ChristianA Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Hallå! Vilsen nybörjare på sump här som skulle behöva lite hjälp!Jag har köpt ett begagnat kar (420l) som har två genomföringar, en 40mm med durso för nerflödet och 25mm för returpumpen. Returpumpen jag har är en jebao 6000l/h. Jag har meckat med durson de senaste dagarna och frustrationen är hög. Enda sättet att få bort skvalpandet i rören (turbulens från luft och vatten) är om jag stryper nerröret rejält så flödet ner blir väldigt lågt. För att inte tömma returfacket och köra torrt måste jag köra returpumpen på lägsta farten (4000l/h) och dra åt kulventilen rejält vilket ger massa problem att hålla jämn nivå i returfacket. Jag börjar bli less och tänker att nu skiter jag i det här och kör en improviserad herbie overflow istället!Tanken är att köra 25mm-röret som primära nerröret och 40mm som reservröret. Returröret tänkte jag köra genom ett hål i möbeln, upp på baksidan och ner i karet (med hål borrade för att bryta ev hävert). Tänker att det blir smidigast att använda någon form av slang när det går på baksidan av karet. I mina tankar så bör det här fungera bra, tyst och vara säkert men jag skulle behöva lite hjälp så jag inte är helt ute och cyklar.Verkar min idé vettig eller finns det något uppenbart fel?Räcker 25mm i diameter för nerrinningen?Ventilen som jag kommer behöva på nerröret, fungerar det med en vanlig kulventil som jag har eller måste jag pynta ut för en som man kan finlira mer med?Vilken diameter bör jag ha på returen? Behöver jag en kulventil även här?Sen funderar jag lite på själva överrinningsboxen. Den som är limmad i karet är rätt liten (20x11cm) och mängden vatten som kan rinna över kammarna utan att nivån i boxen blir för låg och det börjar skvalpa är liten. Jag skulle vilja öka detta. Hur kan jag göra det? Finns det någon form av nät eller liknande som mer vatten kan rinna genom som man kan använda?Förlåt för många frågor som säkert redan besvarats här. Har försökt läsa mig till svaren på egen hand men känner att jag måste fråga om hjälp. Är jättetacksam för lite råd!Mvh Christian Citera
petnym Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Vad har du för höjdskillnad ner till sumpen? Med en fallhöjd på minst 75 cm kan det kanske räcka, men det är på "pottkanten" om du skall ha 6000 l/h i flöde genom ett 25 mm rör.En vanlig ventil fungerar att justera med, men det kan vara lite pilligt, men om du har en styrbar pump så kan du ju finjustera med den.EDIT: Hittade en kalkylator som du kan använda (räkna om måtten till tum först)...http://www.beananimal.com/articles/hydraulics-for-the-aquarist.aspx Citera
_Manne_ Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Om vi gissar att jeabon ska lyfta 1m i nivå så är där nog inte 6000l kvar att leverera.. Med Vänlig Hälsning Manne Citera
ChristianA Postat 24 september 2015 Författare Postat 24 september 2015 Det är ungefär 85cm från genomföringen till botten av sumpen. Så returpumpen är för kraftig om jag förstår rätt? Den ska lyfta vattnet ca 1,5m från botten av sumpen till toppen av karet så det försvinner ju en del påvägen. Den går att ställa ner till 4000l/h om det kanske är rimligare. Blev rekommenderad att köpa en lite kraftigare pump än jag först tänkt men det kanske var galet. Jebaos returpumpar har 10 olika steg i styrka så det är väl ganska grovt? Jag vet inte om den är så mycket smidigare att justera med än en vanlig kulventil. Citera
_Manne_ Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Jag kollade lådan till min jeabo dc 6000 , du har ca 4300L med en meter i lyfthöjd..Med Vänlig Hälsning Manne Citera
petnym Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Det är ungefär 85cm från genomföringen till botten av sumpen.Det är höjdskillnaden mellan vattenytorna som spelar roll... Citera
