Gå till innehåll

yta eller volym


krille 55

Rekommenderade inlägg

Vi har en tråd på facebook om detta. Tar det här också för kan va en ganska intressant diskussion och lättare att gå tillbaka till den här. Om du har en fisk som är rek för ca 500 liter o har ett kar som är 100x80x60 så är det ju helt ok. men om karet bara är 30 högt har du ju bara 240 liter men fortfarande samma bottenyta (simutrymme). Förutsatt att du har rening som kan säkra vattenkvalite är det ok då. Alltså vilket är viktigast simyta eller vattenvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- "Multitasking" 

 

-Ang storlek  , så är det nog så att storlek i alla dimensioner  antagligen spelar roll , ju större dess bättre, djur som uppvisar onaturliga eller repetitiva  beteenden typ björnen som vankar fram och tillbaka i buren eller en fisk som simmar upp och ned i ett akvarium i samma hörna kan troligen anses ha  ett för litet livsutrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderad storlek tycker jag man först bör fundera över. Den som rekommenderar en storlek måste ta höjd för allt. Och den då normalt minsta väl fungerande storleken kan vara betydligt mindre.  Vissa fiskar får sin föda från stenen, tex en Mandarin, och då är stenytan det som dimensionerar.  Annars för simmare så är troligen ett högt längdmått viktigt. Något som jag ofta tycker förbises är bra gömställen för fisken. Brist på det stressar oerhört!  En annan aspekt OT är utfodring. Visst övermatar många nybörjare men lika vanligt är att se undernärda fiskar hos entusiaster där vattenkvalitén går först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket som inverkar. Vissa fiskar verkar var mer nervösa i låga kar t.ex pilfiskar och en del gyltor.

Andra större fiskar verkar inte bry sig om höjden som t.ex en del kirurger.

Jag för min del tycker längden av karet har störst inverkan även om bredden också inverkar en hel del. Man kanske skall räkna diagonalen?

Mer sten gör nog faktiskt att karet verkar som större för de flesta fiskar. Och många visar sig mer om det är gott om gömställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...