Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

 

Dag tre med NP Reducing BioPellets.

Igår kom bakterieblomningen och gjorde vattnet lite mjöligt. Enligt tillverkaren är det normalt om man har förhöjda värden av nitrat. Bakterieblomningen är inte omfattande, förmodligen för att jag började med ca 25-50% av den mängd media jag har uppskattat att jag kommer att behöva. Skummargeggan luktar lite illa jämfört med normalt, förmodligen p.g.a. överkottsbakterierna som skummaren tar han om.

Jag har också bytt fosfatremover från Tritons AL99 till Deltecs järnbaserade. Anledningen är att järnbaserad remover inte sänker Ph när man använder NP BioPellets. Risken finns tydligen att pH droppar med aluminiumbaserad fosfatremover kombinerat med NP BioPellets. Vill inte ta den risken. Dessutom tyckte jag att AL99 var mer eller mindre verkningslös, vet ej varför.

Det syns redan resultat vid dagens mätning av vattnet. 
Nitrat - Salifert: Lågupplöst närmre 5 mg/L än 10 mg/L (för tre dagar sedan 10 mg/L) Väldigt svårläst, ska dubbelkolla imorgon med riktigt dagsljus.
Fosfat - Hanna Checker. 0,06 ppm (för tre dagar sedan 0,22 ppm).
Mätte även nitrit med Salifert, visade 0 mg/L.

Allt liv mår bra, fiskar äter med mycket god aptit. Koraller och knappar ser fina ut. Anemonerna surar en aning sedan igår, gissar på den snabba sänkningen av fosfatnivån?

Kiselalger är fult men det ger ju med sig om ett tag.

Taskig mobilbild...

3e28f9f63684e50b451a4b6225fda421.jpg

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet klart igen, bakterieblomningen bortskummad.

På inrådan kommer jag att byta Deltec reaktorn jag kör biopellets i till en recirkulerande Deltecreaktor jag har stående. PVC-rören är trasiga på den så jag får beställa och dra nya rör. Ska också byta ut den lilla Aquabee 300 L/tim som sitter där mot en kraftigare pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick förresten ge mig med vågfunktionen på streampumparna. Överrinningen har fungerat dåligt och durson har fört oväsen när det antingen har varit för mycket, eller för lite, vatten i överinningsboxen. Läste runt på diverse forum idag och det unisona svaret var att Reefer inte klarar vågor/pulser i vattenkolumnen. Resultatet blir ett slurpande ljud när vattennivån i boxen blir för hög och vattnet tar vägen genom nödröret. Omöjligt att trimma in så att durson blir tyst hela tiden. Trist.

 

Jag har nu sänkt hastigheten på pumparna och förlängt pulserna till ca 15 sekunder för att få en bra rörelse i vattnet. Vattenrörelsen i akvariumet ser bra ut, sanden ligger kvar och framförallt har durson varit knäpptyst hela kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter med min monolog... ;)

 

Allting är tillbaks till det normala efter uppstarten av biopelletsreaktorn. Nitratnivån sjunker sakta men säkert och ligger igår på 5 mg/L. Fosfat har jag inte mätt sedan i fredags. Det såg ju bra ut då så jag spar på reagenserna. Kiselalgerna är på tillbakagång vilket jag tolkar som ett säkert tecken på att näringsnivåerna sjunker.

 

Jag fick problem med clownerna i förrgår. Paret som har flyttat in i Gigantea-anemonen har vuxit och är nu betydligt större än de andra två. De två började ge sig på den minsta av det andra paret och den stod mest och tryckte uppe vid ytan i hörnorna. Till slut blev trycket från de två stora för hårt och den hoppade över kanten. Som tur var såg jag det och kunde ta upp den direkt och sätta den i sumpen. Jag lyckades fånga den andre lille när ljuset släcktes igår kväll och satte den också i sumpen. Idag skall de båda få ett nytt hem hos PerG i Ystad. Resultatet blev att de två kvarvarande är lugnare nu på morgonen och de håller sig i anemonen istället för att leka clownpolis i hela karet.

 

Jag får nog tänka om med Chaetodon Lunula.. de verkar vara glada för både knappar och mjukkoraller.

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst om C. Xanthurus och den är intressant. Dessvärre verkar det som om få, eller inga fjärilar är säkra med Sarcophyton.

 

@Laggeman

Reaktorn.
Rören är knäckta så de måste lagas med en muff och tangitlim. Tror att det skall hålla.
Aquabeen är trasig så jag måste ha fatt i en sådan. Alternativt bygger jag om hela rörsystemet och sätter en justerbar pump där istället.

a186a994a367c47b15e81e43ae97d324.jpg

796492c510f0d084f41241108aaed707.jpg

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Rameau sade:

 

Har du erfarenhet av dem?

 

På båda står det ju att de inte är revsäkra?

Nope. Men den första har jag sett gå i butik vid mer än ett tillfälle utan att ta några korallpolyper, men som med alla fiskar så är det individuellt och man ska nog se till att hålla dem mätta med annat foder annars kan de säkert tugga polyper.

Pyramiden är annars en av de vanligast förekommande fjärilarna när det kommer till revkar just pga att de anses hyfsat revsäkra, dock även här med undantag. Fast iofs så finns det nog inga fiskar som är helt revsäkra, till och med kirurger tuggar stenkoraller ibland så vem vet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Laggeman sade:

Ser ut som en liten kalkreaktor? Med tanke på probuttaget i locket menar jag.

 

Ja, helt rätt.

Har fått rådet, och läst på, att en kalkreaktor är bra när man kör med biopellets. Det går ju att styra hur mycket vatten från reaktorn som går ut i systemet. Risken finns annars att man nollar nitrat och det vill man ju inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...