Lasse Postat 25 juli 2016 Författare Dela Postat 25 juli 2016 2 timmar sedan, peterj66 sa: Riktigt kul att följa. Vad använder du för media i din koldioxid skrubbare? Tack - jag använder den här MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 juli 2016 Dela Postat 26 juli 2016 Tack - jag använder den här MVH Lasse Skriv gärna ut vad den heter så slipper man klicka på länken och även att sökfunktionen hittat vid senare indexserandet men även om folk söker på det än bara här... /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 juli 2016 Författare Dela Postat 26 juli 2016 (ändrat) 30 minuter sedan, wrang sa: Skriv gärna ut vad den heter så slipper man klicka på länken och även att sökfunktionen hittat vid senare indexserandet men även om folk söker på det än bara här... /Christian Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk Jag brukar göra länkarna kopplade eftersom jag tycker det ger ett renare uttryck men din kommentar är vettig - skall tänka på detta i framtiden - jag använder alltså Dräger DiveSorb® Pro MVH Lasse Ändrat 26 juli 2016 av Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 juli 2016 Författare Dela Postat 26 juli 2016 Några bilder MVH Lasse 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Genne Postat 26 juli 2016 Dela Postat 26 juli 2016 Jag fortsätter följa tråden, den har inte spårat ur ännu 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 juli 2016 Författare Dela Postat 26 juli 2016 58 minuter sedan, Genne sa: Jag fortsätter följa tråden, den har inte spårat ur ännu Inte ännu var ordet sa Bill till Bull MVH Lasse 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 juli 2016 Författare Dela Postat 26 juli 2016 Denna vakar över tråden MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Genne Postat 26 juli 2016 Dela Postat 26 juli 2016 Vilken skönhet, men den har väl länge varit en av dina favoriter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 juli 2016 Författare Dela Postat 26 juli 2016 En given fisk i mitt akvarium. Förhoppningsvis får jag tag på någon Sunburst anthias också - den verkliga favoriten. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gurra600 Postat 26 juli 2016 Dela Postat 26 juli 2016 Snyggt bygge Lasse, gillar skarp ditt BTN konstverk . 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 juli 2016 Författare Dela Postat 26 juli 2016 Tack Gurra - det blev bra till slut MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 27 juli 2016 Dela Postat 27 juli 2016 (ändrat) Jättefint @Lasse:-) Snygg färg också på den grenväxande oranga montiporan:-) den har jag själv och tycker att den är rätt så långsamtväxande, trots att den är "finlemmad" o borde växa snabbt. Hur går det med din "Dymico" á la Lasse?...mkt nyfiken:-) Ändrat 27 juli 2016 av jonasroman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 juli 2016 Författare Dela Postat 27 juli 2016 Hur det går med DSB:n vet jag inte än - redox ligger strax över 0 så något händer därnere. Har pumpat ner lite skummarklägg så länge. Ovanför har jag startat refugiumet - så vi får se vad som händer. Här verkar det vara den som växer fortast - alla vita tillväxtzoner har kommit under den senaste veckan! Några mer bilder Vad tusan har du för dig Borstmaskens innebyggda skönhet Dödande skönheter ? MVH Lasse 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 27 juli 2016 Dela Postat 27 juli 2016 riktigt snygga knappar du har där (: 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gurra600 Postat 27 juli 2016 Dela Postat 27 juli 2016 Lite intresserad av ditt led bygge,, kan du avslöja något ? 