Gå till innehåll

konflikt ang salthalt


hagbard

Rekommenderade inlägg

Började mäta med hydrometer,,,allt var ok...en del koraller har dött när jag bytte till refraktometer..har slagit det ifrån mig(sps)...har tagit upp det förr..refratometer visar 1025..hydrometer visar 1021...har naturligtvis kalibrerat refraktometer..men inbillar mig att jag får väga in mindre salt en aquakalkylator säger...eller jag får väga in mindre helt enkelt...verkar som hydrometern har en poäng?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är din hydrometer en vipparmmätare så är svaret at de nästan alltid visar fel.

Är det en flytboj så brukar de visa rätt om det inte är en liten kinesisk med inbyggd termometer.

Men skalan på flytbojen stämmer inte med refraktometern. Flytbojen visar vikten av vattnet.

Refraktometern visar vikt jämfört med sötvatten i samma temperatur. Det brukar vara bättre att använda skalan för salthalt längst ut till höger och dra av 0,1. Visar en rätt kalibrerad refraktometer 36 ute till höger är alltså salthalten 3,5%.

Den felvisningen beror på att vattnet innehåller magnesium som bryter ljus starkare. Refraktometern är inte gjord för saltvatten utan vatten som är saltat med NaCl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående flotörmätare så testade vi ett par gånger i butiken på det som fanns på lagret och det vart inte så imponerande, dom varierade sinsemellan rätt bra.

Dehär med salthalt brukar ju vara lite lustigt pågrund av olika mätskalor och annat elände med temp och instrumenthantering.

Det finns relativ densitet och ppt som vi brukar mäta med en refraktometer och densitet som mäts med vissa andra instrument(har för mig att någon gammal flytkroppsvariant(glas) använder detta).

Då brukar det bli lite såhär vid ca 25grader mätt på samma vatten

RD=1,0256

D=1022.6

PPT=34

Med en såpass stor skillnad tycker jag att du borde märka på andra värden om det nyblandade vattnet är lite klent/kraftigt, testa kh/ca mot vad leverantören anger om det skiljer stort så kan det ge en hint.

Annars är det alltid bra o testa med någon annans instrument....

//NiXoN

Ändrat av NiXoN
Edit: Sen glömde trycka send
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips! Lite förtydligande..jag delbyter rätt så ofta..det vattnet väger jag in enligt aquakalkylator..exakt per liter o gram kallt..mäter inte det utan mäter i karet sedan som håller 27-28 grader...nog om det. Hittade en annan hydrometer igår..alltså en glaskropp med graderad skala..visste inte vipparmsmätare kallades hydrometer förövrigt= det har jag inte!

Vart paff när denna glas kropp visade 1024...ang. hur ofta har en hydrometer fel? hehe...ska läsa på lite ang mäta salthalt det ser ut att behövas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...