

Jämfört med min gamla belysning som bara hade ca 50W i området 400-465 så blir det en rejäl ljusökning som är möjlig och definitivt ett bredare spektrum.

Mina ursprungliga ambitioner för controllern skalades ner lite, men jag behöll det viktigaste.

* 7 st scheman för ljusnivåer (DAWN,MORNING, DAY, AFTERNOON, EVENING, MOON , NIGHT) med ställbar starttid och stig-tid i antal minuter

* 9 kanaler för ljus

* klocka med ställbara tid

* Fläkstyrning med starttemp och stoptemp. Mina fläktar lät kopiöst när jag försökte PWM styra dem så jag körde på on/off istället. Temperaturen läses via givare på kylflänsen.

* Test mode för att köra igenom hela dygnet på ett valfritt antal minuter

* Spara funktion för att återställa inställningar vid strömavbrott.

Projektet har tagit alldeles för lång tid, men har varit otroligt lärorikt så det rekommenderas varmt till elektronikintresserade akvarister med grundläggande programmeringskunskap. Mitt program skulle säkert kunna piffas till med lite snyggare programmering men det var första försöket med Arduino ;)

Det enda jag egentligen är missnöjd med är fläktdrivaren som jag skulle byggt så den tillät proportionerlig styrning av fläktarna istf on/off men det är en liten sak i sammanhanget. Mina fläktar är vanliga eBay 17kr/st så jag skulle säkert kunna hitta pwm-styrda fläktar som är tysta. Å andra sidan går temperaturen snabbt ner under 30 grader när fläktarna är igång och de verkar bara behövas under den mest ljusintensiva perioden.

Total kostnad ca 2500kr vilket är helt ok för en LED belysning. Ungefär samma pris som en motsvarande eBay ramp. Min något bristfälliga planering drev upp priset en aning eftersom jag handlade en del prylar här hemma som jag glömt beställa på eBay. Fördelen med att bygga själv är ju att det är enkelt att modifiera hårdvara och program om man vill ändra på något.

 

Så här ser den ut med spotarna på den tillfälliga hållaren när jag sluttestar fläktstyrningen.image1.JPG

 

Standardvyn på controllern:

image2.JPG

Ändrat av peterj66
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Ca 150-200 W totalt effekt då på rampen? När allt är på max.

Schyssta grejer. Blir kul att se vad för tillväxt du får under den :-) 2500 är inte alls farligt(tyvärr) för en hemmabyggd ramp. Jag gav mer för mina gamla och de hade varken styrning och inte ens hälften av din effekt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, mikoto sa:

Kul! Ca 150-200 W totalt effekt då på rampen? När allt är på max.

Schyssta grejer. Blir kul att se vad för tillväxt du får under den :-) 2500 är inte alls farligt(tyvärr) för en hemmabyggd ramp. Jag gav mer för mina gamla och de hade varken styrning och inte ens hälften av din effekt.

Ja det blir ju billigare om man köper sina Cree monterade i Kina, sen sparade jag en peng på att @wrang skänkte två pacific sun paneler som jag sågade upp i fyra delar. Hoppas det blir bättre färger på mina montipora nu. Det mesta som fluorescerar ser redan roligare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Initiala intrycket, förutom att jag är otroligt nöjd ;), är att gul och röd är överflödiga om man har en riktigt bra neutral vit med högt CRI (color rendering index). Jag kör med  Bridgelux Vero 10 4000K 97CRI (skrev felaktigt CRI 90 ovan). Kör man med sämre vita , eller man vill köra en RGBA variant så är de såklart bra att ha. Däremot så är grön/cyan perfekt om man vill balansera upp den lila tonen som violett ger. De blåa på 475nm gör inte heller mycket skillnad vilket förmodligen beror på att de överlappar RB kanalen på 465nm.  Det är mao tre av kanalerna som skulle kunna plockas bort utan att man märker någon skillnad. vill man ha en röd soluppång så ska man så klart satsa på rött/gult.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...