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 juli 2016 Författare Dela Postat 27 juli 2016 @gurra600Skall avslöja något - jag kör med köpta ramper över displayen. Köpte Coral Box Moon LED - 3 stycken å ca 54 W. Kör dem rätt lågt och de fungerar bra. Själva mitt nya LED bygge ligger lite på is just nu men bara jag får tid så. Över refugiumet så använder jag en ramp som du ser här Den består av en ca 60 cm U balk av aluminium och 3 multichip 17 W multichip från AC-RC. Två EPILEDS 17W Plant Growth Hybrid Multichip och en EPILEDS 17W 660nm Multichip. Max forward current är 2000 mA men jag kör dem på 700 mA. Driver är en DC Maxi Jolly som kan styras av en 1-10 V signal för att sedan använda PWM för dimning av LED:erna . Jag tar min 1-10 V signal från profiluxen MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 28 juli 2016 Dela Postat 28 juli 2016 15 timmar sedan, Lasse sa: Hur det går med DSB:n vet jag inte än - redox ligger strax över 0 så något händer därnere. Har pumpat ner lite skummarklägg så länge. Ovanför har jag startat refugiumet - så vi får se vad som händer. Här verkar det vara den som växer fortast - alla vita tillväxtzoner har kommit under den senaste veckan! Några mer bilder Vad tusan har du för dig Borstmaskens innebyggda skönhet Dödande skönheter ? MVH Lasse Snyggt igen:-) Skall du inte mata ner lite kolkälla med?..alltså sk snabb kolkälla som du brukar kalla den, så du får ner redoxen lite?;_).....kommer du mata ner CO2 snart? då kanske du kan slippa Balling helt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 juli 2016 Författare Dela Postat 28 juli 2016 Kolkällan väntar jag lite med - vill helst slippa den men en tanke finns att den doseras så den kommer ner i botten i så fall. Om jag skall mata ner koldioxid - nja möjligheten finns men även här avvaktar jag - vill helst att allt skall ske automatiskt i plenumet - biprodukten blir koldioxid och den skall i så fall tryckas upp nattetid via cirkulationen från botten. Redoxen i plenumet ligger nu på ca 10 mV. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 juli 2016 Författare Dela Postat 28 juli 2016 Dagsfärska bilder MVH Lasse 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pontus Enbom Postat 28 juli 2016 Dela Postat 28 juli 2016 Helt otroligt vad snyggt du har fått det på så kort tid. Är riktigt kul att få följa ditt projekt efter att man har läst om allt du kan teoretiskt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 28 juli 2016 Dela Postat 28 juli 2016 super fint MVH 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 31 juli 2016 Författare Dela Postat 31 juli 2016 Något nytt, något gammalt MVH Lasse 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 31 juli 2016 Författare Dela Postat 31 juli 2016 lite uppdateringar För att hålla uppe pH har jag samtidigt både kört kalkvatten (i mitt påfyllningsvatten), kört CO2 scrubber och sedan en vecka tillbaka även omvänt refugium. När man kör kalkvatten (kalciumhydroxid) i påfyllnadsvattnet så finns alltid risken att driva upp pH för högt, speciellt om systemet vill fylla på när fotosyntesen jobbar för högtryck. Efter de senaste veckornas värmebölja så steg akvarietemperaturen upp mot 28 grader. Jag kör ju med täckglas så det dunstade lite. Eftersom jag vill ha temperaturen under 26 grader så behövdes något göras. Jag tog bort täckglasen och installerade en styrd fläkt över visningningsdelen. Följden blev då att påfyllningen ökade och pH steg väldigt högt. I grafen kan man se att under tiden den 25 - 27/7 så har kalkvattnet kickat in när pH gått under 8,35 (som var min övre gräns) och att totala pH tendera till att stiga. Jag slutade med att tillsätta kalciumhydroxid i påfyllnadskärlet och efter lite konstigheter den 28/7 så har pH stabiliserat sig. Att det inte sjunker så brant och så lågt under nattimmarna tror jag beror på fotosyntesen i refugiumet. Jag kör med rätt så rött ljus där. Syns på fotot av fläkten Ovan ses den lilla fläkt jag installerade för att styra temperaturen. det har fungerat bra Jag har också börjat med att pumpa ner skummargegget under DSB:n för att få fart på det bakteriella livet där. detta har medfört att redox sjunkit stadigt och är nu nere under 0. Redoxen i fria vattnet är hög som syns i andra grafen MVH Lasse 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 1 augusti 2016 Dela Postat 1 augusti 2016 Intressanta mätvärden. Funderade på att köra kalkvatten i påfyllnadsvattnet, men det känns riskabelt utan pH prob. Nöjer mig nog med CO2 scrubber. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 1 augusti 2016 Författare Dela Postat 1 augusti 2016 Du kan ju alltid sätta in en timer så påfyllnaden bara är aktiv under de mörka timmarna - exempelvis 2 timmar efter ljusmax till strax innan ljuset tänds MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.