Postat 14 januari 20169 Ă„r Köpte en hink aquaforest probiotic reef salt...verkar vara bra om man lĂ€ser om det!? minus NO3 och minus Po 4 minsann? ska bli kul att prova för 33 kronor kilot NĂ„gon som provat? Â
Postat 15 januari 20169 Är Blandar man lite kolkÀlla i saltet sÄ blir det sÄ. Att tÀnka pÄ Àr att man skall inte förvara fÀrdigblandat vatten utan cirkulation och tillgÄng till luft. AnvÀnder man det inom ett dygn Àr det inga problem. Och det gör vÀl alla...
Postat 15 januari 20169 Är Kan du utveckla? Vad hÀnder med vattnet dÄ det fÄtt stÄ i en-tvÄ veckor i en försluten plastdunk? Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Postat 15 januari 20169 Ă„r Det beror lite pĂ„ vilken kolkĂ€lla det Ă€r. Ăr kolkĂ€llan socker kan det jĂ€sa sĂ„ att bakterier sedan bryter ner alkoholen. Eller sĂ„ bryter bakterier ner direkt. I Vilket fall som helst - Ă€r det brist pĂ„ syre kan det bildas svavelvĂ€te som Ă€r giftigt och luktar illa. DĂ„ blir det ocksĂ„ en svart utfĂ€llning i hinken. Den gĂ„r bort pĂ„ nĂ„gra dagar om man fyller hinken med vattenledningsvatten och lĂ„ter den stĂ„ utan lock sĂ„ att det kommer ner syre frĂ„n luften. Men detta gĂ€ller bara sĂ„ kallade bioaktiva salter. Blandar man saltvatten med ett normalt revsalt och osmosvatten kan det stĂ„ i Ă„ratal i en stĂ€ngd dunk i mörker utan problem.
Postat 15 januari 20169 Är SÄ kan man sÀga att ser vattnet ok ut (inga svarta utfÀllningar) och luktar ok sÄ har inget dÄligt hÀnt? Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
Postat 15 januari 20169 Är I alla fall inte sÄ mycket att det bör vara farligt. Men det bÀsta Àr naturligtvis att anvÀnda vattnet innan man riskerar att nÄgot hunnit hÀnda.
Postat 25 januari 20169 Ă„r Författare alright! Nu har jag hunnit delvattenbyta 2 ggr med detta salt....bĂ€gge ggr har skummaren skummat som en tokig kan man tolka det att det hĂ„ller vad som lovats? Har vart utan remover en tid..Ăr kanske saltet för mig?
Postat 30 januari 20169 Ă„r On 14 januari 2016 at 22:47, hagbard sa: Köpte en hink aquaforest probiotic reef salt...verkar vara bra om man lĂ€ser om det!? minus NO3 och minus Po 4 minsann? ska bli kul att prova för 33 kronor kilot NĂ„gon som provat?  Jag gillar inte detta salt. har provat och dels mĂ€tt redox efter det i karet, samt skickat in ett tritontest direkt efter ett större vattenbyte med detta salt, samt sen skickat in ett test till direkt efter tvĂ„ stora vattenbyten med mitt gamla salt, red sea coral pro. Följande intryck/resultat: 1) redoxen sjunker med detta salt, i mitt fall med 50mv. Saltet innehĂ„ller organiska Ă€mnen,kolkĂ€lla, aminsoryror o vitaminer mm sĂ€gs det. Det Ă€r sĂ€kert orsaken till redoxsĂ€nkningen. Principen att bland i kolkĂ€lla i ett salt tycker jag Ă€r huvudlös. KolkĂ€lla Ă€r redan i sig potent o potentiell farlig om man gör fel. HĂ€r har vi ingen som helst kontroll över doseringen 2) jag fick mer cyano, vilket kan bero pĂ„ de organiska Ă€mnen i saltet. (Nu Ă€r cyanon helt borta) 3) Tritontesten gjorde för första gĂ„ngen nĂ„gonsin i mitt kar höga utslag pĂ„ Aluminium, jĂ€rn o koppar!. Efter tvĂ„ stora byten med annat salt var Al nere pĂ„ normala vĂ€rden (10p), koppar o jĂ€rn 0.  Â
Postat 17 februari 20169 Är Författare Jag tog till mig infon ..jag byter ca 10-15 procent per vecka...skummar friskt varje gÄng. Jag har brottats med cyano lÀnge nu...varken mer eller mindre typ med detta. illa det dÀr med koppar?