ChristianA Postat 24 september 2015 Författare Postat 24 september 2015 Ok tack! Är helt novis på detta och fysik har aldrig varit min starka sida. Isåfall är det ca. 110cm. Med kalkylatorn som du länkade så får jag till ett maximalt flöde på nästan 8500l/h genom ett 25mm-rör om jag gör rätt. Med en pumphöjd på typ 1,5m så pumpar min returpump ca 3400l/h. Om jag stryper nerflödet med ventilen så bör väl detta fungera ganska bra? Citera
_Manne_ Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Det är bara att prova .. Ser inga problem utöver att du får dra ett rör på utsidan för returen men gissar att det får plats mellan kar o väggen..Med Vänlig Hälsning Manne Citera
ChristianA Postat 24 september 2015 Författare Postat 24 september 2015 Vad bra! Det får plats men jag kommer ju knappast vinna några stilpoäng på det hela. Dock känns det mycket bättre än att ge sig på att borra ett till hål, är alldeles för nervig för det.Vore 25mm även på returen en rimlig diameter? Citera
_Manne_ Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 25 eller 32 är rimligt.. Kan du så kör 32mm så är det mindre motstånd för pumpen.mvh Manne Citera
petnym Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Ok tack! Är helt novis på detta och fysik har aldrig varit min starka sida. Isåfall är det ca. 110cm. Med kalkylatorn som du länkade så får jag till ett maximalt flöde på nästan 8500l/h genom ett 25mm-rör om jag gör rätt. Med en pumphöjd på typ 1,5m så pumpar min returpump ca 3400l/h. Om jag stryper nerflödet med ventilen så bör väl detta fungera ganska bra?Räknar du verkligen med innerdiametern på röret då? Jag får det till ca 5800 l/h. Citera
ChristianA Postat 24 september 2015 Författare Postat 24 september 2015 Oops! Nej jag räknade på 25mm rakt av. Tack, du har förstås rätt. Citera
Colan Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Sitter också och räknar på det här just nu, så jag hakar på med det jag fått ut hittilsBeans räkneexempel tar inte hänsyn till friktion (vilket han även nämner) i materialet som vattnet passerar, så här kommer ett par andra beräkningar utan använder sig av bernouilli ekvationRäkneexempel (räknat med gravitationsmatat flöde och motstånd i röret): Rördiameter: 40mmFallhöjd: 4 mRörlängd: 4 m Motstånd: 150 ( PVC/Plast ligger på 110-150) http://www.engineeringtoolbox.com/mannings-roughness-d_799.htmlGer ett totalt flöde på 6.99840 m/s total mängd per timme blir då: 527.667 liter / minut * 60 min = 31660,02 liter / timme.Flödesberäkninghttp://www.calctool.org/CALC/eng/civil/hazen-williams_gi ditt fall med 110cm fall/längd och 25mm rör får man fram: Flödeshastighet: 5.20479 m/sTotalt flöde: 153.294 liter / min * 60 = 9197,64 liter / timme Citera
Perk Postat 24 september 2015 Postat 24 september 2015 Jag kör med kulventik på måndag min herbie och tycker inte det är några problem att ställa in. Citera
MattiasN Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 Har du möjlighet så kan det vara en bra idé att konvertera men jag måste ändå säga att det går att justera durso-standpipe så det blir tyst och funkar bra, det kan dock vara mickligt och ta lite tid.... Första gången jag hade durso för måååånga år sen var jag själv på väg att ge upp efter en lång periods strulande när det plötsligt bara blev kanon. ...Kör själv durso-standpipe sedan länge utan några problemMen som sagt kan du konvertera så är det kanske lika bra.... Citera
Rameau Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 Hallå! Vilsen nybörjare på sump här som skulle behöva lite hjälp!Jag har köpt ett begagnat kar (420l) som har två genomföringar, en 40mm med durso för nerflödet och 25mm för returpumpen. Returpumpen jag har är en jebao 6000l/h. Jag har meckat med durson de senaste dagarna och frustrationen är hög. Enda sättet att få bort skvalpandet i rören (turbulens från luft och vatten) är om jag stryper nerröret rejält så flödet ner blir väldigt lågt. För att inte tömma returfacket och köra torrt måste jag köra returpumpen på lägsta farten (4000l/h) och dra åt kulventilen rejält vilket ger massa problem att hålla jämn nivå i returfacket. Jag