Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ny - lång film       MVH Lasse

Då var jag hemma på permission - vi gör ett nytt försök. Verkar väldigt bra och kroppen meddelade igår - all system working - no syntax error! En genompasseringsröntgen gjorde susen - ingen ny op

Lite bilder   FTS                         MVH Lasse

Posted Images

Hej Lasse , gör eremiterna någon nytta ? eller bökar dom bara runt och välter saker ? nu börjar de komma dimpa ner lite paket , tror du på denna iden ,min pincett har jag inte lyckats få i någon mat sedan jag släppte i den i början av april ,och då fanns det gott om mat i karet , men nu har sjöborrarna skala av det ca 2cm tjocka caulerpa lager som var på all sten , så jag tycker han börjar magra av lite , så jag tänker lägga i ett lager filtermakaroner på botten i karet för att odla upp mer små kryp ,tror du på denna ide eller är jag bara optimistisk ? för jag tycker karet är sämre nu med tre fisk i än när jag hade 5st c kleinii i också som åt som hästar ,så då var det hög belastning på karet och då funkade allt bättre ,  åtminstone när det gäller små kryp , det andra växer för bra och anemoner får jag fler än jag vill ha ,  och efter mycket velande fram och till baka så blir det en ny pump , det blev en tunze stream 3 6150 , och förhoppnings vis kommer den att passa mina öron , lite overkill på ett 200l kar , men i dags läget så ska det vara den tystaste som finns just nu , och förhoppnings vis dyker den upp i morgon , 

mvh stefan

Link to post
Share on other sites

Min åsikt om eremiter är att de gör mer nytta än vad mina snäckor gör. Jag har väl 30 - 40 + i mitt kar. Det är sällan de välter ner något tycker jag men jag förankrar ju grejerna. Risken med makaronerna är väl som vanligt syrefria områden men - vist kan väl detta innebära en produktion av pods. Jag håller med dig - man behöver lite belastning för att karen skall fungera bra.

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Vet inte riktigt vart den kommer ifrån. Det var David som gav den till mig i somras och sa att det var något jag fått på någon korallträff och glömt att ta hem. en växer bra faktiskt och blir mer och mer intressant

 

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Hej Lasse , du som har många DIY lösningar , har du någon bra lösning för att lufta ur karet , utan skummare och utan att lyfta av täckglasen , oxydatorn är inte tillräcklig ,

det lutar mer åt att jag måste stoppa dit en skummare utan kopp på , endast för ur luftning , som det är nu klarar det inte mer fisk ä dom tre som är i ,så att stoppa i mer fisk är inte att tänka på för än luftningen är löst , och att köra ut luft direkt i karet orsakar ju bara saltvandring 

mvh stefan

Link to post
Share on other sites

Ni vet ju att jag gillar att experimentera och testa nya vägar att lösa olika problem. Här under är ett experiment som jag startade för några veckor sedan vad gäller alk och calciumnivåer (och indirekt pH) 

 

Jag har kört balling i det nya karet och jag har relativt bra tillväxt hos mina hårdkoraller - inte explosivt - men hygglig tillväxt. I slutet var jag uppe i ca 250 ml av varje del i Stigs trepartssystem (använt mig av hans koncentrationer och produkter) Samtidigt så verkar jag ha en kraftig bakteriell nedbrytning i min DSB och därmed en kraftig produktion av intern koldioxid. Även mina makroalger bör bidra med koldioxid under deras mörkertid (vilket är dagtid då jag kör omvänd dygnsrytm på dem). Mina funderingar har varit att på något sätt utnyttja min DSB så att den kan fungera som en någorlunda kalkreaktor. Tanken har varit att försiktigt bubbla (pH styrt) koldioxid under den när ljuset är tänt. Fotosyntesens behov av koldioxid (uttryckt som stigande pH under ljusperioden) skulle då vara den styrparameter som jag använde. Helt enkelt bestämma att pH skall vara någonstans kring 8,1 till 8,2 dagtid. Mitt mål har varit att hålla detta pH under natten också. Till hjälp för att hålla pH kring 8,1 - 8,2 nattetid använder jag en CO2 scrubber och har ett refugium med omvänd belysning. De senaste månaderna har detta inte hjälpt - pH har stundtals dippat ner till 8 under natten. 

