Gå till innehåll

Beräkna höjning utav salthalt och behov för vattenbyten vid Balling


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Som rubriken lyder så känner jag att jag vill ha lite råd, tips, tricks och rekommendationer från er som har hållit på ett tag med Balling och andra alternativ.

 

Jag väljer i nuläget mellan 3 olika former av tillsättningar av förbrukningsämnen till mitt 2000 liters system. Med förbrukningsämnen menar jag kalcium, magnesium och karbonater samt även grundläggande spårämnen som jod, kalium, järn, strontium osv.. 

 

De olika alternativen som jag ser framför mig är:

 

1. "Fria" tillsatser. 

Till exempel tillsatser från fauna marin eller Grotech. Användarna skriver ut på burkarna och flaskorna att ingenting utav det som tillsätts skall ha någon inverkan på salthalt, pH eller balansen utav joner i akvarievattnet. Metoden är kostsam och inte direkt fullständig då man oftast inte vet vad man faktiskt stoppar i akvariet eftersom tillverkarna inte skriver ut eller vill säga vad som är i respektive preparat.

 

2. Balling.

Dosera balling med hjälp av stamlösningar berikade med spårämnen efter klassiskt recept med hjälp av manuell dosering eller doserpumpar. Metoden är kostnadseffektiv och man vet vad som doseras MEN det innebär också att man måste byta vatten regelbundet och man förbinder sig därigenom till extra underhållsarbete.

 

3. Kalkreaktor.

Hålla nivåerna uppe med reaktor. Kostnadseffektivt efter uppstart men upplever det också som lite risky med tanke på att man har öppen gas i vardagsrummet och det alltid finns risker för att utrustning går sönder.

 

Just nu lutar det mest åt balling och jag kommer försöka pröva på det den första perioden men jag undrar lite runt det eventuella extra arbetet med vattenbyten.

 

Jag har förstått det som att 10%/vecka är det rekommenderade (någon rekommenderar också 20%/månad) men undrar om man kan undvika vattenbyten och/eller genomföra dem mer sällan genom användandet av någon annan metod. 

 

Kan man t.ex. (istället för vattenbyten) tömma ut en andel utav akvarievattnet och därefter ersätta det med osmosvatten? 

 

Det påverkar naturligtvis både salthalten som har byggts upp men också förbrukningsämnena i akvariet.

 

Därför blir nästa fråga om det finns något sätt att räkna ut hur stor andel vatten man skulle behöva ersätta för att t.ex. sänka salthalten med 1-2 enheter t.ex. från 1.027 till 1.025?

 

Tacksam för input på detta. 

 

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Förstår jag det riktigt att skillnaden är att du inte använder NaCl-fritt salt och att du därför inte är så avhängig av vattenbyte?

Med enstaka vattenbyten och inget mineralsalt så får du ju inte bort hela obalansen.. teoretiskt borde det ju vara så att du får samma missförhållande mellan NaCl och de andra salterna som vid klassisk balling men eftersom du inte använder NaCl-fritt salt för att jämna ut obalansen så byter du bara bort en mindre andel % utav obalansen vid dina vattenbyten.

När du byter 10% av vattnet så byter du ju bara bort 10% av obalansen. Resterande obalans mellan saltjonerna återstår ju. Hur återgärdar du det?

Eller har jag missförstått?

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Jag har förstått det som att 10%/vecka är det rekommenderade (någon rekommenderar också 20%/månad) men undrar om man kan undvika vattenbyten och/eller genomföra dem mer sällan genom användandet av någon annan metod. 

--------------------------------------------------

-Det finns sätt att driva akvarium utan generella vattenbyten.

(tror inte man skall förkasta vattenbyten helt , och varför överge ett vinnande koncept som Balling med vattenbyten om det fungerar).

 

GlennF från Holland har en kalkylator för en sådan metod ,den är sas lite  lättare att få grepp om  ,använder g/l , mol etc, och man vet exakt vad och hur mycket du tillsätter av olika salter .

 

Glenns  metod finns bla beskriven  på Advanced Aquarist , reefcentral och ultimatereef och på Holländska forum. Tror att det mesta på RC blev borttaget pga sponsorerna. Liknar Tritons en hel del förutom testerna, tolkade det som att de var överens om att deras metod var rätt lika när de träffades.

 Kalkylatorn finns på hans hemsida ,se länk. där man kan tanka hem den.

 

 
I en  tabell över de viktigaste salterna i stora drag, här ser man ju klart vilka de viktigaste komponenterna är,men vem testar Sulfat?

( en faktor som inte riktigt framgår är  förhållandena mellan  mängden joner i olika salter när man mäter  i ppm vilket man direkt ser när man anger  i  mol  ).

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt inlägg PeterG

Har fått koll på det hela nu och det var inte generella vattenbyten jag syftade på utan ett missförstånd i förhållande till hur balling classic, balling light och triton skulle drivas. 

Jag hade fått för mig att balling classic krävde en viss procentsats vattenbyten/vecka men det var fel uppfattat av mig. Det var i light som detta utgör en väsentlig punkt då man skapar en större obalans mellan saltjonerna.

Efter vad jag har förstått har triton-metoden kommit ut ur balling classic. Det är samma typ av drift. Bara i förenklad form för användaren.

Så allt är på ställ nu. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling classic där man vet vad man stoppar i och kan beräkna utifrån det man stoppar i kommer bli utgångspunkt för mitt nya. Så får jag ett balanserat tillskott av alla förbrukningsämnen inkl spårämnen, tungmetaller osv utan att behöva oroa mig för att någon producent inte vill förmedla exakt vad som ingår i deras respektive preparat.

Det var också enklare att förstå tillvägagångssättet med att ta ut vatten i samma förhållande som man tillsätter lösningar i balling kontra att felaktigt tro att man skulle byta vatten regelbundet som en del utav metoden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tritonmetoden bygger på Balling classic + algrefugium + regelbundna högupplösta kemitester. (Tritonlab)

Utan kemitesterna skulle jag definitivt rekommendera regelbundna vattenbyten.

Det finns några trådar här på guiden där användaren låtit bli att byta vatten ett halvår eller mer. Men gemensamt för trådarna har varit att efter ett vattenbyte har det följt fler eftersom det gjorde sådan positiv inverkan på karet.

En liknande metod: DSR (Dutsh syntetic reefing) kan man läsa om i Reef2reef. Den är en lite grövre variant av tritonmetoden och man mäter bara med vanliga akvarietester. Den har inte alls så många användare som tritonmetoden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...