Gå till innehåll

Hjälp angående alger


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Har vart utan eremiter nästan hela tiden, men skaffa 3 st förra tisdagen. Vet inte vilken sort det är, dem är väldigt små. Sen tycker jag att dem är väldigt lata också, dem ligger mest i sanden och tittar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1962886
försök med mörkläggning + väteperoxid, dino-x, "skitigt vatten" mm

 

Långt ifrån vetenskapligt men rätt så många som berättar vad som fungerade och inte fungerade för just dem. Beroende på vad som finns i akvariet skulle jag själv testat "old school" med total mörkläggning (alltså Kolsvart, med typ kartonger över hela akvariet) + dosera väteperoxid. Det är dock omdiskuterat och kanske inte alls fungerar men personligen gillar jag enkla, aggressiva lösningar då långdragna algproblem fick mig att lägga ner sist jag höll på med saltvatten;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Richard_22 sa:

Har hört att sjöborrarna brukar vandra runt och välta en del koraller, var det ett problem för dig? Har du nollat fosfat eller håller det sig strax över noll fast du kör fosfatremover?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

För mig har det inte varit några problem då jag inte har så mkt koraller än och dom jag har satte jag fast med lim :)

Yes det håller sig över nollan. Alla mina trådalger försvann fort, dinos har jag ingen erfarenhet av men hoppas att det löser sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1962886

försök med mörkläggning + väteperoxid, dino-x, "skitigt vatten" mm

 

Långt ifrån vetenskapligt men rätt så många som berättar vad som fungerade och inte fungerade för just dem. Beroende på vad som finns i akvariet skulle jag själv testat "old school" med total mörkläggning (alltså Kolsvart, med typ kartonger över hela akvariet) + dosera väteperoxid. Det är dock omdiskuterat och kanske inte alls fungerar men personligen gillar jag enkla, aggressiva lösningar då långdragna algproblem fick mig att lägga ner sist jag höll på med saltvatten;)

Håller med, det är grymt jobbigt när det tar sån tid. Om jag mörklägger karet har jag tänkt ta en (eller hur många som behövs) stor svart sopsäck att täcka med. Väteperoxid har jag aldrig använt förr. Vart köper man det och hur mycket doserar man? Ska man dosera det och dino-x under mörkläggning?

Tack för länken och dina tips

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

För mig har det inte varit några problem då jag inte har så mkt koraller än och dom jag har satte jag fast med lim

Yes det håller sig över nollan. Alla mina trådalger försvann fort, dinos har jag ingen erfarenhet av men hoppas att det löser sig.

Trådalger har jag inge mycket av, nån enstaka fläck här och där bara. Mina koraller sitter inte fast så bra men en sjöhare kanske jag kan skaffa ändå?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt salifert fosfattest så har jag noll i fosfat (hur trovärdigt det nu är). Kör inte med fosfatremover just nu så det är lite konstigt. Värt att nämna också är att om man luktar ner i akvariet känner man att det luktar alger.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minutes ago, Richard_22 said:

Enligt salifert fosfattest så har jag noll i fosfat (hur trovärdigt det nu är). Kör inte med fosfatremover just nu så det är lite konstigt. Värt att nämna också är att om man luktar ner i akvariet känner man att det luktar alger.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Du körde väl med remover tills ganska nyligen? I så fall vore det ju inte speciellt konstigt att du inte har mätbart med salifert. Salifert tror jag inte är speciellt bra om man har låga värden, för jag kan då inte urskilja färgerna när man börjar komma på den lägre delen av skalan. 