 

Det finns ju ett annat knep för att hålla uppe pH under natten som jag inte använt sedan starten av mitt nya akvarium - det är att använda kalkvatten - kalciumhydroxid blandat i påfyllnadsvattnet (topp off). Normal så använder man en speciell mixer där man låter top off vattnet passera. I mitt gamla akvarium utarbetade jag en annan metod som gjorde att mitt ersättningsvatten (för avdunstningen) höll ett högt pH, hög alkalinitet och fritt kalcium. Jag lade helt enkelt några matskedar kalciumhydroxid i min behållare på 20 liter. Blandade och lät det sjunka. Jag skapade en övermättad lösning helt enkelt. I början gick luften till behållaren via ett koldioxidfilter (en slags CO2 scrubber för top off behållaren) men efter några påpekande av Claes_A att den lilla mängd CO2 som kom in i behållaren nog inte spelade någon roll i en övermättad lösning så skippade jag det. I mitt gamla akvarium skötte denna metod om mitt behov av kalcium och alkalinitet länge innan jag började med Balling där.

 

Problemet med att addera ett top-off vatten med en mättad lösning kalciumhydroxid är att det är kraftigt pH höjande och tillförs det under den period där fotosyntesen är som kraftigast så kan det innebära att pH går upp mycket högt – så högt att det kan vara en fara. Det är ju oftast så också att behovet av top-off vatten är störst då på grund av värmetillförseln från lamporna. Dessutom har många fläktar mot vattenytan för att hålla nere temperaturen under den kraftigaste belysningsperioden. Den pH höjande effekten vill man ju ha under natten så det är därför naturligt att man begränsar top-off vattnet till att bli tillfört endast under natten när ljuset är släckt. Allra bäst är ju att låta aktuellt pH styra tillförseln – då kan bestämma vilket pH man vill ha under natten.

 

Min handlingsplan var därför att sätta ett önskvärt lägsta pH på ca 8.15 under natten och låta det styra både vilken intagsluft min skummare tar och om tillsättning av top-off vatten är tillåtet eller inte (om behov finns). Vid normal pH justering (när man har en on-off reglering) så kommer man få pH att variera mellan två nivåer. Eftersom minsta hysteresis på profiluxen är 0,05 så skulle det innebära att pH skulle variera mellan ca 8,12 och 8,17, Vad värre är med den typ av reglering är att den inte tar hänsyn till att det kan finnas en lagg tid mellan insättning av det pH höjande ämnet och när det mäts. Mätaren kan visa 8,14 men det tar 2 minuter innan det vattenpaket som just nu höjs att komma fram till mätaren. Nu är det så att Profilux 3 och 4 har en del underbara förmågor redan inbyggda i systemet. Detta gäller framförallt regleringsfunktionerna. För reglering kan man välja ett enkelt on-off system med dess nackdelar.

 

Man kan också välja ett regleringssystem där man sätter en tid för hur länge funktionen skall vara on om mätvärdet säger så (ligger utanför börvärdet) och hur länge det skall pausa innan det kan gå på igen om det skulle behövas. Låt oss säga att börvärdet är 8,15, hysteresis på 0,05 och ärvärdet är 8,10. Påtid 2 min – paustid 2 min. Då slår systemet på under 2 minuter – avvaktar 2 minuter. Är fortfarande ärvärdet under börvärdet slås det på i 2 minuter igen. Väntar i offläge i två minuter – är då mätvärdet (ärvärdet) lika med börvärdet högre gräns så slås det inte på igen förrän mätvärdet kommer under börvärdtets hysteresis igen. Detta är ett bättre system men kommer fortfarande att ge en viss hackighet men regleringen tar hänsyn till att mätelektroden kan vara placerad så att den inte mäter direkt vid insättningspunkten. I mitt fall är insättningspunkten vid pumpen upp till akvariet och mätpunkten i facket som tar emot returvattnet från akvariet. Det vill säga – jag har en laggperiod på åtminstone 2-3 minuter. En bra inställning kanske skulle vara 1 minut på – vänta 2 minuter innan nästa cykel.

