Gå till innehåll

Fosfat och Nitrat


peterj66

Rekommenderade inlägg

En liten fundering om fosfat och nitrat. Förmodligen är det bara handhavande fel eller dåliga tester men jag mäter 0 på både nitrat och fosfat i mitt kar. Samtidigt växer korallerna på hyfsat bra vilket indikerar att de får i sig det de behöver.

Min fundering är följande:

Kan det vara så att man kan ha noll på både nitrat och fosfat, men korallerna får i sig det de behöver via sin föda. Dvs fosfat och nitrat är bundet i plankton och därför ej mätbara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar som i naturen?

Och så som tex zeovit fungerar?

Ja. Men jag tycker det är svårt att få till det med organisk matning/omätbara värden i icke zeo-kar i längden.

Det brukar iofs märkas på korallerna när det börjar bli svält. De blir bleka och slutar växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering om fosfat och nitrat. Förmodligen är det bara handhavande fel eller dåliga tester men jag mäter 0 på både nitrat och fosfat i mitt kar. Samtidigt växer korallerna på hyfsat bra vilket indikerar att de får i sig det de behöver.

Min fundering är följande:

Kan det vara så att man kan ha noll på både nitrat och fosfat, men korallerna får i sig det de behöver via sin föda. Dvs fosfat och nitrat är bundet i plankton och därför ej mätbara?

Vilka tester kör du med när du säger 0?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar som i naturen?

Och så som tex zeovit fungerar?

Ja. Men jag tycker det är svårt att få till det med organisk matning/omätbara värden i icke zeo-kar i längden.

Det brukar iofs märkas på korallerna när det börjar bli svält. De blir bleka och slutar växa.

Får alltså läsa på om zeovit :). Min fundering var om mitt refugium genererade tillräckligt med föda för korallerna. Nu har jag inte karet fullt direkt, mer fraggar på tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se om det funkar lika bra när korallerna växer till sig. Satt och skissade på sump idag med fokus på större refugiumdel och kanske lite mer levande sten. Mitt nuvarande experiment med kryptiskt refugium har inte varit någon superhit. När jag kollade så var det helt tomt på rörmaskar och sjöpungar i den mörka delen. Kommer stoppa i mer sten och hoppas på bättre tillväxt av mikrofaunan. Däremot tycker jag att det funkar bra att ha en grund del till Chaetomorphan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du refugium så binder troligen algerna upp en hel del nitrat och fosfat. Testa att mäta precis innan refugiets lampor tänds. Då borde du ha mest löst nitrat och fosfat i vattnet. Bli inte för orolig över omätbara värden dock. Matar du ordentligt och saker växer så har du troligen tillräckligt. Jag har helt slutat mäta nitrat och fosfat då saker och ting växer trots näst intill 0-värden och jag har inge problem med alger. Eller... Jag har dictyota men den trivs vid väldigt låga näringsnivåer och den håller jag i schakt med en nasokirurg.

Skulle jag se problem som kan länkas till näring så skulle jag nog börja mäta igen dock.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle snarare säga att så länge du faktisk matar ordentligt så kommer du garanterat ha nitrat och fosfat. Jag matar 2-3 fryskuber om dagen och har automataren inställd på 4 matningar med torr mat. Du kan ju testa en mer tillförlitlig fosfatmätare så ska du se att du faktiskt har fosfat. Stirra dig inte blind på siffror. Ser karet ut att må bra så fortsätt med det du gör

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle snarare säga att så länge du faktisk matar ordentligt så kommer du garanterat ha nitrat och fosfat. Jag matar 2-3 fryskuber om dagen och har automataren inställd på 4 matningar med torr mat. Du kan ju testa en mer tillförlitlig fosfatmätare så ska du se att du faktiskt har fosfat. Stirra dig inte blind på siffror. Ser karet ut att må bra så fortsätt med det du gör

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Bra råd. Jag mäter fosfat och nitrat rätt sällan eftersom de ändå inte ger något utslag. Anledningen till att jag startade tråden är att man ofta ser rådet att man bör ligga på en viss nitrat/fosfat nivå, men jag var osäker på att det var hela sanningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...