börjar bli less och tänker att nu skiter jag i det här och kör en improviserad herbie overflow istället!Tanken är att köra 25mm-röret som primära nerröret och 40mm som reservröret. Returröret tänkte jag köra genom ett hål i möbeln, upp på baksidan och ner i karet (med hål borrade för att bryta ev hävert). Tänker att det blir smidigast att använda någon form av slang när det går på baksidan av karet. I mina tankar så bör det här fungera bra, tyst och vara säkert men jag skulle behöva lite hjälp så jag inte är helt ute och cyklar.Verkar min idé vettig eller finns det något uppenbart fel?Räcker 25mm i diameter för nerrinningen?Ventilen som jag kommer behöva på nerröret, fungerar det med en vanlig kulventil som jag har eller måste jag pynta ut för en som man kan finlira mer med?Vilken diameter bör jag ha på returen? Behöver jag en kulventil även här?Sen funderar jag lite på själva överrinningsboxen. Den som är limmad i karet är rätt liten (20x11cm) och mängden vatten som kan rinna över kammarna utan att nivån i boxen blir för låg och det börjar skvalpa är liten. Jag skulle vilja öka detta. Hur kan jag göra det? Finns det någon form av nät eller liknande som mer vatten kan rinna genom som man kan använda?Förlåt för många frågor som säkert redan besvarats här. Har försökt läsa mig till svaren på egen hand men känner att jag måste fråga om hjälp. Är jättetacksam för lite råd!Mvh ChristianJag har löst mitt precis som du tänkt, förutom att jag kör PVC-rör förutom sista 50 cm inne i skåpet mot pumpen. Finns ju fina rör-klammer att köpa Jag har läst att många upplever skillnad i om man använder 45 eller 90 graders böjar, vilket också påverkar hur flödet blir, lättast är nog att testa sig fram. Citera
_Manne_ Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 Ett tips på vägen.. Använd en 20cm siliconslang från pumpen till första pvcen , så ev vibrationer/brum inte kan fortplanta sig det hållet.. Med Vänlig Hälsning Manne Citera
-=Mr_B=- Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 Beans räkneexempel tar inte hänsyn till friktion (vilket han även nämner) i materialet som vattnet passerar, så här kommer ett par andra beräkningar utan använder sig av bernouilli ekvationEn stor del i att man inte räknar med rörets friktion, är för att det är ett föränderligt värde. Först är röret nytt och fint. Den siffran har du. Sen blir det en ytterst tunn bakteriepåväxt, som sänker friktionen, och inte påverkar diametern mätbart. (Nå, för oss dödliga) Efter det så börjar röret så sakta växa igen, allt tjockare lager bakterier, mer massiva livsformer som filtrerare, alger, osv. Över tid blir rörets insida ett månlandskap, och genererar ett väldigt turbulent flöde, osv... Det finns bilder någonstans, men jag är inte här så ofta längre, så jag hittar dem inte...B! Citera
ChristianA Postat 25 september 2015 Författare Postat 25 september 2015 Tack så jättemycket för all hjälp och tips! Känns som det är genomförbart detta. Ska ta och försöka fixa alla delar så fort som möjligt så man kan komma igång nångång! När man ska fästa PVC-slang mot rör, behöver man någon specialare då eller använder man en vanlig skarvmuff och lim? Samma sak i kulventilen, behöver man köpa till nått eller är det bara att limma rören i ventilen? Vill ju få tag i allt jag behöver vid samma tillfälle så bäst att jag frågar. Tvivlar inte på att det går att ställa in durson så den fungerar klockrent (förra ägaren lyckades). Jag har dock på känn att jag skulle ångra mig om jag inte byggde om rördragningen nu även om det är lite jobbigt och kostar en del. Blir ju betydligt jobbigare att göra det i efterhand när karet är igång! Citera
