Gå till innehåll

Undrar lite mer


ibbe89

Rekommenderade inlägg

Det är inte dyrt med saltvatten, det är mycket dyrt.

När akvariet väl är igång kostar elen mer än salt för de flesta.

Och för alla pengar som är kvar sedan köper man djur.

Som jag sagt tidigare. Det var tur att jag han köpa akvariet med en del utrustning beg innan jag förstod vad det skulle kosta... annars hade det nog inte blivit av.

Att enbart ha saltvatten i akvariumet och fisk är billigt.. det kostar inte så vansinigt mycket. Det är när du skall ha koraller och anemoner som priset springer iväg. Och det beror på att det blir ytterst viktigt att ha en jämn balans.

Koraller är ytterst känsliga för svägningar.

Och priset som jag skrev innan stämmer nog ganska väl. Räkna att även om du kommer billigt undan så kommer det i a f kosta 50 kr/l. Driftkostnad... tja för en 375 liters kanske en 300-400 kr i månaden + då några tusen kr/år för nytt till karet.... och då är det nog lågt räknat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

om du inte köper fisk å annat dyrt varje månad så kostar de inte mer än salt å EL..

men se ändå till att ha en slant liggandes, för när dagen kommer att MH, OSMOS, å andra förbrukningsmatrial tar slut så kostar ju de me en "liten" slant..

men de e klart värt ett försök. de går att hålla kostnaden nere.. så se till att farsan öppnar lädret nu så du kan sätta igång..

Tja... spårämnen, vattentester, filtermateriel, foder.... det springer snabbt iväg det oxå.

Edit:

Slitagedelarna som MH, T5 och UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Max! Lyssna inte för mycket på vad de andra "proffsen" skriver..... Du tappar bara sugen!

Låna eller köp några bra böcker först och främst! När du läst på lite så kan du gå vidare.

Sedan går det utmärkt bra att starta med ett beg sötvattensakvarium (inklusiva det ljus som medföljer), salt, några billiga Maxijetpumpar, lite beg levande sten och något "allt i ett tillsats" för calcium + KH (exempelvis Tropic Marin Biocalcium). Kanske behöver du en doppvärmare också. Det är det man måste ha för att starta. Sedan kan du utveckla hobbyn efterhand som du ser att du har råd och ökar din kunskap. Några enkla fiskar och mjukkoraller går alldeles utmärkt att skaffa efter någon eller några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

joo, det drar nog iväg endel pengar då, får se om man kan försöka övertala honm att skaffa ett mindre saltkar då. det du skrev 300-400 kr i månaden, räknar du para i el då? för då var det jäkligt dyrt.

Jag ingår absolut inte i kategorin proffs som magnus skriver om... men jag anser att det är viktigt att förstå vad hobbyn kan kosta om man vill ha annat än fisk och enklare mjukkoraller.

Jag förstod inte det när jag drog igång. Jag startade ett 500 l hörnakvarium i april. Köpte det beg med en del utrustning (inget levande) i skiftet jan/febr. Akvariet och utrustning som MH lampa, T5 amatur, sump, skummare, nitratfilter, alla pumpar som behövts, BTN bakrund, rördragningar och lite annat och gav 10.000 kr och trodde att jag då har jag skaffat mig det dyra.... jag är nu uppe i 25.000-30.000 och det behövs nog minst 10.000 till i investering innan jag nått dit jag vill för att sedan "bara" underhålla :-/. Visst... man kan komma billigare undan men även dyrare så 50-200 kr/litern är nog en realistisk mall beroende på teknik och det levande.

När det gäller drift så syftar jag på den faktiska kostnaden.

Vattentester kostar nog i snitt 100 kr förpackningen. Räcker oftast för 50-100 prover. Gör du i snitt ett test i veckan så håller de alltså ett till två år. Du behöver i alla fall 4-8 olika tester. Spårämnen kostar kanske 100-250 kr förpackning. Salt runt 1 kr litern. Vissa byter ca 10 % vatten varje vecka och tillsätter lite spårämnen. Andra byter nästan aldrig och tillsätter bara spårämnen.

En MH glödlampa kostar runt 1000-1600 kr och behöver bytas kanske vart annat år.

