Gå till innehåll

Era ideer om varför mina rutor plötsligt är så rena


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Kul att få vara tillbaks här:-)

Nu är det jag som vill fråga och höra era tankar kring en sak:

 

I mitt akvarium har jag fram till för en månad sedan behöver skrapa rutorna var tredje dag. Men nu sedan 4 veckor kanske är rutan i princip helt ren vecka ut o vecka in!. 

Det märkliga med detta är att N o P går åt andra hållet, men ändå växer där inga alger...och det som är ännu mer märkligt då är att makroalgerna däremot o refugiumet växer. Alltså att makroalgerna växer är  ju logiskt för N o P har stigit på sista halvåret. Har nitrat 5ppm, fosfat 0.03-0.04ppm. Men varför växer då inte mikroalgerna? som alltså dessutom är ju på en helt annan plats, så ngn platskonturens gentemot makro handlar det inte om. I början av karets historia låg jag lågt i nitrat o fosfat, 0.5ppm resp 0.02 ppm, men då växte det som tusan på rutorna. Och mindre makro i refugiet.

 

Min tes/resonemang:

Det verkar alltså som om makroalgerna följer logiken: Mer N o P, mer algväxt...medans mikroalgerna gör det ej i ett moget system. 

Fenomenet har jag sett i många kar som varit i gång ett tag. Alltså det mogna karets symptom. Men varför? Kan det kanske va så här:Först efter X antal år så har först då en bakteriemognad i systemet nåt sin fulla potential och att det är så snabb tillväxt av bakterier, även på glasrutan, så mikroalger konkureras ut, TROTS ganska god tillgång på N o P. Det är min teori. Det förklarar isåfall varför makroalgerna trivs, för dom växer ju inte på ett substrat o konkureras därmed ej ut av andra organismer på plats. Någon brist på CO2 kan vi direkt utesluta. Jag har pH 7.7-7.95 med normalt KH, så mängden CO2(aq)(läst CO2 i vattnet) är ungefär det dubbla mot NSW. (dvs 0.02mM/l)

Tankar emottages, en kul diskussion kan det bli:-)

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör med ett refugium som verkar funka kanon. Om F och N och kol samt lyse inte är begränsande så blir spårämne för algerna viktigare och viktigare.

Du kör om ja förstått saken rätt utan tillsats av just spårämne. 

 

Kan ditt nuvarande salt (som du gör vattenbytena med) ha ett lågt värde av något viktigt för dina microalger ?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, LN21 sa:

Du kör med ett refugium som verkar funka kanon. Om F och N och kol samt lyse inte är begränsande så blir spårämne för algerna viktigare och viktigare.

Du kör om ja förstått saken rätt utan tillsats av just spårämne. 

 

Kan ditt nuvarande salt (som du gör vattenbytena med) ha ett lågt värde av något viktigt för dina microalger ?

Har funderat i dom banorna också om ngn anna brist föreligger, men makroalgerna växer som sagt, och är det nån skillnad (om det ens är det) så är det väl att makroalger kräver lite mer "kryddor" vid sidan om C,N och P(tex jod o järn enligt en del artiklar). Till detta skall nämnas att jag testar ofta med tritonlab, senast får 2 veckor sen(jag är testnörd), och ingen brist nånstans enligt det testet. Jag byter med red sea coral pro som ligger ganska exakt på alla element det jag kunnat se med triton. Och om det trots allt är brist...skulle det verkligen kunna vara så att mikroalger kräver ngt som makroalger ej kräver o just det tagit slut....lite tveksam till det ändå.....ja...fortsätt spåna på...det intressanta med allt är ju att det finns alltid ett svar till alla frågor...vi skall bara hitta det:-)

Eller växer makroalgerna nu så mkt fortare för att dom "rotat" sig o därmed tex konsumerar allt järn före mikroalgerna? Det är ju i linje med din teori:-)...men det är ändå märkligt...för jag har haft makroalger i 2 år...varför får dom liksom först nu isåfall försprång?...

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det brist på något spårämne går det ofta att se på makroalgerna.

Gröna färgen t.ex bleknar och går mot gulbrunt vid järnbrist.

I mina korallkar har jag två mikroalgtyper som visar nitratvärde.

Vid lågt nitratvärde är alghinnan ganska brun - vid högt är den grön. Gränsen är ungefär 1 ppm.

(Ballingmetod med spårämnen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, LN21 sa:

Nästa grej man kan spåna om är vattentempen. Kan det vara så att en lite lägre "vintertemp" kan missgynna vissa alger?