Postat 17 februari 20169 Ă„r 2 timmar sedan, hagbard sa: Jag tog till mig infon ..jag byter ca 10-15 procent per vecka...skummar friskt varje gĂ„ng. Jag har brottats med cyano lĂ€nge nu...varken mer eller mindre typ med detta. illa det dĂ€r med koppar? min cyano försvann sen...som vanligt kan man aldrig vara sĂ€ker pĂ„ vad som Ă€r vad, men det hĂ€nde de fakto en del dĂ„liga saker efter byte med det saltet, och jag har nu pĂ„ senare tid tagit del av flera tritontest med mkt röda flaggor frĂ„n kar som kör med det saltet. Jag skulle aldrig chansa o anvĂ€nda det igen. Orent o dĂ„lig kvalite Ă€r min slutsats. Ăndrat 17 februari 20169 Ă„r av jonasroman
Postat 17 februari 20169 Ă„r Författare Spontant tycker jag det Ă€r hĂ€pnadsvĂ€ckande pga av det verkar vara ett mĂ€rke som Ă€r pĂ„ modet typ...Inte speciellt billigt samt ger ett proffsigt intryck=BLĂ---hmmm...
Postat 17 februari 20169 Är 2 timmar sedan, jonasroman sa: min cyano försvann sen...som vanligt kan man aldrig vara sÀker pÄ vad som Àr vad, men det hÀnde de fakto en del dÄliga saker efter byte med det saltet, och jag har nu pÄ senare tid tagit del av flera tritontest med mkt röda flaggor frÄn kar som kör med det saltet. Jag skulle aldrig chansa o anvÀnda det igen. Orent o dÄlig kvalite Àr min slutsats. Intressant, jag gillar inte kolkÀllan i saltet sÄ jag testar deras revsalt nu, men jag har inte hört nÄgon som har fÄtt taskiga vÀrden av saltet. Och de har haft bra vÀrden innan de testade Aquaforest salt?
Postat 18 februari 20169 Ă„r 8 timmar sedan, Henric sa: Intressant, jag gillar inte kolkĂ€llan i saltet sĂ„ jag testar deras revsalt nu, men jag har inte hört nĂ„gon som har fĂ„tt taskiga vĂ€rden av saltet. Och de har haft bra vĂ€rden innan de testade Aquaforest salt? Jag har sett 4-5 tritonanalyser som varit ritkigt dĂ„liga med tungmetaller osv o dessa har anvĂ€nt saltet innan mĂ€tning. Vad som hade innan innan vet jag dock ej. DĂ€remot visade jag det sjĂ€lv genom att mĂ€ta före o efter o efter tre vattenbyten med red sea coral PRO hade mina vĂ€rden helt normaliserats men efter tvĂ„ vattenbyten med aquaforest gick jag röda flaggor pĂ„ Ă€mnen jag aldrig haft innan, och dĂ„ har jag 8 mĂ€tningar i bagaget innan aquaforest. i min vĂ€rld rĂ€cker det för att ha belĂ€gg för att i alla fall prodibiovarianten ej hĂ„llit bra kvalitĂ© i de fall jag stött pĂ„. Ăndrat 18 februari 20169 Ă„r av jonasroman
Postat 18 februari 20169 Är det var inte kul. Jag hade hoppats att det var ett ok salt. Jag fÄr skicka  in ett test snart.
Postat 18 februari 20169 Är Om vi inte skulle vara sÄ snÄla kunde det vara ide att sala ihop till ett test av Aquaforest salt.
