Gå till innehåll

går dessa fiskar bra ihop??


hippo

Rekommenderade inlägg

är det någon av dessa fiskar som inte går att ha ihop ,eller som inte är lämpliga att ha ihop med koraller(mestadels mjukisar)

2-4st Amphiprion ocellaris, 1st Palett Kirurg, 1st gul Zebrasoma flavescens och en 1 hane Crysiptera cyanea - Blå Djävul???

jag tänkte ha ett 10-tal eremiter i oxå.

karet e ett 200liters (hörnkar) med 20w uv-c, tunze 3110 skummare ,2st maxijet 1000l/h, tunze 6060 streamer(6000 l/h) och ytavrinning med rowaphos och zeosand i.

matar med artemia och formula 1 och 2 pallets

byter vatten 2 ggr imån ca 25 liter

e det någonting att speciellt att tänka på ?? eller e det bara och köra????

MVH .johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De går jättebra att ha ihop. Den enda jag inte skulle prova är blådjävul som kan vara mycket aggressiv. Finns exempel på där den dödat några clowner https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9160

ja blue devilen är den enda överlevande fisken jag har kvar nu efter att min stora anemon fastnade i streamern och dog.

kan han inte sköta sig så skänker jag bort han

jag ska lldrig mer ha en anemon iaf hoppas inte clownerna tar illa upp(har hört att dom klarar sig utan anemon om dom aldrig haft en)

palletten och gula kirurgen då?? kan dom hålla sams??

vad menas med RIKLIGT med grön föda? funkar seaveggies?och hur mycket?

ska jag skita i rowaphosen så att den börjar växa lite alger i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det... tänkte inte på att du var med och skrev i den tråden :snurrig:https://www.saltvattensguiden.se/foru...ead.php?t=9160 . Antar att Blue devil fisken inte går på de större kirurgerna.

paletten e ju oxå blå så man vet aldrig han e en elak djävul .han har jagat en blendnid och en stignata till döds men han rörde aldrig clownerna .

nu har han levt själv i karet i ett par månader, hoppas han lärt sig en läxa och saknar lite sällskap nu i ensamheten ,men jag tvivlar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 8 clowner ( Amphiprion 2 gula och 6 svarta). De har ingen anemon och det går utmärkt. Det som dock händer ibland är att de använde något annat lägre djur som "anemon". Hos mig har en Welsophyllia fått fungera som anemon åt en av clownerna. Det medför tyvärr att Welsophyllian inte slår ut lika bra när fisken är där och gnuggar sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut.

Introducera inte kirurgerna för snabbt bara.

Flavescensen behöver mycket vegetariskt foder som alger,spenat, brockoli mm.

vad menar du med att inte introduducera för fort?

måste man lägga i massa grönsaker i karet räcker det inte med fiskmat som seaveggis och formula två som påstås vara den bästa maten ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är litet tveksam när det gäller att ha kirurger i ett så litet kar. Jag hade själv en palett och en gul i mitt 140 cm långa 250 liters. Men jag tyckte de var så trängda att när jag graderade upp till 400 liter 150 cm sålde jag dem till Petrol. Jag har sett dem där i tremeterskaret och det var tydlig skillnad på färgning och hållning. Jag tror inte det berodde på vatten eller skötsel eftersom flera andra av mina andra fiskar leker regelbundet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge kirurgerna är riktigt små är det väl ok, men dom växer fort och det är ju aldrig kul att försöka fånga nåt i en inredd burk!

jag skulle inte låta blåjäveln vara kvar oavsett.

ja blåjäveln åker.

tror jag testar med kirurgerna iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge kirurgerna är riktigt små är det väl ok, men dom växer fort och det är ju aldrig kul att försöka fånga nåt i en inredd burk!

jag skulle inte låta blåjäveln vara kvar oavsett.

hmm,är dom så jäkliga,har tre styck,sedan ett halvår,med clowner och kirurger,har även en dvärgkejsare ebili,den jagar däremot dessa tre så fort den får syn på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är olika. Jag har sett en ensam som inte visste vad han hette och störde knappast någon. Andra börjar jaga när de är nästan vuxna eller när de kommer i ett nytt kar och åter andra spelar det ingen roll var de är, de är lika djävliga i alla fall.

Men så länge dina är snälla är de ju snälla. Eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De går utmärkt att ha när de är små upp till ungefär 10 cm. Så har du funderingar på att uppgradera karet om något år är det ju inga problem alls. Och uppgraderar du inte går ju fiskarna att sälja här på guiden. Men när man ser att de inte sträcker på fenorna som förr eller står och tjurar och inte äter som förr skulle man redan ha haft ett större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De går utmärkt att ha när de är små upp till ungefär 10 cm. Så har du funderingar på att uppgradera karet om något år är det ju inga problem alls. Och uppgraderar du inte går ju fiskarna att sälja här på guiden. Men när man ser att de inte sträcker på fenorna som förr eller står och tjurar och inte äter som förr skulle man redan ha haft ett större kar.

jodå jag har tänkt att dra igång ett nytt projekt så fort som möjligt,de e bara det ekonomiska som stoppar mig.

jag har planer på ett inbyggt kar(minst 720l) i väggen med all teknik gömt i rummet bakom väggen .

när fisken växer får jag nog fart på projektet, och SMISK av frugan:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera att vänta med kirurgerna tills du skaffat det större karet, 200L hörnkar blir det ju ingen större längd på för kirurgerna att sträcka ut på. Då blir det dessutom en sporre till att skaffa större kar(själv uppgraderade jag från 325L till 540L för att få mer utrymme för kirurger)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...