Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Borde kunna funka om man får ut all luft ur röret, ser ut som om han har en ventil på överkröken till det. Ganska grova rör och en kran på utloppet för att justera flödet med.

Frågan är dock om man inte borde sätta en låda på toppen av inloppet som en buffert, jag tror att ska det funka gäller det nog att man inte får in någon luft i röret.

Postat

Den här ytavrinngen är i min smak. För att testa principen så skulle det nog räcka med att böja en slang några gånger och koppla dit ett T-rör. En bra idé som passar en stram budget.

Postat

Hehe... tänkte ställa en fråga om bilden men såg att Wrang redan ställt den i orginaltråden. Du får posta resultatet om det blir bygge. Ser helt klart ut som ett laternativ som jag skule kunna tänka mig om jag skaffar sump.

Postat

Jag är dock inte helt hundra på hur hans inlet strainer funkar som han kompletterade med ett par sidor tidigare i tråden. Sen undrar jag också om det är någon vits att delen som är i akvariet går så djupt innan den går upp till ytan.

Postat

Nja han säger att den är tyst skall bygga en idag å testa. Hoppas att få hem lite pvc krökar hem idag.

Vattnet går in i det rör som är närmast och ut vid T-korset.

Vore kanon om det funkade så kan jag använda det lilla utrymme som man har i karet. Har en kabelkanal i karet idag med ett hål i botten men utrymmet är ej det största.- har bara 4,5x10cm i denna kanal men längst ner så är det ett uppsågat hål. Tänkte att testa så här

5073-nice-cheap-diy-overflow-ytavrinnings_ide.jpg?d=1133804144

eftersom utrymmet ner är så litet så skall jag testa med 20mm rör/krökar. Vet ej om detta är för litet. Är inte ute efter bra cirkulation utan mer iden att ha en sump under karet med skummare. Så en max 1000L/H upp igen

Nått att tänka på är att T-korset måste sitta lite högre upp än inloppet så att ett vattenlås bildas. Sitter det lägre än inloppet så om strömmen skulle brytas så rinner allt vatten ut och den startar inte igen då strömmen för returpumpen kommer igen

Postat

Där har du löst ytavrinningen åt mig och mitt kar av härdat glas. Det enda man behöver tänka på är väl att dra ned krökarna tillräckligt djupt så att det inte skvalpar in luft i överloppet vid service eller strömavbrott. Röret upp ersätter jag med en 10 mm slang för att få ljuddämpning som till en durso.

Postat

Skissar vidare om man skulle bygga en i plexistället. Men klart är verkar det lättare med PVC rör. Funkar detta så varför bygga en i plexi.

Här är iallafall en skiss med de måtten jag skulle behöva boxen skulle bara vara 12cm bred

post-736-1446891234551_thumb.jpg

Postat

Nu har jag byggt mitt överlopp.

Fungerar utmärkt och ger ungefär 2500 liter per timme som max.

Material:

32mm PVCrör: 3st 8cm + 1st 12,5cm (längden beror på akvarieramens bredd) + 2st 22cm + 1st 30cm + 1st 38cm + 1st 86cm (längden beror på höjdskillnaden mellan sumpens botten och akvariets vattenyta.) + 1st 25cm till breddavloppet.

9st 90graders vinklar och en ändplugg.

En luftkran,litet luftslang och ett litet luftrör på 10 - 15 cm som ljuddämpare för luftinloppet.

post-1204-14468912389021_thumb.jpg

Här är den utlagd med en simulerad vattenyta. På högsta punkten i överrinningen har jag satt en luftkran med en liten slang så att man kan suga ur eventuell luft som kanske samlas i överloppet.

Till vänster ser man "Dursoluftinloppet" ett 6mm vanligt luftrör. Längst till höger är breddavloppet för karet. Röret är inte limmat i kröken eftersom man finjusterar vattennivån genom att vrida röret så att slitsarnas nedsida hamnar på optimal höjd. Ändkappan är limmad.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=4238&stc=1&d=1135266147

Här är den vikt som den skall sitta i akvariet. Några av vinklarna som är under vatten i karet är inte limmade eftersom den behöver vridas in under ändstaget i akvariet för att inte synas. Det vita VPröret simulerar vänster akvarie gavel. Alla vilnklar utanför karet är limmade.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=4241&stc=1&d=1135266825

Här är sågjiggen jag gjorde för att få slitsarna till ytavrinningen något så när rakt. Spånskivebiten har en spik ned i PVCröret så att det inte kan vrida sig under sågningen. Dessutom har den några extra spikar för att styra så den går rakt. (Antagligen onödiga).

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=4240&stc=1&d=1135266668

Jag återkommer med litet mer info när den är i drift i rätt kar.

post-1204-14468912389206_thumb.jpeg

post-1204-14468912389353_thumb.jpg

post-1204-14468912389535_thumb.jpg

Postat

PVCvinklarna och ändkappan kostar båda 14:- + moms så det blir 175:- PVC röret fick jag ta ur deras skrotkontainer och Tangiten hade jag innan liksom luftkranen så det blir billigt när man handlar på Waterboys i Alvesta.

Postat
hej,glömm inte överfyllnads skydd,det är en billig försäkring,mvh stefan

Vad menar du för skydd ett extra dränage eller en nivåvakt som bryter returpumpen.

Postat

Sumpen skall bli så stor och ha så låg vattennivå att den rymmer höjdskillnaden för akvariet om det blir strömavbrott.

Jag kommer att testa med ett 100 literskar som sump och göra strömavbrott för hand. Genom att jag kör med täckglas och 5 cm mellan vattenyta och glaset rymmer akvariet flera sumpar utan att rinna över.

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...