Postat 18 februari 20169 Är 3 timmar sedan, jonasroman sa: Jag har sett 4-5 tritonanalyser som varit ritkigt dÄliga med tungmetaller osv o dessa har anvÀnt saltet innan mÀtning. Vad som hade innan innan vet jag dock ej. DÀremot visade jag det sjÀlv genom att mÀta före o efter o efter tre vattenbyten med red sea coral PRO hade mina vÀrden helt normaliserats men efter tvÄ vattenbyten med aquaforest gick jag röda flaggor pÄ Àmnen jag aldrig haft innan, och dÄ har jag 8 mÀtningar i bagaget innan aquaforest. i min vÀrld rÀcker det för att ha belÀgg för att i alla fall prodibiovarianten ej hÄllit bra kvalité i de fall jag stött pÄ.  Jag Àr ju en av dem med tungmetalls problem, dock sÄ kan jag sÀga att mitt problem mest troligen inte hÀrstammar frÄn saltet. Skickade in ett nytt test igÄr dÀr diverse felkÀllor hittats och ÄtergÀrdats som inte Àr relaterade till saltet! à terkommer med svar nÀsta vecka
Postat 18 februari 20169 Är Det verkar som saltet Àr orent. Det Àr helt syntetiskt och allt handlar om en kostnad för ultrarena kemikalier. Mitt salt efter tvÄ vattenbyten med aquaforest innehöll höga halter av Aluminium , samt medelhöga av koppar o jÀrn. Eftersom jag inte doserar ngt o mÀtt i ett Är innan Àr jag sÀker pÄ att det kom frÄn saltet. Byte tillbaka med red sea, nytt prov o vÀrdena helt normaliserade. Det Àr en enorm tillgÄng att idag kunna pÄ ett sÄ hÀr bra sÀtt vÀrdera salter till skillnad frÄn förr nÀr allt var rysk roulette. Det Àr ju bra för oss alla att vi upptÀcker salt med dÄlig kvalité. Om man inte gar aktier i saltet sÄ har jag svÄrt att förstÄ hur man kan vara kritisk mot sÄdan hÀr information...? den Àr ju till för oss alla o vÄr hobby o vÄra djur:-)
Postat 18 februari 20169 Är OBS jag menade inte att du var kritisk utan bara allmÀnt, att nÀr sÄdant hÀr diskuteras försvarar en del "sitt" salt...vilket Àr konstigt dÄ vi alla har samma mÄl att finna ut de produkter som Àr mindre bra:-)
Postat 18 februari 20169 Är 18 minuter sedan, jonasroman sa: OBS jag menade inte att du var kritisk utan bara allmÀnt, att nÀr sÄdant hÀr diskuteras försvarar en del "sitt" salt...vilket Àr konstigt dÄ vi alla har samma mÄl att finna ut de produkter som Àr mindre bra:-) Absolut, om du syftar pÄ mig, tÀnker ju inte behÄlla aquaforest om nya tritontestet visar samma brister efter ÄtergÀrder och totalt 300L bytt vatten (90%) över 8 dagar, ska bli intressant att se mitt svar kommande veckan
Postat 18 februari 20169 Ă„r Författare 6 timmar sedan, Henric sa: Om vi inte skulle vara sĂ„ snĂ„la kunde det vara ide att sala ihop till ett test av Aquaforest salt. Verkligen ingen dum ide! Saltvattensguiden testar via tritonlab! Kanske kan vara nĂ„got? Ăven andra salter Ă€n aquaforest synas i sömmarna! Jag bidrar gĂ€rna med en slant till nĂ„gon betrodd pĂ„ forumet
Postat 18 februari 20169 Är 7 timmar sedan, Henric sa: Om vi inte skulle vara sÄ snÄla kunde det vara ide att sala ihop till ett test av Aquaforest salt. kanonide! och dÄ gÀrna fler salter:-)
Postat 18 februari 20169 Är Det hÀr Àr meningslöst att göra eftersom det hela tiden rör sig om olika batcher som kan bli blandade lite hur som helst. Det kan ocksÄ vara sÄ att spÄrÀmnena fördelar sig olika i en stor hink. Skall man vara sÀker pÄ att det inte sker sÄ mÄste man lösa upp hela hinken samtidigt - nÄgot som talar för mindre förpackningar. Skall man vara sÀker pÄ sitt salt sÄ fÄr man göra allt sjÀlv eller betala de dyra pengar som det blir om blandningen skall ske analytiskt. Det Àr Tritons egna salt ett exempel pÄ. Hur mÄnga fyller ett kar med det saltet? Jag Àr personligen vÀldigt försiktig med att döma ut nÄgot ens efter mina egna erfarenheter eftersom jag vet att det finns mÄnga parametrar som spelar in och ocksÄ sÄdana saker som hur man sjÀlv sköter sina kar. Mitt sÀtt att sköta mina kar kan ju lÀtt bli sÄnt att ett visst saltmÀrke inte fungerar speciellt bra hemma hos mig medans det fungerar vÀldigt bra hemma hos nÄgon annan. DÀremot tycker jag att man kan exempelvis ta upp och diskutera sÄdana saker som probiotic och andra moderna pÄfund. Det Àr ju de flesta saltmÀrken som har hakat pÄ den trenden. SjÀlv föredrar jag alltid att köpa det enklaste saltet och om det behövs höja de vÀrden jag tycker behövs.  MVH Lasse
Postat 18 februari 20169 Är Jag hÄller med dig Lasse att det kan vara olika batcher. Men det hÀr med att skaka hinkar m.m Àr jag tveksam till. Utan o veta sÄ tror jag att nÀr de tillverkar salt sÄ Àr det i stora kÀrl med omrörande och ssedan ned i vÄra hinkar. Men givetvis sÄ ska vi vara försiktiga nÀr vi vÀrderar en test frÄn Triton.
