Gå till innehåll

Tillsatser eller inte


Keller

Rekommenderade inlägg

On 24 mars 2016 at 08:15, Keller sa:

NSW? New South Wales? Där har jag varit en gång. :)

 

Det finns ju "vanliga" revsalt och så finns det de som heter Bio-Actif från Tropic Marin t ex. Det är väl onödigt att köra ett sånt om man bara har några enstaka koraller? De ämnen man får med i det saltet som sen inte förbrukas kan ju göra mer skada än nytta. Teoretiskt i alla fall. Äh jag vet inte. 

Ja alla sk "bio" "active" anser jag msn skall undvika för dom innehåller organiska ämnen. När jag talar om salter nu så menar jag oorganiska ämnen att man såklart ej skall behöva tillverka sitt eget salt utan köpa ett färdigt som är så likt natural sea water(nsw) som möjligt med möjligen enda undantaget kalcium och kh där det är en smaksak om man vill ha ett salt som ligger medvetet lite högre just där än nsw. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 24 mars 2016 at 15:47, Keller sa:

En annan grej förresten. Vad är det som förbrukar magnesium? Kan anemoner förbruka sånt? Eller är det mest bara SPS? 

Som Lasse säger, kalkalger toppar ligan på mg. 

Kalk är som du ve kalciumkarbonat. Den finns i två kristallstrukturer, aragonit eller calcit. 

Det är calcit som lättast kan binda magnesium. Aragonit bilder lättare strontium. 

Alla stenkoraller innehåller/bildar aragonit varvid dessa innehåller mkt mkt lite magnesium. Skelettet på en sps innehåller väl nånstans runt 0.1-1% magnesium. Kalkalger däremot består av calcit o kan därför binda mg bättre. Denna form kallas då magnesiumkalcit och består i en kalkalg av ungefär 4% magnesium. Kallas då också i vetenskaplig litteratur för "high magnesiumkalcit". 

 

Sen kan mg i början i nystartade kar "tapetsera" ytor av naken kalciumkarbonat (calcit), såsom sand, sten osv. Då kan mg halten i början sjunka en hel del, men sedan brukar alltså mg förbrukas mkt lite och i viss mån i en sorts relation till kalciumförbrukningen. De mest kloka ballingrecepten , tex det från stig , (o mitt eget;-)...he he), tar hänsyn till detta och har adderat en ganska liten del mg, ungefär i den relation Mg/Ca som förbrukas i ett akvarium. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för infomationen. Intressant! Jag har börjat mäta dagligen nu för att komma tillrätta med mina värden. Jag noterar att mitt magnesiumvärde fallit ordentligt så där måste jag tillsätta lite. Jag får börja med balling light framöver men för tillfället har jag bara Red Sea Reef Foundation att tillgå. Det borde ju funka lika väl som något annat. Kalcium och KH har jag iaf fått ordning på. Jag har typ inget som förbrukar kalcium just nu men jag ska fortsätta att hålla koll på värdena så att man vet hur det förändras när jag köper koraller sen. Well, kalkalger har jag en del. Hehe

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Ballingrecept har ett slags medeltal av magnesiuminnehåll. Det går ofta mer i nystartade kar men då bör man ändå mäta och korrigera för hand. 

Sedan minskar ofta förbrukningen undan för undan. Av dem som hållit på 5 år eller mer med samma kar tror jag det är många som bara tillsätter så mycket magnesium som behövs när de mäter efter vattenbyte. Så får man en säkerhetskoll om saltet har ojämna värden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet är att mitt akvarium varit igång i ett par år. Senaste tiden har dock mätfrekvensen varit låg så när mitt magnesium förbrukades är svårt att säga. Jag har buffrat upp det nu och tänkte försöka hålla mig på samma nivå framöver. Nu har jag KH på 9, Ca på 440 och Mg börjar ta sig. Låg på 1260 igår så det ska upp lite till. Men det är upp från 1140 för någon vecka sen så jag är lite orolig för att ha höjt det för fort. Jag har som sagt Red Sea Reef Foundation och det har gått åt en hel flaska Mg i princip. Jag gissar dock att när man väl har fått upp det till "rätt nivå" (siktar på 1350 eller nåt sånt) så kommer jag inte behöva buffra detta lika ofta. Jag har inga SPS i dagsläget. Mina Euphyllia är tjuriga dock och jag blir inte klok på det. Det måste bero på att jag ändrat värdena för snabbt, samt att jag har nya ledplattor i min Razor. Drog ner ljuset lite för att se om de blir gladare av det. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Keller sa:

Kruxet är att mitt akvarium varit igång i ett par år. Senaste tiden har dock mätfrekvensen varit låg så när mitt magnesium förbrukades är svårt att säga. Jag har buffrat upp det nu och tänkte försöka hålla mig på samma nivå framöver. Nu har jag KH på 9, Ca på 440 och Mg börjar ta sig. Låg på 1260 igår så det ska upp lite till. Men det är upp från 1140 för någon vecka sen så jag är lite orolig för att ha höjt det för fort. Jag har som sagt Red Sea Reef Foundation och det har gått åt en hel flaska Mg i princip. Jag gissar dock att när man väl har fått upp det till "rätt nivå" (siktar på 1350 eller nåt sånt) så kommer jag inte behöva buffra detta lika ofta. Jag har inga SPS i dagsläget. Mina Euphyllia är tjuriga dock och jag blir inte klok på det. Det måste bero på att jag ändrat värdena för snabbt, samt att jag har nya ledplattor i min Razor. Drog ner ljuset lite för att se om de blir gladare av det. 