 

Men P3 och P4 kan mer – de har en funktion som har ett variabelt påslag men en fast väntetid (paustid). Programmet tar då hänsyn till hur nära börvärdet du är och bara slå till en kortare tid. Du sätter ett maxvärde – sedan sköter systemet all beräkning. Med denna funktion kan man få ett väldigt stabilt värde även vid snabba förlopp som tillsättning av koldioxid eller kalkvatten. Även reglering av värmare fungerar perfekt med detta system.

 

Nu kommer dock nästa problem – jag använder min pH mätare i sumpen att styra varifrån jag tar min luft till skummaren – via CO2 scrubber eller via luften i sumpskåpet. Det är lite svårt att ha samma inställningar på två så olika processer. Man bör ha lite olika börvärden och reaktionsmönster. Även här har teamet kring P3 och P4 en intelligent lösning. Man kan skapa virtuella prober från en fysisk elektrod. På det sättet kan man styra olika processer med olika krav från samma verkliga elektrod. Ett genialt system.

 

Nåväl – då låter jag mitt kalkvatten gå in när pH sjunker under 8,15 ungefär och i små doser så att det kommer att stanna där. Kalkvattnet kommer även tillföra både alkalinitet och kalcium till mitt system och behovet av Balling räknade jag med skulle minska. Vad jag däremot inte räknade med var att jag faktiskt klara mitt behov just nu med enbart kalkvatten. Mitt KH har lagt sig kring 7,8 och kalciumet kring 430 (enligt min mätning) och jag för inte in någon Balling för närvarande. Lite överraskande.

 

Jag gjorde en sak till faktiskt – jag kyler ju mitt system med fläktar mot vattenytan och kylningen består i att avdunstningen ökar och då tas energi från vattnet (läs värme). Jag har infört en temperatursänkning under natten med ca 1 grad – detta ökar avdunstningen. Skall bli intressant och se hur systemet uppträder nu och när (och om) jag behöver förstärka med Balling.

 

Med vänlig hälsning Lasse

Edited by Lasse
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Tja - det är en ny skummare från Coral Box  - D500 plus. Jag lyckades få tag i den innan de fick så ont om dem så de inte exporterar den till Europa för tillfället. Vad jag vet så skall den återintroduceras i Europa under nästa år. Den är utrustad med en ny styrbar pump som har ett stopp om skummarkoppen blir full och dessutom har tre olika lägen för matning. Den går också ner 2 steg under 1 timme när man aktiverat matningsläget för att motverka överskummning direkt efter mat. Jag behövde en med mycket luft. Får se vad jag tycker om den om ett några månader - just nu verkar den fungera bra. (på bilderna finns inte Nivåvakten - har inte kopplat in den än)

 

MVH Lasse

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

FTS

 

 

 

fds.jpg.c7351ecaea85bb312983a7e754da505d.jpg

 

 

Sedan fick jag en liten överraskning - fick tag i två Pipefish - odlade och invanda på dött foder för en vecka sedan. De var dock små så jag vågade inte sätta dem i visningsdelen. jag satte dem därför i mitt refugium där det finns gott om pods och som får fina matrester när det stora akvariet matas. Har kunnat se dem - oftast ihop sedan jag fick dem. Idag tittade jag i en grotta i min visningsdel - 1 hade lyckats rymma över dit går inte att föra den tillbaks utan får hoppas att den hittar tillräckligt med mat - och den verkar ha vuxit under veckan

 

surprise.jpg.6d50f85837c0251be13fe84c4257ca2f.jpg

 

MVH Lasse

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...