-=Mr_B=- Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 När man ska fästa PVC-slang mot rör, behöver man någon specialare då eller använder man en vanlig skarvmuff och lim?Det finns för all del PVC slang som går att limma, men jag hade avstått. Siliconslang som rekomenderades är mycjet mjukare, och oftast genomskinlig så man ser hur mycket skit som byggs upp, och därmed när det är tid att göra rent rören.Till slang finns det vanliga anslutningar, det där lite räfflade utförandet som ska gripa tag invändigt i slangen och se till så den inte glider av så enkelt, men jag föredrar att göra rent röret ordentligt, värma slangen i nykokt vatten, och sen trycka på den så långt jag kan. Efter det sitter den fast av egen kraft. Är man orolig kan man använda slangklämma med rätt dimension av den typen som ser ut som en kort fjäder, med två öron att klämma ihop den med, men då får inte pumpens anslutning vara under vatten, åtminstone inte vid normal drift... De finns i rostfritt, men jag har inte hittat syrafast, så de tål inte akvarium så där värst bra...Samma sak i kulventilen, behöver man köpa till nått eller är det bara att limma rören i ventilen?Kulventilen är anpassad för limning. Köp modellen som är delbar, och går att koppla loss från rören, så du kan rengöra den.B! Citera
ChristianA Postat 25 september 2015 Författare Postat 25 september 2015 Det finns för all del PVC slang som går att limma, men jag hade avstått. Siliconslang som rekomenderades är mycjet mjukare, och oftast genomskinlig så man ser hur mycket skit som byggs upp, och därmed när det är tid att göra rent rören.Till slang finns det vanliga anslutningar, det där lite räfflade utförandet som ska gripa tag invändigt i slangen och se till så den inte glider av så enkelt, men jag föredrar att göra rent röret ordentligt, värma slangen i nykokt vatten, och sen trycka på den så långt jag kan. Efter det sitter den fast av egen kraft. Är man orolig kan man använda slangklämma med rätt dimension av den typen som ser ut som en kort fjäder, med två öron att klämma ihop den med, men då får inte pumpens anslutning vara under vatten, åtminstone inte vid normal drift... De finns i rostfritt, men jag har inte hittat syrafast, så de tål inte akvarium så där värst bra...Jag hade tänkt köra på en sån här slang: http://shop.foretagsakvarium.se/sv/pvcslang/pvc-slang-armerad.html. Låter som du tänker på någon mjukare variant? Eller är det samma princip som gäller på denna? Silikonslang blir lite för dyrt att köra hela vägen (om man ens kan köpa så långa?). Min plan som det är nu är att köra i den här ordningen: returpump--> en bit silikonslang --> pvc-rör --> kulventil --> pvc-rör --> pvc-slang --> någon form av U-sväng i pvc-rör över kanten av karet.Kulventilen är anpassad för limning. Köp modellen som är delbar, och går att koppla loss från rören, så du kan rengöra den.B!Perfekt! Tänkte köra denna: http://shop.foretagsakvarium.se/sv/pvcslang/kulventil.html. Tycker den ser delbar ut. Tack ska du ha! Citera
_Manne_ Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Jag har lite sådan slang sen länge.. Den är inte så supersmidig som man kan tro.. Svängradien är relativt stor om den inte ska ligga i spänn genom att du fäster fast den på olika sett för att få till böjarna.. Tänk på att första 20cm siliconslang blir en "rak" del så slangen inte veckas.. Bara ett tips på vägen.. Med Vänlig Hälsning Manne Citera
-=Mr_B=- Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Den typen slang är precis den typen jag menade när jag pratade om PVC slang. Den har en funktion, men det är inte den typen slang Manne pratar om, utan han pratar om en riktigt silikonslang, mjuk, för att äta upp vibrationerna från pumpen. Annars ligger alla rör efter pumpen och skramlar, något man fort retar sig på.B! Citera
_Manne_ Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Tog en snabb bild på en silicon slang.. Kanon o börja med.. Mellan pump o pvc..Med Vänlig Hälsning Manne Citera
peterj66 Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Jag har använt rör ner från akvariet och sedan pvc slang sista biten för att ha lite möjlighet att flytta i sidled vid behov. Returen är silicon(10cm)-pvcslang-rör Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.