Postat 18 februari 20169 Ă„r 22 minuter sedan, Lasse sa: Det hĂ€r Ă€r meningslöst att göra eftersom det hela tiden rör sig om olika batcher som kan bli blandade lite hur som helst. Det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att spĂ„rĂ€mnena fördelar sig olika i en stor hink. Skall man vara sĂ€ker pĂ„ att det inte sker sĂ„ mĂ„ste man lösa upp hela hinken samtidigt - nĂ„got som talar för mindre förpackningar. Skall man vara sĂ€ker pĂ„ sitt salt sĂ„ fĂ„r man göra allt sjĂ€lv eller betala de dyra pengar som det blir om blandningen skall ske analytiskt. Det Ă€r Tritons egna salt ett exempel pĂ„. Hur mĂ„nga fyller ett kar med det saltet? Jag Ă€r personligen vĂ€ldigt försiktig med att döma ut nĂ„got ens efter mina egna erfarenheter eftersom jag vet att det finns mĂ„nga parametrar som spelar in och ocksĂ„ sĂ„dana saker som hur man sjĂ€lv sköter sina kar. Mitt sĂ€tt att sköta mina kar kan ju lĂ€tt bli sĂ„nt att ett visst saltmĂ€rke inte fungerar speciellt bra hemma hos mig medans det fungerar vĂ€ldigt bra hemma hos nĂ„gon annan. DĂ€remot tycker jag att man kan exempelvis ta upp och diskutera sĂ„dana saker som probiotic och andra moderna pĂ„fund. Det Ă€r ju de flesta saltmĂ€rken som har hakat pĂ„ den trenden. SjĂ€lv föredrar jag alltid att köpa det enklaste saltet och om det behövs höja de vĂ€rden jag tycker behövs.  MVH Lasse HĂ„ller faktiskt inte med dig i detta. Visst kan det variera, MEN ett företag har ju en grundleverantör, eller inköpspolicy betrĂ€ffande renhet av grundkemikalierna. Det Ă€r en ekonomisk frĂ„ga. Om nu företag X satsar pengar pĂ„ rena kemikalier, sĂ„ har dom vĂ€l överlag ett renare salt i snitt? Varför skulle det variera sĂ„ mellan batcher som alla sĂ€ger? Det Ă€r en skröna tror jag. Dom Ă€ndrar vĂ€l inte tillverkningsmetod mellan varje batch? fel kan ju uppstĂ„ men det Ă€r ju ett undantagstillstĂ„nd.  Jag har mĂ€tt pĂ„ mitt salt, red sea coral pro, nyblandat, samt i karet , 12 ggr utslaget över 2 Ă„r. Inte en enda gĂ„ng en röd flagga. Det Ă€r ingen slump o talar emot att matchvariabiliteten Ă€r sĂ„ stor för just detta salt. OM man ser skillnader mellan varenda batch för ett salt, sĂ„ Ă€r ju det i sig en ytterligare kvalitetsindikator. Lite som en mĂ€tare, vars noggrannhet indelas i precision, o accuracy. Det ena Ă€r hur rĂ€tt det Ă€r, den andra spridningen mellan olika "matchar". Det gĂ„r att tillĂ€mpa hĂ€r ocksĂ„. Sen de dör med att skaka salt tror jag inte ett ögonblick pĂ„. Det har jag inga bevis för eller emot förvisso(förutom att jag aldrig fĂ„tt konstiga mĂ€tvĂ€rden trots utebliven skakning). Men, skall vi dĂ„ helt gardera oss, sĂ„ kan vi ju mĂ€ta pĂ„ fler batchar inom samma salt, för att just ringa in sĂ„vĂ€l precision som accuracy. Jag kan sĂ€tta mitt kar pĂ„ att i alla fall för det salt jag har stor erfarenhet av, sĂ„ kommer det inte variera mkt.  Det finns ett mönster, Ă€ven inom batcharna.Â
Postat 18 februari 20169 Är 11 minuter sedan, Henric sa: Jag hÄller med dig Lasse att det kan vara olika batcher. Men det hÀr med att skaka hinkar m.m Àr jag tveksam till. Utan o veta sÄ tror jag att nÀr de tillverkar salt sÄ Àr det i stora kÀrl med omrörande och ssedan ned i vÄra hinkar. Men givetvis sÄ ska vi vara försiktiga nÀr vi vÀrderar en test frÄn Triton. Helt övertygad om att du har rÀtt dÀr Henrik:-) Det Àr ingen raketforskning att fÄ ett antal torra kemikalier att blanda sig jÀmnt.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.