 

 

Min erfarenhet (men det kan ju skilja sig mellan andras:-)), är att när du väl fått upp det till 1350 så förbrukas väldigt lite. Eftersom mänga ballingrecept har mg inkluderat kan det bli för mkt mg så man får va vaksam där o mäta om du kör med ett ballingrecept som innehåller mg. 

När jag körde balling körde jag en balling Classic på slutet och tillsatte mg helt manuellt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag också tänkt. Jag kollade på förpackningarna med ballingsalter och Ca och Mg är lika stora eller vad man ska säga. Men CA förbrukas ju mycket snabbare om man kör ett akvarium med lite stenkoraller så Mg - burken lär ju räcka längre. I början kommer jag tillsätta sånt här manuellt och i förlängningen blir det väl doseringspump men som sagt, det blir att mäta, mäta o mäta för att se vad som verkligen förbrukas. Lär jag mig det kommer det kommer det bli lättare att komma igång med balling sen. 

 

Du kör inte balling längre alltså? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag testat mitt nyblandade vatten inför vattenbytet och har bland annat ett KH på 12 men ett magnesium på bara 1200. Jag sänker alltså mitt magnesium när jag gör vattenbyten. Mitt schema på 40 liter i veckan kan verka lite korkat nu. 

 

Det känns ologiskt, men kan det vara så att något i mitt kranvatten gör att Mg blir lågt? Jag vet att det antagligen är kranvattnet som gör KH så pass högt som det är men det är inget problem för det buffrar bara upp vattnet lite totalt sett. 

 

Saltet är Aqua Forrest och när jag har använt upp det som finns kvar i hinken går jag tillbaka till Fauna Marin istället. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Keller sa:

Nu har jag testat mitt nyblandade vatten inför vattenbytet och har bland annat ett KH på 12 men ett magnesium på bara 1200. Jag sänker alltså mitt magnesium när jag gör vattenbyten. Mitt schema på 40 liter i veckan kan verka lite korkat nu. 

 

Det känns ologiskt, men kan det vara så att något i mitt kranvatten gör att Mg blir lågt? Jag vet att det antagligen är kranvattnet som gör KH så pass högt som det är men det är inget problem för det buffrar bara upp vattnet lite totalt sett. 

 

Saltet är Aqua Forrest och när jag har använt upp det som finns kvar i hinken går jag tillbaka till Fauna Marin istället. 

nej kranvattnet kan ej sänka ngt...AF saltet är väl inte bättre?..just rörande Mg finns fler salter som är opålitliga...har haft samma problem med reef crystal....

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, intressant. Red Sea borde ju göra helt okej grejer så jag kanske ska prova det. Jag har väl lite halvaktivt valt syntetiska salt tidigare förvisso. Det känns lite "säkrare" på något sätt. Hur som helst, jag får köpa lite Mg - buffer i veckan. Mina vattenvärden ser bättre ut på alla håll och kanter och jag tycker mig notera lite gladare koraller. Det är kul. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du saliferts magnesiumtest?  Min erfarenhet är att det visar för lågt när testet börjar bli gammalt. Mitt senaste som jag slängde här om veckan kom jag inte över 1200 med även om jag tyckte jag öste i balling. Ett nyöppnat magnesiumtest visade dock 1350 :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, det där kan ju faktiskt vara felet. Testet har inte gått ut enligt datumet på kartongen men å andra sidan har det varit öppnat länge, flera år. Jag har beställt ett kalciumtest från Red Sea bara för att prova. Det blir nog ett Mg test också då. Jag måste nog byta ut de flesta tester nu när jag tänker på det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du saliferts magnesiumtest?  Min erfarenhet är att det visar för lågt när testet börjar bli gammalt. Mitt senaste som jag slängde här om veckan kom jag inte över 1200 med även om jag tyckte jag öste i balling. Ett nyöppnat magnesiumtest visade dock 1350 default_smile.png

Var precis så med mitt förra test också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, testet var nog lite gammalt för jag köpte ett nytt idag och hamnade på 1335... Och då har jag inte tillsatt något Mg sen jag uppmätte 1270. Så släng era gamla test blir väl rådet. 

 

Måste fynda Balling Light och försöka få in en bra rutin på det här buffrandet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...