PeterG Postat 25 december 2015 Postat 25 december 2015 (ändrat) Dödligt farliga och vackra, hade dessa i slutet på åttiotalet. Väldigt trevliga och vackra, kom alltid fram när man satt en stund vid framrutan , nästan som om de kände igen en och sökte kontakt.Rätt kortlivade lever ca 2 år i akvariet.Matade dem med pincett (lång), akvarium 200 liter ,intern Sanderskummare , Tunze Turbelle och " helglasad topp".Rörde faktiskt inte så mycket av övriga djur gick med Röda Lima musslor, Sjöstjärnor ,Turbellsnäckor , Eremiter och olika mjukkoraller.Fantastiska på att kunna byta färg, ena stunden brunaktiga och nästa riktigt blå.(bilder:gammal videofilm från mina akvarier på stor duk). Ändrat 25 december 2015 av PeterG Citera
PeterG Postat 25 december 2015 Författare Postat 25 december 2015 Blue-ringed Octopus, Hapalochlaena sp. Dess gift är en typ av Tetrodotoxin och det finns inget motgift, andningsstillestånd inträder vanligtvis inom några minuter. Det är respirator som gäller, och om man överlever de första 24 timmarna i respirator så har man stor chans att klara sig. Bör undvikas , men om man har dem så är det rekommendabelt att aldrig vara ensam med dem och att ha understöd för assisterad andningshjälp tillgängligt. Att göra som på bilden är fullständigt utan sans och vett. (förhoppningsvis är den död). 1 Citera
papi Postat 26 december 2015 Postat 26 december 2015 Snyggt! Bäckfiskar skall ju kloka djur så de kände säkert igen dig. Hur använder de giftet? Citera
PeterG Postat 26 december 2015 Författare Postat 26 december 2015 (ändrat) Giftet finns i deras spottkörtlar och finns vid bitapparaten (munnen), giftet Maculotoxin en TTX (tetradotoxin analog ) produceras av bakterier i spotkörtlarna. (TTX-blockerar Na-kanaler)Antagligen är det en försvarsmekanism eller / och hjälp vid födosök.Det finns också rapport om att giftet haft "svaga" neurologiska effekter pga giftet kommit ut i vatten bläckfiskarna förvarats i.(TTX producerande bakterier finns rapporterade i ett flertal marina djur som sjöpungar,sjöstjärnor,sjöborrar mfl ). Ändrat 26 december 2015 av PeterG 1 Citera
hagbard Postat 27 december 2015 Postat 27 december 2015 Man häpnar att de ens såldes i en butik nära dig..brrr Citera
wrang Postat 5 januari 2016 Postat 5 januari 2016 http://reefbuilders.com/2015/08/26/palytoxin-dangerous/#ixzz3wLu6jP8GMvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
Ouscazz Postat 5 januari 2016 Postat 5 januari 2016 http://reefbuilders.com/2015/08/26/palytoxin-dangerous/#ixzz3wLu6jP8G Jag har alltid mjölkhandskar på när jag hanterar koraller, i synnerhet knappar och anemoner. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.