Gå till innehåll

Bygge av ytavrinningsbox utav PVC rör


wrang

Rekommenderade inlägg

hehe jag gjorde en variant av detta med två stycken idenstiska överrinningar i 16mm PVC. Som jag monterade sidanom varandra. Denna konstruktion ger ca 700l/h, funkar dåligt och är ganska opålitligt. Funkar bra sålänge vatten strömmar till hela tiden. Det är lite lotteri att använda en sån. Hade kanske funkat bättre med grövre rör.:)

pict00586vg.jpg

Och såhär såg det ut när det var monterat, jag använde denna pryl i ca 10 minuter sen insåg jag att det funka alldeles för dåligt. nu har jag byggt en ordentlig överinning i akryl med två stycken 32mm rör.

pict00527bw.jpg

I dem T kopplingarna; koppla jag på rör sen till sumpen.

Detta är ett bra exempel på hur det inte ska se ut! Men det var värt ett försök :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan visa akryl överinningen som jag och en vän byggde istället. Denna funkar kanon

Denna har kostat mig 190 kr vilket är billigt för en överinning med en kapacitet på drygt 3000l/h.

dsc006388ao.jpg

32mm PVC rör. Denna sitter nu över akvariekanten som är 8cm bred.

Sammanlagt har det gått åt 250x1000mm Akrylskiva, 4mm tjock.

Det sitter två backventiler på toppen, så luften bara kan gå på ett håll, likaså vattnet.

Hoppas detta kan inspirera någon!

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag använde universal lim :ler: som till så mycket annat. Men man måste låta det härda ordentligt.

Jag använder silikon också till sådana här saker, det funkar också utmärkt, bara man limmar först och trycker ihop sedan. Hela överinningen är bockad med varmluftspistol. Dem enda fogarna är dom sidostyckena, allt annat är ett enda stycke. PVC rören över är sågade 45 graders vinkel, och sedan limmade med Tangit. Viktigt att få det vattentätt, och så att ingen luft kommer in.

Kan tillägga att det är M3's lim modell 9309, akrylat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag har en luftkran i stället för backventil.

Ingen risk att den sätter igen eftersom den "alltid" är stängd. Jag skulle inte våga att köra med backventil eftersom man riskerar att den öppnar t. ex vid strömavbrott.

Två gånger har jag kollat om det var luft i röret och det var det inte. Har man tillräckligt flöde i röret spolas alla luftbubblor bort med vattnet så de blir inget kvar i krökarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det här var ju en intressant konstruktion!

Är det ingen som tidigare haft idén att bygga den som en Durso standpipe? Jag blev väldigt sugen på att pröva det. (Fast den ena luftslangen kanske går ned i röret så pass långt att det fungerar som en durso i Stigs lösning?). Detta känns säkrare än att ha en slarvigt limmad akrylbox hängande på utsidan av akvariet. Och med en mindre konstruktionsändring (Edit: eller inte) så måste den gå att få lika tyst som en durso... Men jag kör nog fortfarande med akrylbox på insidan, man vill ju ha så bred ytavrinning som möjligt. :D

Inspirationen flödar! ...Tur att det är helg. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men den fungerar ju som en Durso. Det enda ljud man hör från den är luftinsuget så med en luftljuddämpare är den totalt tyst.

Förra helgen flyttade jag in sumpen i akvarierummet så nu hör jag tydligt sörplandet från luftinsuget. Men en luftljuddämpare är ju mycket enkel att bygga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore det inte bekvämare att bygga en enkel av grövre rör?

Grövre? Det är redan 40mm rör på bilden... ;)

Skulle det av någon anledning komma in luftbubblor i den ena häverten så räddas man ju inte av grövre rör, då är den enda räddningen att ha mer än ett rör... det kanske inte är något som inträffar i verkligheten(?) men jag sover bäst om jag känner att jag gjort allt i min makt för att undvika läckage och översvämning från akvariet...

Stig, kör du denna lösning på ditt största akvarium? Vilken grovlek har du på dina rör och vilken genomströmmning klarar dom?

Jag tänkte köra ca 2000-2500 l/h genom denna till att börja med. Men jag vill dimensionera den att klara 3500 l/h eller rent av 5000-6000 l/h om jag får för mig att byta pump senare... Lika bäst att ta till ordentligt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 32 mm rör som sväljer mer än 2000 liter per timme. Jag ser ingen anledning att ha mer flöde genom ytavrinningen än det som skummaren kan svälja. Genom att inte ha för grova rör är man säker på att luftbubblor spolas iväg med strömmningen. Det är faktiskt större risk med luft i kröken om man har onödigt grova rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har ett "huvudkar" på HELA 110 liter som jag tänkte tillföra ett refugium till. Detta refugium vill jag ställa vid sidan om och få en schysst avrinning i, därav min titt i denna tråd (tack jaken). Avrinnigen skall ske direkt i från karet så att vattennivån kommer att vara jämn. Returen från refugiumet är tänkt att ske i filterfacket i huvudkaret.

Refugiumet är på drygt 20 liter, vilken dimension rekommenderas på PVC-rören? Vill inte få översvämning. Vet att returpumpen spelar in, men den kan inte vara hur stor som helst. Tanken var väl en returpump på ca 500l/h. Robbbygg skrev tidigare att han körde med 16 mm och fick 700l/h. Kan jag gå mindre eller är 700l/h "bra" för min storlek på refigium?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vore säkrast? Att köra två likvärdiga pumpar, en som kör i vattnet i refugiumet och en returpump, eller en pump och en avrinning i PVC? Jag är lite rädd för tillförlitlighet hos PVCn. Förvisso har Stigs gått utan problem, men litar inte på mina egna byggkunskaper. Lösning med två pumpar känns enklare, men det är mycket möjligt att jag glömt någon fysiklag i och med min bristande kunskap inom dem.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...