Är fosfatet nollat så lär det nog ta ett bra tag med matning för att nå upp till ett mätbart värde igen. När jag nollade mitt fosfat så tillsatte jag även manuellt fosfat och kunde då få ett mätbart värde, men efter bara efter nån timme så var det totalt uppsuget och omätbart igen. Så höll jag på ganska länge och tillsatte innan det la sig på det lägsta värdet jag kunde mäta. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var minst 3 veckor sedan jag tog bort removern, men då kanske testet stämmer ändå. Håller med att det är svårt att avgöra färgerna, Salifert var det enda märket de hade när jag köpte så då fick det bli ett sånt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Richard_22 sa:

Har nu ikväll tagit vattentester, och kan konstatera att det definitivt är något fel på KH-testet. Idag visade det 4. Alla andra värden ser bra ut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kör du med 5 eller 10 ml vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag läst runt 1-3ml per 10 gallons (ca 40 liter?) och dygn samtidigt som det är mörklagt, fortsätt sedan dosera innan ljuset tänds på morgonen tills det är borta eller uppenbart inte fungerar. Verkar vara den 3 procentiga väteperoxiden som är aktuellt. Tror det finns på apoteket. Ska inte matas något när det är mörkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste slå ett slag för sjöhare många lägre djur och uthållighet. Har ofta haft alger utan att direkt veta varför, men oftare i samband med uppstart. Sjöhare finns att ta över i Stockholm av mig!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag läst runt 1-3ml per 10 gallons (ca 40 liter?) och dygn samtidigt som det är mörklagt, fortsätt sedan dosera innan ljuset tänds på morgonen tills det är borta eller uppenbart inte fungerar. Verkar vara den 3 procentiga väteperoxiden som är aktuellt. Tror det finns på apoteket. Ska inte matas något när det är mörkt.

Är det säkert att använda väteperoxid i akvarium eller finns det några risker? Känns lite osäkert med "runt 1-3 ml".

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste slå ett slag för sjöhare många lägre djur och uthållighet. Har ofta haft alger utan att direkt veta varför, men oftare i samband med uppstart. Sjöhare finns att ta över i Stockholm av mig!

 

Ja sjöhare kan jag väl tänka mig, men vet inte hur jag ska få tag i en, bor inte i Stockholm tyvärr, annars hade jag gärna tagit över den!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid är frätande och bakteriedödande så nyttigt för akvariet lär det knappast vara. Har dock testats av massor utan några större problem i denna lilla mängd så det är väl lite upp till en själv vad man vill stoppa i förnått i burken. Det är ingen exakt vetenskap så det vettigast är väl att läsa hur andra gjort och göra lika om man inte vill experimentera. Finns massor på utländska sidor. Tydligen kan räkor och liknande kan ta skada och koraller gillar det inte men verkar återhämta sig. 

 

Annars tipsas det om Algenex mot dino bla. här, om det känns "säkrare": 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid är frätande och bakteriedödande så nyttigt för akvariet lär det knappast vara. Har dock testats av massor utan några större problem i denna lilla mängd så det är väl lite upp till en själv vad man vill stoppa i förnått i burken. Det är ingen exakt vetenskap så det vettigast är väl att läsa hur andra gjort och göra lika om man inte vill experimentera. Finns massor på utländska sidor. Tydligen kan räkor och liknande kan ta skada och koraller gillar det inte men verkar återhämta sig. 

 

Annars tipsas det om Algenex mot dino bla. här, om det känns "säkrare": 

 

Då tror jag att jag satsar på Algenex eller Dino-X. Har 2 st räkor och 3 eremiter som jag helst vill ha kvar. Väteperoxid får bli en nödlösning om det behövs. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Richard_22 sa:

Berätta gärna här i tråden hur det går för den! emoji4.png

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Håll koll på min tråd annars, uppdaterar där lite då och då. :)

Köpte även fem blåbenade eremiter och de har redan rört runt bland algerna i sanden, bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Richard_22 sa:

Då tror jag att jag satsar på Algenex eller Dino-X. Har 2 st räkor och 3 eremiter som jag helst vill ha kvar. Väteperoxid får bli en nödlösning om det behövs. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Är det konstaterat att det är dinoflagellater du har?

Inte tillsätta preparat innan du är 100% säker.

 

Jag kommer inte att hälla något preparat i mitt kar, det får lösa sig med städare och tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...