_Manne_ Postat 16 december 2016 Postat 16 december 2016 Skohorn var det ja... skulle du kunna ta en blid på locket till koppen uppeifrån , intresserad o se hålbilden i locket.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 16 december 2016 Författare Postat 16 december 2016 Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 16 december 2016 Postat 16 december 2016 Tackar.. intressant o se hur luften ska hitta ut... nu vill vi ha ett Mats utlåtande om en månad eller så.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 16 december 2016 Författare Postat 16 december 2016 Det lär ta ett par dagar innan den börjar bygga skumhatt. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 17 december 2016 Författare Postat 17 december 2016 12 timmar senare..Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
turboadde Postat 17 december 2016 Postat 17 december 2016 On 2016-12-12 at 14:41, Ouscazz sa: Nu när jag har startat konverteringen till ZEOvit har jag slutat dosera de tillsatser jag började med för ett par veckor sedan. Men, jag ser en markant ökning av tillväxten på nästan alla mina Acroporor de senaste två veckorna då jag har doserat KZ-tillsatster. Det är riktigt kul och bådar gott för framtiden med zeo. När jag drog igång zeo enligt instruktionerna jag fick på zeovit.com fick några av sps'erna RTN inom 12 timmar. Jag gissade på överdosering (för snabb förändring) av aktivt kol vilket förmodligen var rätt. Ut med kolpåsen direkt och ett 50L vattenbyte så fick jag stopp på RTN och inga koraller ser ut att ha har tagit någon märkbar skada. Idag har jag lagt i 25% av rekommenderad dos aktivt kol, vilket var den mängd jag hade i sumpen innan konverteringen. Får öka på långsamt så att korallerna inte chockas igen. I övrigt ser allting bra ut, inga negativa effekter av konverteringen. Vad är det negativa med att överdosera kol? Är det att det vart för bra vattenkvalitet för fort? Trodde knappt att kolet gick att överdosera. Citera
Ouscazz Postat 17 december 2016 Författare Postat 17 december 2016 3 timmar sedan, turboadde sa: Vad är det negativa med att överdosera kol? Är det att det vart för bra vattenkvalitet för fort? Trodde knappt att kolet gick att överdosera. För snabb förändring var vad jag googlade fram. Aktivt kol kan vara aggressivt om man överdoserar. 1 Citera
Ouscazz Postat 17 december 2016 Författare Postat 17 december 2016 (ändrat) @_Manne_ Skummarporr.. Ändrat 17 december 2016 av Ouscazz 3 Citera
_Manne_ Postat 17 december 2016 Postat 17 december 2016 Tur att det redan gått ett par dagar.. eller inte.. kul att allt funkar som det ska o du verkar rejält nöjd.. o ännu mer tur att den gick i med skohornet..Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 17 december 2016 Författare Postat 17 december 2016 Mmm... hoppas att karet producerar tillräckligt med DOC så den har att göra hela tiden. Får stoppa i mer fisk. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 18 december 2016 Författare Postat 18 december 2016 Vår Moorish Idol blir helt till sig när man sätter sig ner framför karet och tar fram matburken. Skickat från en iPhone med Tapatalk 3 Citera
_Manne_ Postat 19 december 2016 Postat 19 december 2016 Mats om du kör dina streamers på vågrörelse o använder hela pumpens hastighet , har vi något ljud från dom då ? Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 19 december 2016 Författare Postat 19 december 2016 (ändrat) 43 minuter sedan, _Manne_ sa: om du kör dina streamers på vågrörelse o använder hela pumpens hastighet , har vi något ljud från dom då ? Finns inte en chans att jag ens kan prova att köra vågrörelse på full effekt, då hade jag fått torka många liter vatten på golvet. Vid 50% Reef Crest Mode blåser all sand iväg och korallerna blir ledsna... Vid 40% Short Pulse får jag en ~3 cm hög våg och jag gissar att det skulle skvalpa över om jag provade 50%. Pumparna totalt ljudlösa på 1m avstånd, jag menar verligen totalt ljudlösa! Om jag går fram och lägger örat emot så kan jag förnimma ett svagt ljud från torrdelen. Det enda jag kan höra från mitt kar när jag sitter framför det är ett mycket svagt väsande ljud från ljuddämparen på skummaren, inget annat. Skulle lätt kunna ha det i sovrummet utan att bli störd. Det som låter mest i mitt kar nu är faktiskt en liten Jebao DC1200 som går på 80% och driver biopelletsreaktorn. Ljudet från MP40 QD är som natt o dag jämfört med MP40 wES, inte ens jämförbart. Ändrat 19 december 2016 av Ouscazz Tillägg Citera
Micke81 Postat 20 december 2016 Postat 20 december 2016 Riktigt läckert!!!! Hoppas kunna ha nått liknande i framtiden 1 Citera
Ouscazz Postat 21 december 2016 Författare Postat 21 december 2016 Riktigt läckert!!!! Hoppas kunna ha nått liknande i framtiden Tack. Klart att du också kan ha ett!Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Ouscazz Postat 21 december 2016 Författare Postat 21 december 2016 Idag har vårt akvarium varit igång ett år. Ett brokigt år som inte alls har slutat som det var tänkt från början. Problem med kranvattnet gjorde att tillväxten på SPS avstannade nästan helt under sex månader. Uppförsbacken är över nu och allt fungerar bra. Inga koraller har svarat negativt på ZEOvit efter en dryg vecka, men jag ser heller ingen direkt förbättring. Vissa Acropora växer väldigt fort, andra växer långsamt. Jag tror att de lite känsligare kommer igång ordentligt när näringsvärdena närmar sig noll om några veckor. Hoppas på bra tillväxt så att jag kan visa upp ett fint SPS-akvarium om ett år. Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Ouscazz Postat 24 december 2016 Författare Postat 24 december 2016 Jag börjar förstå vad det där med Bubble King handlar om. Helt fantastiskt vad den kan dra mycket skräp ur vattnet. Citera
_Manne_ Postat 24 december 2016 Postat 24 december 2016 Ser riktigt bra ut, nu hoppas vi att pumpen levererar i många år..Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 26 december 2016 Författare Postat 26 december 2016 Första tecknen på zeoliterna jobbar, kiselalger i sanden och långsamt sjunkande nitrathalt. Ett par koraller är påverkade med svagt vita toppar, det beror troligtvis på det aktiva kolet jag använder. Får hem KZ aktivt kol imorgon, det ska fungera. Citera
Ouscazz Postat 29 december 2016 Författare Postat 29 december 2016 Bilder från kortsidorna. Skickat från en iPhone med Tapatalk 4 Citera
Ouscazz Postat 29 december 2016 Författare Postat 29 december 2016 Några Acropora växer rysligt bra. Tre veckor mellan bilderna. Skickat från en iPhone med Tapatalk 2 Citera
Ouscazz Postat 29 december 2016 Författare Postat 29 december 2016 En månad mellan bilderna. 4 Citera
Ouscazz Postat 29 december 2016 Författare Postat 29 december 2016 6 veckor. Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Ouscazz Postat 30 december 2016 Författare Postat 30 december 2016 On 2016-12-29 at 15:44, krille 55 sa: Den växer på bra Ja, verkligen Christer. Acropororna jag fick av dig är verkligen fina och växer bra allihop. Jag har fått öka på doseringen av stamlösningar för KH, Ca och NaCl-fritt salt med ca 15% idag. Magnesium är mättat och förbrukas inte alls sedan en dryg månad tillbaka. Positivt att tillväxten ökar konstant. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.