Gå till innehåll

Hjälp angående alger


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Försökte få en bild på trådarna, vet inte om det syns.

En annan sak som är lite konstig är att i främre vänstra delen va karet är det fullt med cyano/dinos, medan det inte är någonting alls i bakre högra hörnet. Några tankar? cf7ea57d59d48292ea6e48e7a74455e8.jpg047e06fafa2ddf5a5ce2061eba3bf197.jpg2632cc9ded68ff66f858fd36aa2d3b36.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att olika problemalger avlöser varandra tyder på någon bakomliggande störning.

- Hur länge har akvariet varit igång? Kanske inkörningen fortfarande pågår.

- Har du gjort några större förändringar alldeles innan algerna dök upp (djur/sten/foder/tillsatser/teknik/skötsel)?

- Hur mycket av sanden tvättade du? Kanske all sand måste tvättas (men inte samtidigt). Blev tvättvattnet smutsigt?

- Det är inte omöjligt att ständiga åtgärder för att bekämpa algerna utgör störningar i sig, vilket ofta gynnar just problemalger. Så förutsatt det inte är något konstaterat fel på akvariet, testa att inte göra någonting alls under några månader. Akvariet kanske bara behöver stabilisera sig.

Jag har för övrigt liknande algproblem. Fick dinoflagellater för första gången i höstas, kort efter att jag skaffade en sandätande goby. De första dagarna virvlade fisken upp en hel del bottensand, samtidigt luktade det tillfälligt unket/mögligt(?) alldeles över akvariet. Kort därefter fick jag en kraftig uppblomstring av dino, det låg rentav klumpar och flöt på vattenytan på kvällarna. Fisken dog efter ett par månader, dinoflagellaterna stannade kvar ett par veckor till samtidigt som alla möjliga andra alger också växte (kalkalger, trådalger, caulerpa, kulalger, röd cyano, grön cyano). Plötsligt försvann dinon inom loppet av några dagar, istället har stora mängder grön cyano gradvis tagit över under våren. Senaste två veckorna har jag provat att tvätta delar av sanden i sötvatten (tvättvattnet blev väldigt smutsigt), får se om det får någon effekt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att olika problemalger avlöser varandra tyder på någon bakomliggande störning.

- Hur länge har akvariet varit igång? Kanske inkörningen fortfarande pågår.

- Har du gjort några större förändringar alldeles innan algerna dök upp (djur/sten/foder/tillsatser/teknik/skötsel)?

- Hur mycket av sanden tvättade du? Kanske all sand måste tvättas (men inte samtidigt). Blev tvättvattnet smutsigt?

- Det är inte omöjligt att ständiga åtgärder för att bekämpa algerna utgör störningar i sig, vilket ofta gynnar just problemalger. Så förutsatt det inte är något konstaterat fel på akvariet, testa att inte göra någonting alls under några månader. Akvariet kanske bara behöver stabilisera sig.

Jag har för övrigt liknande algproblem. Fick dinoflagellater för första gången i höstas, kort efter att jag skaffade en sandätande goby. De första dagarna virvlade fisken upp en hel del bottensand, samtidigt luktade det tillfälligt unket/mögligt(?) alldeles över akvariet. Kort därefter fick jag en kraftig uppblomstring av dino, det låg rentav klumpar och flöt på vattenytan på kvällarna. Fisken dog efter ett par månader, dinoflagellaterna stannade kvar ett par veckor till samtidigt som alla möjliga andra alger också växte (kalkalger, trådalger, caulerpa, kulalger, röd cyano, grön cyano). Plötsligt försvann dinon inom loppet av några dagar, istället har stora mängder grön cyano gradvis tagit över under våren. Senaste två veckorna har jag provat att tvätta delar av sanden i sötvatten (tvättvattnet blev väldigt smutsigt), får se om det får någon effekt.

 

 

Precis, har också tänkt den tanken. Akvariet har varit igång sedan slutet på november, så det vore väl konstigt om det fortfarande håller på att stabiliseras...?

Jag har inte gjort några förändring som jag kommer ihåg.. Enda jag gjorde ganska nyligen var att byta led-ramp, men ljuset är identiskt med den förra belysningens. Cyanon kom några dagar efter att jag skaffar den nya belysningen, men dino var borta.

Tvättade bara lite sand där det var som värst, vattnet blev väldigt smutsigt. Vet inte om det gjorde någon skillnad, märkte iaf inget.

Att inte göra någonting har jag testat, det blir bara mer och mer... Cyanon sätter sig på glaset redan efter 1-2 dagar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att inget göra är nog en återvändsgränd. Jag skulle försöka att åtminstone mekaniskt ta bort så mycket som möjligt varje dag (minska biomassan alltså) - nöta ut det helt enkelt. Ingen nackdel om sand följer med upp. Gör rent den noga bara.

 

SMVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Richard_22 said:

Tvättade bara lite sand där det var som värst, vattnet blev väldigt smutsigt. Vet inte om det gjorde någon skillnad, märkte iaf inget.

Kanske det inte räcker att enbart tvätta sand med algväxt på, utan även det material som döljer sig nere i sanden (även under sandytor där inga alger växer)? En förklaring skulle kunna vara att det finns för mycket näring i sanden (även om akvarievattnet verkar näringsfattigt i vattentester), och när sedan näringsämnena i sanden sipprar ut tas de direkt upp av algerna. Så man kanske måste tvätta nästan all sand om denna teori stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Richard_22 said:

Vad får du april ifrån?

Du skrev att algerna kommit tillbaka, vilket lät som att de varit borta ett tag. Senaste inlägget innan dess var från april...