Har man saltvatten är det inte fel att ha en UVC för att förhindra prasitspridningar bland de dyra fiskarna. Även om man kommer över ett billigt UVC så håller inte lampa och innehåll i filtret mer än kanske ett år. Jag fick nyligen pris på utbytesdelarna på 1300 kr. Bara det är alltså ca 100 kr/månad.

Jag har inte mätt hur mycket mitt kar drar men jag gjorde en uppskattning att det kostar ca 2000 kr/år i el. MEN har du sådan "TUR" att ni bor i villa och har el eller oljeuppvärmt så är akvariet ett stort element och under vintermånaderna så kan man ju räkna bort större delan av elkostnaden till akvariet då den värmen man får från akvariet värmer huset.

Ett alternativ för att hålla nere kostnaden om man vill ha lite krävande koraller är nog DSB (deep sand beed). Är dåligt insatt i det ämnet men läs på lite om det så kanske det är ett bra alternativ för dig. Då slipper du massa spårämnen, reaktorer, filter etc.... men det finns risker och krashar systemet så slår det ut hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så egentligen kan det vara billigare att köpa ett sötvattenskar med typ ramp, kar, doppvärmare, och så brukar dom sälja med någon pump. men vissa säger att man ska ha skummare och allt sånt. behövs alltså inte det i början? kan man köpa det efter några månader kanske?

någon som vet hur man gör en egen skummare? för att få ner kostnaderna ännu mer.

tack för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Max! Lyssna inte för mycket på vad de andra "proffsen" skriver..... Du tappar bara sugen!

Det där var väl ett av de dummaste råden jag hört. Är man inte beredd att lyssna på vad de erfarna har att säga så ska man inte ge sig in i den här hobbyn, det sista vi behöver är folk som lockas in av att "det är så lätt & det blir inte alls dyrt". Bullshit, det är inte lätt och det är inte billigt.

Visst,det är inte så dyrt som vissa påstår men det är långt ifrån billigt. Det är lätt att köpa fel saker, grejer som inte är rätt dimensionerade eller bara helt enkelt en nit för att man köpte en skummare som faktiskt är dålig från första början, speciellt när man är ny och inte vet någonting. Det finns alltid någon pryl som kommer kännas viktig för att fixa ett verkligt eller inbillat problem, som UV när fiskarna mår dåligt eller osmos när man får mkt alger eller kalkreaktor när vattenvärden åker bergodalbana.

Det går att göra det billigare genom att välja ett mindre kar men det är också ett bra sätt att få allting att åt käpprätt fort och sen tröttna på hobbyn.

Visst det går att börja billigt med akvarie, salt, pumpar och LS samt massa vattentester men man får vara medveten om att det kommer dra iväg fort om man låter sig inspireras av alla fina kar man ser här på nätet.

Min bedömning skulle vara att ett "normalt(runt 300L, 250W MH med actinic lysrör som komplement, pumpar,skummare osv,20% vattenbyte i månaden)" korallrevskar kostar ungefär:

2200kr(400W*10h, 150W*14h) i el, runt 1000kr i byte av lampor, runt 500-1000kr för salt, 500kr i tester samt några hundra i olika spårämnen/calcium osv. Dvs runt 4500kr/år.

Allting handlar egentligen om hur mkt erfarenhet du har, hur mkt tid du kan lägga ner på det, vad du vill ha för djur i och hur villig du är på att chansa på att allting kommer gå perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

joo, jag har nog tänkt köpa ett 170 L kar ändå, pappa vill inte att jag ska ha för stort saltkar.. och till just det jag kollade på var det lite saker till, så jag ska prata med pappa å kolla om den storleken är okej. joo, att det blir dyrt är jag med på, det har jag räknat med, men det är mest om man kunde få ner priserna lite, men det verkar inte vara så lätt.. ska fortsätta läsa lite meer, men det brukar stå olika saker på sidorna man läser, det är därför det blir en del frågetecken..

tack för alla svar, får se om det går att övertala pappa sen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så egentligen kan det vara billigare att köpa ett sötvattenskar med typ ramp, kar, doppvärmare, och så brukar dom sälja med någon pump. men vissa säger att man ska ha skummare och allt sånt. behövs alltså inte det i början? kan man köpa det efter några månader kanske?

någon som vet hur man gör en egen skummare? för att få ner kostnaderna ännu mer.

tack för svaren

Pris och vad du behöver går hand i hand med vad du skall ha i karet. Det går att komma unden med sötvattenskar.

