Gå till innehåll

Bygge av ytavrinningsbox utav PVC rör


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag menade inte två 500l/h pumpar, utan ett par reglerbara som kan ställas in. Kanske blir samma svar ändå?

Jag tror du glömmer bort de små talens matematik... Hur lika du än justerar in två pumpar så kommer de aldrig att pumpa exakt samma mängd. Jag tror att ett elektroniskt reglersystem som skulle behövas för att justera dessa pumpar skulle vara 100 ggr osäkrare än ett passivt ytavrinningssystem som detta av PVC-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt samma mängd är inte tanken i och med att det är väl "tyngre" för returumpen än för den som tillför vatten, därav ljusterbara. Alltså (siffror tagna ur luften) den som tillför vatten regleras till 300/lh i timmen medan returpumpen på 500l/h eftersom returpumpen behöver högre tryck.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt samma mängd är inte tanken i och med att det är väl "tyngre" för returumpen än för den som tillför vatten, därav ljusterbara. Alltså (siffror tagna ur luften) den som tillför vatten regleras till 300/lh i timmen medan returpumpen på 500l/h eftersom returpumpen behöver högre tryck.

Mvh Thomas

Även om du får dom att gå perfekt efter massa timmars justerande, så kan det nästa dag vara så att den ena pumpen blivit lite skitigare än den andra och därför pumpar mindre, och så står du där med en pöl på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen slits ju pumparna också, kan tänka mig att returpumpen tar stryk snabbare än den som pumpar in i refugiumet. Räcker ju med en hur liten felmarginal som helst för att få refugiumet att antingen tömmas på vatten eller svämma över. Om exempelvis pumpen som pumpar in vatten i refugiumet tar in en liter mer i timmen än returpumpen så har du efter ett dygn 24 liter mer vatten i refugiumet.

Jag undrar en grej föresten. Rinner det alltid ner lika mycket vatten som returpumpen trycker upp, oavsett rörens tjocklek? Om inte, hur vet man vilken tjocklek rören ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Nu har min ytavrinning gått i fyra år och man kan märka några nackdelar.

1. Rören har börjat bli igenväxta av rörmaskar mm så jag har fått sänka flödet från returpumpen lite. (4 meter 32mm rör till sumpen).

2. Genom det sänkta flödet är den inte säker på att spola bort luftbubblor längre så den stoppar en gång i halvåret. 32 mm och 2500 liter var optimalt.

3. Luftinsuget sitter direkt på ett vågrätt rör det går vatten igenom så det fäller ut salt som täpper igen luftslangen. Den får jag suga upp litet vatten i några gånger för att skölja bort saltet. Det händer några gånger om året. Durso har i sin originalritning löst det genom att ha ett T-kors och dra upp ett 32mm rör några cm för att hålla stänk borta från luftinsuget. Så det borde jag gjort.

4. Den låter. I och för sig litet och det vore lösbart genom att låta det lodräta röret ned till golvet luta lite så att vattnet rinner efter en sida i röret.

Allt som allt är jag helnöjd även om jag skall modifiera litet till nästa upplaga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Grymt bra tråd för mig som är i planeringsstadiet måste jag säga!

Men jag kanske är lite trög..jag får liksom inte till det i huvudet hur själva häverten fungerar. Har någon en bra bild som visar nivåer på vattenytor osv?

Jag kommer att ha 200-250L kar med sump runt 100L och jag kommer inte vilja borra, tanken är att bygga ett hörn för avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft min ytavrinning nedplockad en dag och försökt rensa den med utspädd saltsyra. Det gick inte så bra för det skummar en hel del. Men ändå: Efter detta går den invändningsfritt igen även om den är litet trögare än vad den var som ny.

Jag har litet nyinstallationer på gång så det kommer nya ritningar så småningom. (Med rensluckor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har gått i två år nu. Helt ljudlös om man ställer in den noggrant. Den har "end-pluppar" på flera ställen som går att ta bort ifall man behöver göra rent den, men det har jag inte gjort än. Jag har monterat dit ett par slangar där rören går över akvariekanten för att kunna suga bort ansamlad luft. Det måste jag göra någon gång per månad.

http://www.pny.se/akvarium/saltvattensakvarium_teknik.html#Ytavrinning

http://www.pny.se/aquarium/diy_overflow_box.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Min har gått i två år nu. Helt ljudlös om man ställer in den noggrant. Den har "end-pluppar" på flera ställen som går att ta bort ifall man behöver göra rent den, men det har jag inte gjort än. Jag har monterat dit ett par slangar där rören går över akvariekanten för att kunna suga bort ansamlad luft. Det måste jag göra någon gång per månad.

http://www.pny.se/akvarium/saltvattensakvarium_teknik.html#Ytavrinning

http://www.pny.se/aquarium/diy_overflow_box.php

Snyggt akvarium du har :) vad är det för fiskar på bild 4 http://www.pny.se/akvarium/saltvatten.html? du får ta och uppdatera sidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft min ytavrinning nedplockad en dag och försökt rensa den med utspädd saltsyra. Det gick inte så bra för det skummar en hel del. Men ändå: Efter detta går den invändningsfritt igen även om den är litet trögare än vad den var som ny.

Jag har litet nyinstallationer på gång så det kommer nya ritningar så småningom. (Med rensluckor)

Kom det någon ritning? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Missat ditt inlägg Claes.

Jag håller på att renovera akvarierummet så ytavrinningsrörbygget står still.

Den nya idén är mycket krångligare med en hävertdel och en dursodel och ändå rensbar.

Totalt 6 t-stycken och 4 90gradervinklar + en kran för häverten.

Kanske Vandal fixar en smartare lösning med samma materialåtgång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av mina nya skisser blir på 4 av varje (box limmad i karet,hävert över till durso, luftutsläpp precis innan sumpen, rensbara rör med ändpluggar), men funderar fortfarande... frågan är huruvida hävertverkan blir starkare ju längre ner man drar rören... kommer iallafall slippa borrandet... limmar antagligen detta i 32mm x 2 avrinningar

iom att jag redan har ett borrat hål i övre kant i ena bakre hörnet kommer jag bygga den som failsafe, med en hävert som går igång om ytan hamnar för högt för min smak...

en annan fundering är om jag ska bygga en ytavrinning längs hela baksidan eller bara i mitten, är rätt sugen på en wavebox eller vortech i det här karet, vill inte störa detta för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...