 

Quote

Då försvinner ju dock dem nyttiga bakterierna också.

Ja du kanske inte skall tvätta all sand på en gång för säkerhets skull. Alternativt skulle du kunna tvätta sanden i akvarievatten om du ändå tänkt göra ett vattenbyte.

 

Quote

Hur gjorde du när du tvättade sand?

Jag har finkornig sand som är helt omöjlig att "dammsuga" i akvariet eftersom den väger för lite, inte ens en PET-flaska monterad på en hävertslang hjälper. Istället sög jag avsiktligt upp sanden med hävertslang i en hink. Sedan väntade jag någon minut tills detritusen sjunkit till botten i hinken, innan jag hällde tillbaka det relativt rena hinkvattnet i akvariet. Därefter spolade jag sanden i hinken med sötvatten (i badrummet) tills sköljvattnet såg rent ut. Slutligen hällde jag tillbaka den rena sanden i akvariet.

 

Har du grövre grus kanske du kan ösa upp det istället för att använda hävert, men då är det nog mer effektivt att dammsuga gruset direkt i akvariet istället. Eventuellt skulle du kunna virvla upp detritus från gruset direkt i akvariet och sedan köra kraftig vaddfiltrering tills akvariet klarnar (gör rent vadden efteråt).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinos rör sig - vilket innebär att de kan gå djupt ner i sanden och hämta fosfor - behöver inte vara fosfat löst i vattnet.

 

Så visst kan man rengöra sanden men vad som händer då är att man stör balansen och det får liksom inte mogna. Stor risk att man får ett nytt angrepp lite senare. Rör man inte sanden så kommer olika biologiska processer konkurrera med dinos behov och man får ett stabilare kar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet (tycker jag det känns som) är att inget konkurrerar med dinos/cyano? Det har ju pågått länge och det känns inte som det händer något.

Men okej, då tror jag att jag låter bli att tvätta sanden, och försöker ta bort så mycket som möjligt manuellt utan att stöka runt allt för mycket..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minutes ago, Lasse said:

visst kan man rengöra sanden men vad som händer då är att man stör balansen och det får liksom inte mogna.

 

Blir det någon mognad att tala om i en sandbotten om den inte är DSB-djup? Men man kanske inte skall göra rent sanden så länge det inte "behövs", och då bara en del i taget.

 

Quote

Rör man inte sanden så kommer olika biologiska processer konkurrera med dinos behov och man får ett stabilare kar

Fast om man redan har dino... Annars verkar det som om Richard_22 har cyano nu istället för dino (efter en ofrivillig mörkläggning)?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är Cyano. Försök identifiera om det är spirulina eller någon annan form av cyano. Om det inte är spirulina så fungerar väteperoxid enligt de länkar du fick av mig. Kolla in dem. Cyano/spirulina rör sig inte på samma sätt även om mattorna minska och ökar. Stör mattorna - låt dem inte bygga upp - för det är under täcket som det är aktion.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gissa på att det är röd cyano. Hur ska jag göra med vattenbyten, köra på som vanligt? Just nu har jag aktivt kol i sumpen som ska bytas ut snart, ska jag byta eller ska jag ta bort det? Fosfatremover, gör det nån nytta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-07-03 at 8:22 PM, Lasse said:

Länkar till cyanospirulina och Dinos

Att spirulina kan växa i akvarium var nytt för mig. Om jag förstått den länkade forumtråden rätt så räcker det med aminosyror för att få tillväxt, medan det inte ger någon effekt med vattenbyten eller ändrad fosfat- och nitrathalt? Men varifrån kommer aminosyrorna från, någon speciell sorts foder/tillsats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Richard_22 said:

 

Skulle gissa på att det är röd cyano. Hur ska jag göra med vattenbyten, köra på som vanligt? Just nu har jag aktivt kol i sumpen som ska bytas ut snart, ska jag byta eller ska jag ta bort det? Fosfatremover, gör det nån nytta?

Det verkar vara stor skillnad på spirulina och annan cyano:

 

-Om spirulina kan leva enbart av aminosyror (har du tillsatt något sådant, t ex för korallerna?) så gör nog vattenbyten och/eller fosfatremover varken till eller från. Oavsett så verkar du inte ha någon särskilt hög fosfatnivå i ditt akvarium.

 

-Vanlig cyano avger olika gifter (cyanotoxin), kanske dessa hämmar tillväxten av andra alger eller påverkar djuren negativt. Aktivt kol verkar kunna avlägsna åtminstone en del, kanske även ozon hjälper mot gifterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en test man kan göra om det är vanlig cyano eller spirulina. Denna test görs med väteperoxid och beskrivs i tråden. Cyano löses upp av H2O2 medans spirulina ej verkar påverkas alls. Det finns röd spirulina.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 99% säker på att det ändå är vanlig röd cyano. Ser exakt ut som det gör på bilderna om man googlar det. Ska jag då fortsätta med vattenbyten som vanligt, och köra fosfatremover också? Har Saliferts fosfattest som visar 0, men det är ju inget vidare test...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte väteperoxid på apoteket, men såg först nu att olika tillverkare tillsätter olika stabiliseringsmedel: Unimedic innehåller "dipicolinsyra" (Dipicolinic acid?) medan APL verkar innehålla fenacetin och fosforsyraderivat. Vågar man använda det i akvariet? Finns det helt ren väteperoxid?

 

Man kanske åtminstone kan använda den som test utanför akvariet, för att se om det är spirulina eller annan cyano. Hur skall man gå tillväga i så fall (koncentration/tid)?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...