hagbard Postat 26 oktober 2015 Postat 26 oktober 2015 Började mäta med hydrometer,,,allt var ok...en del koraller har dött när jag bytte till refraktometer..har slagit det ifrån mig(sps)...har tagit upp det förr..refratometer visar 1025..hydrometer visar 1021...har naturligtvis kalibrerat refraktometer..men inbillar mig att jag får väga in mindre salt en aquakalkylator säger...eller jag får väga in mindre helt enkelt...verkar som hydrometern har en poäng? Citera
Conjor Postat 26 oktober 2015 Postat 26 oktober 2015 Använder hydrometer mäter i Akvariet och i kärlet man blandar salt i det har alltid stämt hittills tur kanske. Det är lurigt det där om man får fel salthalt plötsligt speciellt när det gäller koraller och synerhet stenkoraller Citera
hagbard Postat 26 oktober 2015 Författare Postat 26 oktober 2015 Hur ofta har en hydrometer fel egentligen? Citera
peterj66 Postat 27 oktober 2015 Postat 27 oktober 2015 Kan du inte köra en testblandning av vatten+salt och väga saltet enligt vad som står på förpackningen. Sen är det bara att jämföra vilken mätmetod som kommer närmast. Citera
ormet Postat 27 oktober 2015 Postat 27 oktober 2015 Vad har du för temperatur på vattnet när du mäter? Citera
stigigemla Postat 27 oktober 2015 Postat 27 oktober 2015 Är din hydrometer en vipparmmätare så är svaret at de nästan alltid visar fel.Är det en flytboj så brukar de visa rätt om det inte är en liten kinesisk med inbyggd termometer.Men skalan på flytbojen stämmer inte med refraktometern. Flytbojen visar vikten av vattnet.Refraktometern visar vikt jämfört med sötvatten i samma temperatur. Det brukar vara bättre att använda skalan för salthalt längst ut till höger och dra av 0,1. Visar en rätt kalibrerad refraktometer 36 ute till höger är alltså salthalten 3,5%.Den felvisningen beror på att vattnet innehåller magnesium som bryter ljus starkare. Refraktometern är inte gjord för saltvatten utan vatten som är saltat med NaCl. Citera
Conjor Postat 27 oktober 2015 Postat 27 oktober 2015 27-28 graderKanske är gammalmodig men när jag började med salt så var det 25 grader som man skulle blanda vidhar hållit mig till det och här funkar det. Citera
NiXoN Postat 27 oktober 2015 Postat 27 oktober 2015 (ändrat) Angående flotörmätare så testade vi ett par gånger i butiken på det som fanns på lagret och det vart inte så imponerande, dom varierade sinsemellan rätt bra.Dehär med salthalt brukar ju vara lite lustigt pågrund av olika mätskalor och annat elände med temp och instrumenthantering.Det finns relativ densitet och ppt som vi brukar mäta med en refraktometer och densitet som mäts med vissa andra instrument(har för mig att någon gammal flytkroppsvariant(glas) använder detta).Då brukar det bli lite såhär vid ca 25grader mätt på samma vattenRD=1,0256D=1022.6PPT=34Med en såpass stor skillnad tycker jag att du borde märka på andra värden om det nyblandade vattnet är lite klent/kraftigt, testa kh/ca mot vad leverantören anger om det skiljer stort så kan det ge en hint.Annars är det alltid bra o testa med någon annans instrument....//NiXoN Ändrat 27 oktober 2015 av NiXoN Edit: Sen glömde trycka send Citera
ormet Postat 27 oktober 2015 Postat 27 oktober 2015 27-28 graderDå stämmer det ganska bra. Hydrometers är kalibrerade vid 16 grader & vid 28 grader översätts det till 1.0238 vilket inte är långt ifrån vad din refraktometer visar.En av otaliga källor på det: http://www.algone.com/salinity-and-specific-gravity-guidelines-for-the-saltwater-and-reef-keeper Citera
hagbard Postat 29 oktober 2015 Författare Postat 29 oktober 2015 Tack för alla tips! Lite förtydligande..jag delbyter rätt så ofta..det vattnet väger jag in enligt aquakalkylator..exakt per liter o gram kallt..mäter inte det utan mäter i karet sedan som håller 27-28 grader...nog om det. Hittade en annan hydrometer igår..alltså en glaskropp med graderad skala..visste inte vipparmsmätare kallades hydrometer förövrigt= det har jag inte!Vart paff när denna glas kropp visade 1024...ang. hur ofta har en hydrometer fel? hehe...ska läsa på lite ang mäta salthalt det ser ut att behövas! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.