Gå till innehåll

Turbosnigelfråga


therese

Rekommenderade inlägg

Jag har 4 st ganska stora turbosniglar. Igår när jag som vanligt satt och stirrade in i burken upptäckte jag en pytteliten snigel som satt på en sten. Den hade likadant skal som de andra och jag började misstänka att det var en sån. Men sen tänkte jag att det är nog bara inbillning för de förökar sig väl inte. Men i morse hade den flyttat på sig i alla fall så inbillning var det inte. Så min fråga är hur de förökar sig och om det är vanligt att de gör det??

Therese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte.. Såg också att det fanns småsniglar med samma toppiga skal som turbosarna har när jg hade karet och de "LS sniglar" som jag tidigare sett i karet har haft mer runda hus.. Har faktiskt också undrat men inte vågat ställa frågan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He He.. Eller inte så karig att du hellre skulle köra 100 mil fel bara du slapp att fråga efter vägen ? ;) (Snälla Ted.. Inte läsa detta eller kommentera.. Jag vet att du inte bor i Fjärås..)

De rosa fläckarna är troligen kalkalger bara så du vet (Var iaf det på de stora toppiga som var i när du fick det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl ca 200 små sniglar i mitt kar med rosa fläckar som garanterat inte är kalkalgfläckar. Min teori är att dom kommer från levande stenen. PÅ dagarna sitter dom och trycker i stora kolonier på bakrutan. Men tittar man tidigt på morgonen sitter det 100-tals på framrutan. allt från 2mm till någon cm i storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen fråga är för dum på detta forum å ingen gör bort sig det är det som är så bra med SG

Det som iriterar folk är när man inte gör en sökning innan man ställer en fråga som varit uppe 20 gånger.

Men detta är en bra fråga som jag inte kan svara på med säkerhet men det finns dom på forumet som påstår sig ha fått fram små baby sniglar frånb turbo.

Men även jag har hört att det är väldigt svårt att driva upp dom till full size men det går säkert.

Så svar på din fråga är at det kanske kan vara små turbosar men det kan lika gärna vara en annan art av snigel som kommit fram i ditt kar

Väldigt luddiga svar men utan bilderär det svårt att svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en snäcka i släktet Tectus antagligen en Tectus niloticus eller någon från släktet Trochus som är mycket lika de har svart kropp och kan röra sig mycket snabbt faktiskt för en snäckas mått mätt de kan även vända sig om de tippar på sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite info på nätet

108. Trochus — Definition.

For the purpose of this chapter, the term trochus shall be considered Trochus niloticus. The names of Trochus maximus, Tectus niloticus, and Tectus maximus shall be considered names synonymous with Trochus niloticus .

Jaha inte undra på att de ser likadana ut de är samma och de kan bli upp till 15cm i diameter

Länkar för vetgiriga

http://www.spc.int/coastfish/Sections/Community/english/publications/Size-limits.doc

http://www.petsforum.com/personal/trevor-jones/Trochus_niloticus.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte ut som den vanliga Astrean på bilden, ElNico.

Denna ser ut som de jag köpte för ett tag sen. Mina var lite groggy, de tippade över ganska ofta.

Har hört att andra haft samma problem med sina... men det kanske är olika ändå.

Någon som vet varför de beter sig så? Jag har råkat ut för det vid 2 tillfällen, men det verkar som bara ett fåtal dör. Är det något fel på vattnet? Inget jag kunde mäta med de vanliga testerna i varje fall, kanske är någon korall som utsöndrar något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... enligt Dr Ronald L. Shimek är Astrea direkt olämplig att ha i akvariet. De ramlar tydligen omkull för att de inte behöver kunna resa sig från platta substrat och varmt vatten förkortar deras livslängd rejält:

"Most snails sold as Astraea in the marine reef hobby are trochid snails, although they are seldom from the genus Trochus. Many of the actual individuals of Astraea offered for sale in the reef aquarium hobby come from the cooler waters of Baja California. These animals are not from areas that have sand substrates or, really, much of anything else in the way of flat surfaces. If they get dislodged from rocks, they tend to fall into crevices or crannies where they can reach a rock with their foot and attach to it. Consequently, they have never developed a "righting response." This means that if they fall from the aquarium walls onto the sand, they will not be able to turn over, and will die there unless somebody or something turns them over. Given that they also are not warm water animals, they tend to die young and leave a good-looking corpse in the aquarium. Purchase them if you wish. I would spend my money on tropical species, however."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sniglar jag har är troligen en art av Tectus spp (pyramid top shells), det var min försäljare som sade att det var Astrea, måste blandat ihop dem pga detta... De kan definitivt vända på sig själva, annars hade jag inte skaffat dem (testade detta innan jag köpte dem). De har dock hamnat på sidan vid ett par tillfällen då de ser ut som flera av dem vore "drogade" och jag vet inte vad det berott på. Jag är emot att man skaffar sniglar som inte kan vända på sig.

Här är lite info om några av de vanligaste arterna i våra kar: http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php

Här är en bild på en snigel som släpper ut (ägg/mjölke) i vattnet efter ljuset var släckta. Till höger är en andra generations snigel. Om det är någon som kan identifiera detta som något annat än Tectus så säg gärna till.

post-1277-14468912334357_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...