Tedb sukade förmodligen för att det du frågade finns omtalad i ett antal trådar.

Jag föreslår att du tar och börjar läsa igenom trådarna som finns i forumet. En efter en. Är ett antal men efter det så har du i alla fall fått så mycket kunskap att du har ett hum om vad som krävs.

Tycker att du tittar extra nogrannt på dessa:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8954

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6970

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit i ditt läge hade jag tagit med pappa hem till någon som har saltvattenskar finns säkert någon här på guiden som inte har nåt emot ett besök. Där får ni nog de bästa svaren. Att bygga teknisk utrustning själv är inget man gör på en höft. Utan något man kanske gör när man förstått hur dom ska fungera. Att jag skrev suck i mitt förra mess var på grund av att ibland är tillåmed SG lite farlig för en nybörjare inom hobbyn. Önska dej tillåbörja med en bra saltvattensakvariebok i julklapp istället å kanske nåt kuvert med lite cash till ditt projekt. Bråttom e nämligen de dyraste man kan ha inom denna hobbyn. Gå ner till akvarie butiken nära dej som säljer korall så e de nästan alltid nån där å handlar fråga om du får hänga med hem å kolla på hans kar. Hoppas du skaffar saltvattenkar de e jätte roligt och intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste fråga en sak medans jagfortfarande kommer ihåg det. ytavrinning, hur vet man hur stort rör/pump man måste ha så inte antingen sumpen blir överfull eller blir helt tomm.. det bara kom upp i huvudet medan jag kollade massa akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste fråga en sak medans jagfortfarande kommer ihåg det. ytavrinning, hur vet man hur stort rör/pump man måste ha så inte antingen sumpen blir överfull eller blir helt tomm.. det bara kom upp i huvudet medan jag kollade massa akvarium.

ett 40mm rör från ytavrinningen klarar lätt av en pump på runt 4-5000 liter.

sumpen blir inte tom ifall inte returröret gått av eller att du aldrig fyller på me nytt vatten.. över full kan den bara bli om del blir strömavbrott och du inte testat ifall sumpen klarar av att ta emot vattnet som rinner ner till den.. "läs" hävert från returen.. de får man prova sig fram till, å se till att den klarar de. annars kan de lätt bli blött på golvet vid strömavbrott.. :)

om du vill så kan ni komma hem till mig å titta på min tank + att du kan då se hur min nya ser ut nu under byggets gång.. de lär du dig absolut mest av..

Ja finns i vällingby.. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har ett breddavlopp i karet eller i en överrinningsbox och testar med att slå av strömmen till pumparna.

Om sumpen riskerar att rinna över slår man bara på pumpen igen och kliar sig i huvudet tills man har en lösning.

De kloka testar sådant här med sötvatten innan karet är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var väl ett av de dummaste råden jag hört. Är man inte beredd att lyssna på vad de erfarna har att säga så ska man inte ge sig in i den här hobbyn, det sista vi behöver är folk som lockas in av att "det är så lätt & det blir inte alls dyrt". Bullshit, det är inte lätt och det är inte billigt.

Visst,det är inte så dyrt som vissa påstår men det är långt ifrån billigt. Det är lätt att köpa fel saker, grejer som inte är rätt dimensionerade eller bara helt enkelt en nit för att man köpte en skummare som faktiskt är dålig från första början, speciellt när man är ny och inte vet någonting. Det finns alltid någon pryl som kommer kännas viktig för att fixa ett verkligt eller inbillat problem, som UV när fiskarna mår dåligt eller osmos när man får mkt alger eller kalkreaktor när vattenvärden åker bergodalbana.

Det går att göra det billigare genom att välja ett mindre kar men det är också ett bra sätt att få allting att åt käpprätt fort och sen tröttna på hobbyn.

Visst det går att börja billigt med akvarie, salt, pumpar och LS samt massa vattentester men man får vara medveten om att det kommer dra iväg fort om man låter sig inspireras av alla fina kar man ser här på nätet.

Min bedömning skulle vara att ett "normalt(runt 300L, 250W MH med actinic lysrör som komplement, pumpar,skummare osv,20% vattenbyte i månaden)" korallrevskar kostar ungefär:

2200kr(400W*10h, 150W*14h) i el, runt 1000kr i byte av lampor, runt 500-1000kr för salt, 500kr i tester samt några hundra i olika spårämnen/calcium osv. Dvs runt 4500kr/år.

