Zanders Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Automatic Elements Pohl's K-Balance Potassium Concentrate.Är rätt sugen på och prova då jag har problem med att mitt K sjunker från 400 till 230 på 1 månad. Har en känsla av att min bubbleking strippar K ur vattnet./Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Kör du med Zeolit? MVH Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanders Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Nae tritonmetoden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrang Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 dyrt då 1 tablett på 50 liter vatten känns lättare att dosera lite själv varje månad å köpa en Tritonlab Kalium 1000ml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigigemla Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Jag tror du gör någon felmätning. Så mycket skall inte kalium kunna sjunka.Jag ser tre möjliga anledningar till mätvärdet. 1: Felmätning. Antingen 400 eller 230.2. Någon Zeolit eller liknande strippar vattnet på kalium. Det finns några dåliga fosfatremovers som är baserade på zeolit på marknaden. 3. Du har bytt en massa vatten med ett salt som är ännu lägre på kalium. En skummare kan inte strippa ett helt kar på kalium.Det har någon gång mätts höjda kaliumhalter i skummarjunket. Men det har varit några gånger högre än akvarievattnet så har du inte burit ut flera hundra liter vatten i skummarkoppen så är det inte skummaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Håller med Stig. Låga kaliumnivåer är ovanligt i kar som inte kör Zeolit. MVH Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrang Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 (edited) Har för mig att vissa koraller drar mer K än andra nån som känner igen detta (Montipora eller stylopora) Mitt K har sjunket (370) nu sedan mitt förra triontest (430) men då gjorde jag ett 100% vattenbyte så det beror säkert på detta Edited January 7, 2016 by wrang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanders Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Jag byter inte vatten. Jah har dubbel kollat värdet. Jag tror ni hsr fel om skummaren. Svårt att bevisa nått men jag hade exakt samma problem på förra karet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanders Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 (edited) Finns en tråd på zeovit.com där det märktes skillnad när han bytte till en venturi skummare från bubbleking. Jag har en men den får inte plats http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=21257 Edited January 7, 2016 by Zanders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reuben Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 kan säga såhär : Min K låg stabilt med triton med KZ's skummare och har bytt till ATI BM250. Jag var nog en av de första i Sverige att hoppa på metoden efter sponsring från Maack och har inte bytt vatten sedan dess (sommaren 2014) Min min förbrukning räcker ett set tritonflaskor 20 dagar så har gått igenom många många cyklar utan problem så tror nog allt att det är något annat skummt, när jag tidigare körde zeovit hade jag K problem, men aldrig hade jag problem med nålimpeller (bubble magus) innan den tiden. tror mest på dåliga tester, dubbelkolla allt ordentligt =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanders Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Ok. ska köpa ett nytt test. Ska skicka in ett nytt test till triton på måndag också. Tycker ändå det är jävligt märkligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts