hippo Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 är det någon av dessa fiskar som inte går att ha ihop ,eller som inte är lämpliga att ha ihop med koraller(mestadels mjukisar) 2-4st Amphiprion ocellaris, 1st Palett Kirurg, 1st gul Zebrasoma flavescens och en 1 hane Crysiptera cyanea - Blå Djävul???jag tänkte ha ett 10-tal eremiter i oxå.karet e ett 200liters (hörnkar) med 20w uv-c, tunze 3110 skummare ,2st maxijet 1000l/h, tunze 6060 streamer(6000 l/h) och ytavrinning med rowaphos och zeosand i.matar med artemia och formula 1 och 2 palletsbyter vatten 2 ggr imån ca 25 litere det någonting att speciellt att tänka på ?? eller e det bara och köra????MVH .johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 Ser bra ut.Introducera inte kirurgerna för snabbt bara.Flavescensen behöver mycket vegetariskt foder som alger,spenat, brockoli mm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 De går jättebra att ha ihop. Den enda jag inte skulle prova är blådjävul som kan vara mycket aggressiv. Finns exempel på där den dödat några clowner https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9160 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 6 december 2005 Författare Dela Postat 6 december 2005 De går jättebra att ha ihop. Den enda jag inte skulle prova är blådjävul som kan vara mycket aggressiv. Finns exempel på där den dödat några clowner https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9160 ja blue devilen är den enda överlevande fisken jag har kvar nu efter att min stora anemon fastnade i streamern och dog.kan han inte sköta sig så skänker jag bort hanjag ska lldrig mer ha en anemon iaf hoppas inte clownerna tar illa upp(har hört att dom klarar sig utan anemon om dom aldrig haft en)palletten och gula kirurgen då?? kan dom hålla sams??vad menas med RIKLIGT med grön föda? funkar seaveggies?och hur mycket?ska jag skita i rowaphosen så att den börjar växa lite alger i karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 Dom passar bra ihop. Det är viktigt att dom får grön mat, som nori, spenat blad, broccoli mm flera gånger / vecka. Varje dag skadar nog inte heller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 6 december 2005 Dela Postat 6 december 2005 Just det... tänkte inte på att du var med och skrev i den tråden https://www.saltvattensguiden.se/foru...ead.php?t=9160 . Antar att Blue devil fisken inte går på de större kirurgerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 6 december 2005 Författare Dela Postat 6 december 2005 Just det... tänkte inte på att du var med och skrev i den tråden https://www.saltvattensguiden.se/foru...ead.php?t=9160 . Antar att Blue devil fisken inte går på de större kirurgerna.paletten e ju oxå blå så man vet aldrig han e en elak djävul .han har jagat en blendnid och en stignata till döds men han rörde aldrig clownerna .nu har han levt själv i karet i ett par månader, hoppas han lärt sig en läxa och saknar lite sällskap nu i ensamheten ,men jag tvivlar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 Jag har 8 clowner ( Amphiprion 2 gula och 6 svarta). De har ingen anemon och det går utmärkt. Det som dock händer ibland är att de använde något annat lägre djur som "anemon". Hos mig har en Welsophyllia fått fungera som anemon åt en av clownerna. Det medför tyvärr att Welsophyllian inte slår ut lika bra när fisken är där och gnuggar sig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 7 december 2005 Författare Dela Postat 7 december 2005 Ser bra ut.Introducera inte kirurgerna för snabbt bara.Flavescensen behöver mycket vegetariskt foder som alger,spenat, brockoli mm.vad menar du med att inte introduducera för fort?måste man lägga i massa grönsaker i karet räcker det inte med fiskmat som seaveggis och formula två som påstås vara den bästa maten ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 Jag är litet tveksam när det gäller att ha kirurger i ett så litet kar. Jag hade själv en palett och en gul i mitt 140 cm långa 250 liters. Men jag tyckte de var så trängda att när jag graderade upp till 400 liter 150 cm sålde jag dem till Petrol. Jag har sett dem där i tremeterskaret och det var tydlig skillnad på färgning och hållning. Jag tror inte det berodde på vatten eller skötsel eftersom flera andra av mina andra fiskar leker regelbundet nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 håller med stig,kirurgerna behöver plats,(därför jag uppgraderar igen.) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 så länge kirurgerna är riktigt små är det väl ok, men dom växer fort och det är ju aldrig kul att försöka fånga nåt i en inredd burk!jag skulle inte låta blåjäveln vara kvar oavsett. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 7 december 2005 Författare Dela Postat 7 december 2005 så länge kirurgerna är riktigt små är det väl ok, men dom växer fort och det är ju aldrig kul att försöka fånga nåt i en inredd burk!jag skulle inte låta blåjäveln vara kvar oavsett.ja blåjäveln åker.tror jag testar med kirurgerna iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 så länge kirurgerna är riktigt små är det väl ok, men dom växer fort och det är ju aldrig kul att försöka fånga nåt i en inredd burk!jag skulle inte låta blåjäveln vara kvar oavsett.hmm,är dom så jäkliga,har tre styck,sedan ett halvår,med clowner och kirurger,har även en dvärgkejsare ebili,den jagar däremot dessa tre så fort den får syn på dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 De är olika. Jag har sett en ensam som inte visste vad han hette och störde knappast någon. Andra börjar jaga när de är nästan vuxna eller när de kommer i ett nytt kar och åter andra spelar det ingen roll var de är, de är lika djävliga i alla fall. Men så länge dina är snälla är de ju snälla. Eller hur? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 jo det är klart,men man får ju sig en tankeställare........... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 7 december 2005 Författare Dela Postat 7 december 2005 tror att det bara e hanarna som e elaka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 7 december 2005 Författare Dela Postat 7 december 2005 ok så alla tycker att mitt 200l hörnkar e för litet för 2 kirurger`??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 De går utmärkt att ha när de är små upp till ungefär 10 cm. Så har du funderingar på att uppgradera karet om något år är det ju inga problem alls. Och uppgraderar du inte går ju fiskarna att sälja här på guiden. Men när man ser att de inte sträcker på fenorna som förr eller står och tjurar och inte äter som förr skulle man redan ha haft ett större kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 7 december 2005 Författare Dela Postat 7 december 2005 De går utmärkt att ha när de är små upp till ungefär 10 cm. Så har du funderingar på att uppgradera karet om något år är det ju inga problem alls. Och uppgraderar du inte går ju fiskarna att sälja här på guiden. Men när man ser att de inte sträcker på fenorna som förr eller står och tjurar och inte äter som förr skulle man redan ha haft ett större kar.jodå jag har tänkt att dra igång ett nytt projekt så fort som möjligt,de e bara det ekonomiska som stoppar mig.jag har planer på ett inbyggt kar(minst 720l) i väggen med all teknik gömt i rummet bakom väggen .när fisken växer får jag nog fart på projektet, och SMISK av frugan:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 8 december 2005 Dela Postat 8 december 2005 Skulle rekommendera att vänta med kirurgerna tills du skaffat det större karet, 200L hörnkar blir det ju ingen större längd på för kirurgerna att sträcka ut på. Då blir det dessutom en sporre till att skaffa större kar(själv uppgraderade jag från 325L till 540L för att få mer utrymme för kirurger) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 23 december 2005 Författare Dela Postat 23 december 2005 min blue devil kommer nu att förpassas till sumpen där han får livnära sig på matrester.han kommer att få permis då och då men sköter han sig inte så åker han tebax direkt.kanske låter gymt men han får ju leva iaf;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.