Allting handlar egentligen om hur mkt erfarenhet du har, hur mkt tid du kan lägga ner på det, vad du vill ha för djur i och hur villig du är på att chansa på att allting kommer gå perfekt.

Hm..... Vem av alla "erfarna" ska man lyssna på då? Det finns massor av erfarna akvarister som säger som jag! Och ingen av dem skriver en rad här på guiden - de har tröttnat på detta tjat för länge sedan. Min bedömning är att ca 10% - 15% av alla sveriges saltvattensakvarister skriver på den här sidan. Detta grundar jag på de saltvattenskontakter/kamrater jag har samt de man pratar med i akvarieaffärerna runt om i Sverige. Det är väldigt sällan jag träffat på någon av er här på sidan.

Låt oss avliva några myter/sanningar

1. Du behöver INTE ha metalhalogen eller T5 ljus! Det fungerar bra med gammla hederliga lysrör till de flesta koraller. Faktiskt även stenkoraller! Det finns många exempel på detta.

2. Du måste inte ha skummare även om det är bra! Det finns även här exempel på akvarium utan!

3. Du måste inte ha en osmos! Det är otroligt många som inte har det faktiskt! Även kända, svenska saltvattensbutiker!

4. Uv är inget måste! Jag använder inget och många med mig! För vissa fiskar OK - men inte alla!

Det finns säkert fler saker man kan vara utan....

Som avslutning kan jag säga att en av de kompisar jag har som är MEST erfaren (över 20 år i hobbyn) han har T8 belysning, en lite billig skummare (fungerar i princip inte törs jag skriva med risk för uppsagd bekantskap), ingen sump, ingen osmos, har aldrig tillsatt någonting (inte ens calcium), byter sällan vatten, har ingen LS utan bara några lavastenar, ingen uv, ingen annan filtrering. Hans burk är helt OK med en hel del mjukkoraller och fisk.

Så vem ska man lyssna på.....?

Själv har jag naturligtvis en stor skummare, T5 belysning, kalkmixer, starka pumpar, sump osv men skulle aldrig drömma om att påstå att det är att måste med all den teknik jag har.

Det är inte tekniken som gör akvariet utan akvaristen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du varit hos hbmannen så är du och din pappa är välkomna hem till mig så kanske jag kan ge er lite kött på benen genom att visa hur jag håller ner mina driftskostnader och vad mitt akvarium kostat.

Så kanske vi kan övertyga pappa om att ett saltvattensakvarium verkligen är något för dig.

//Jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du varit hos hbmannen så är du och din pappa är välkomna hem till mig så kanske jag kan ge er lite kött på benen genom att visa hur jag håller ner mina driftskostnader och vad mitt akvarium kostat.

Så kanske vi kan övertyga pappa om att ett saltvattensakvarium verkligen är något för dig.

//Jakob

bra sagt.. klart grabben ska ha salt.. efter han har tittat in på våra kar som vart igång å funkar så kan han ju ta ställning till om han har ork tid å pengar till att sätta igång..

ja antar att varken ditt eller mitt har samma teknik, men funkar säkert lika bra ändå:::

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja antar att varken ditt eller mitt har samma teknik, men funkar säkert lika bra ändå:::

Ja jag förstår att nybörjare blir snurriga. Det finns inte ett sätt som är det "rätta" att köra saltvattensakvarium på, utan säkerligen ett tiotal olika varianter som fungerar. Sedan så bestämmer man ju själv vilken nivå man vill ligga på.

Så det är säkert bra att se lite olika varianter och sedan ta sig en funderare vad man själv vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant bok i det här samanhanget är Micheal S Paletta:s bok "Ultimate marine aquariums - saltwater dream systems and how they are created"! BÖR LÄSAS AV ALLA PÅ DETTA FORUM! (fast kanske inte den lättaste boken för en nybörjare).

Där finns alla typer av "drömsaltvattensburkar"! Allt från akvarium som har all teknik man kan tänka sig till de som har minimalt med teknik. Och alla tänkbara saltvattenssystem!

Mycket kul bok och nyttig för den som har bestämd uppfattning om "hur det ska vara"!

Max - du måste inte ha en sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...