Ja kan se en markant skillnad på tillväxten av mina koraller om ja har 29 grader kontra 24.

...borde inte makroalgerna reagera samma?...men mitt starkaste motargument är att väldigt många akvarister erfar exakt samma fenomen, att i stabila system som gått ett tag sker detta, trots att N o P snarast stiger. Det här är verkligen en gåta. Dvs fenomenet ses även på sommaren hos dom jag läst noterat samma sak...fast i mitt fall vet jag ej det än, då detta hänt bara de sista månaderna kanske...så din teori är ju inte helt slagen ur hågen för min del...skall suga på den lite;-)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig har rena rutor alltid inneburit nitratbrist - lite tillsättning av kaliumnitrat (eller natriumnitrat - har testat båda för att inte hamna i en tankefälla) fixar den gröna igen :) Tiden mellan rutskrapningarna har varit min nitratmätning. Fosfat har jag haft och även kalium tillräckligt)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

För mig har rena rutor alltid inneburit nitratbrist - lite tillsättning av kaliumnitrat (eller natriumnitrat - har testat båda för att inte hamna i en tankefälla) fixar den gröna igen :) Tiden mellan rutskrapningarna har varit min nitratmätning. Fosfat har jag haft och även kalium tillräckligt)

 

MVH Lasse

Grejen e Lasse att så tycker jag med det första året...jag kan liksom du se på rutan hur mkt nitrat jag har i karet. Värdena kollades tre ggr med triton så jag kunde kalibrerar mina ögon så att säga....så i grunden tror jag som du där...men det märkliga nu är att jag har ingen nitratbrist...det är jag "nästan" 100% säker på...men "plötsligt" har ändå algerna slutat växa.......dels har jag så sent som det gick mäta nitrat på triton fått värdet 7 ppm...och min salifert..(jag vet va du tycker om det;-)..) visar 5 ppm. Min salifert kanske inte är så exakt, men en trend har jag alltid kunnat se...o den är sakta stigande men nu parkerat runt 5 ppm. Men..visst..i detta läget skulle det va otroligt intressant att få ett "akut" nitratvärde på riktigt lab...på något vis vill jag din teori skall vara korrekt...för då är ju plötsligt det hela inte alls mystiskt....

Finns nån möjlighet som du vet till nitattest som går att lita på till 100%???

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog en sådan för några miljoner uppe på Chalmers men då får du kvävet och får förutsätta att det är nitrat du läser.

 

Däremot tror jag på den nya varianten vi skrev om tidigare - men när den är i Sverige vet jag inte. Det är på gång en fotometer även för den enkla testen men då ligger priset per test uppe på ca 5 dollar  - fotometern - lite över 200 dollar

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Det finns nog en sådan för några miljoner uppe på Chalmers men då får du kvävet och får förutsätta att det är nitrat du läser.

 

Däremot tror jag på den nya varianten vi skrev om tidigare - men när den är i Sverige vet jag inte. Det är på gång en fotometer även för den enkla testen men då ligger priset per test uppe på ca 5 dollar  - fotometern - lite över 200 dollar

 

MVH Lasse

Ok, tack för svar:-). Det låter ju spännande med fotometern. Vem kommer tillverka den? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att när andra alger som tex de du har  direkt eller indirekt påverkar  den övriga algtillväxten ? 

 

Kan det vara något liknande som hos  Eucuma spinosa  som odlas för Caragenan , från, den utsöndras ett ämne(gift) som hindrar andra alger att växa på Eucuman ,

i små populationer händer ingenting om Eucuman dör men om  en stor population dör så är det så höga doser av giftet, som är rätt potent, så att allt liv kan slås ut i en hel lagun.

Som jag mins det fanns inte en enda trådalg eller en enda  tillstymelse till  cyano i min gamla 450 Liters Caulerpa prolifera odling.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, PeterG sa:

Kan det vara så att när andra alger som tex de du har  direkt eller indirekt påverkar  den övriga algtillväxten ? 

 

Kan det vara något liknande som hos  Eucuma spinosa  som odlas för Caragenan , från, den utsöndras ett ämne(gift) som hindrar andra alger att växa på Eucuman ,

i små populationer händer ingenting om Eucuman dör men om  en stor population dör så är det så höga doser av giftet, som är rätt potent, så att allt liv kan slås ut i en hel lagun.

Som jag mins det fanns inte en enda trådalg eller en enda  tillstymelse till  cyano i min gamla 450 Liters Caulerpa prolifera odling.

samma tanke:-) innan jag läste ditt inlägg här precis hann jag öppna en tråd om det:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...