Gå till innehåll

Byte av salt?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag börjar snart få slut på saltet jag har nu, Red Sea Coral Pro Salt. Funderar på om jag ska testa något annat salt?

KH har alltid varit lågt med detta salt, så jag har fått buffra det princip efter varje vattenbyte. Sen kanske ett annat salt kan ha påverkan på algerna? Vad tror och tänker ni?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Richard_22 sa:

Hej!

Jag börjar snart få slut på saltet jag har nu, Red Sea Coral Pro Salt. Funderar på om jag ska testa något annat salt?

KH har alltid varit lågt med detta salt, så jag har fått buffra det princip efter varje vattenbyte. Sen kanske ett annat salt kan ha påverkan på algerna? Vad tror och tänker ni?

Mvh Richard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

lågt KH???? detta salt har ju högsta Kh av dem alla, runt 12. Skulle först o främst kollat med nytt KH test samt kontrollerat att du har blandat rätt salthalt. Nån enstaka batch, en på 200 kanske kanske kan va fel(fast inte ens det tror jag), för karbonater är det såpass mkt av, så det lär knappast slå så mkt mellan batcher även om dom missat lite. Jag kör red sea koral pro sedan många år o aldrig haft en blandning med KH under 12 nån gång, dvs det har stämt på pricken det dom redovisar. Jag mäter varje gång jag blandat. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Richard_22 sa:

Det var ju väldigt skumt. När jag mätt KH med Tropic Marin Expert Test Set så har KH varit runt 6 varje gång.

Salthalten har varit rätt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

väldigt skumt. som du ser så står det på hinken vad Ka/KH/Mg ligger på ...har du inte reflekterat över att dina värden är hälften av dessa?. Är du säker på att du har red sea koral PRO? Om du har det så mät med annat KH test..detta salt har ett KH på 12, bergis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett vad de olika värdena ska ligga på, men har inte tänkt på KH. Du har ju rätt i det, 12,2 står det på burken. Är det värt att köpa ett nytt KH test bara för det eller ska jag lita på saltet att det ligger på 12 ca?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Richard_22 sa:

Har sett vad de olika värdena ska ligga på, men har inte tänkt på KH. Du har ju rätt i det, 12,2 står det på burken. Är det värt att köpa ett nytt KH test bara för det eller ska jag lita på saltet att det ligger på 12 ca?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

skulle absolut köpa ett nytt kh test, för 85 kr från salifert. Oavsett så måste du ju veta vad du har i karet, det viktigaste.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle ju kunna testa att bara blanda ihop en liter vatten med ca 39g av saltet vilket bör ge salinitet på ca 1.025 och mäta kHpå det. Då kan du ju utesluta att det är något i akvariet som påverkar kH eller mätningen. Passa även på att kolla denna lösning med din saltmätare och om det avviker alltför mycket så kan det ju indikera att det är den som är problemet.   

 

edit: eller det kanske var 36 gram per liter för red sea? var längesen jag använde det... Borde stå på hinken om inte annat!

Ändrat av Danne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag absolut testa, tack!

Apropå saliniteten. Har aldrig riktigt blivit klok på tempen måste vara 25 grader för att refraktometern ska visa rätt? Det står nåt om det på hinken men är osäker vad dem menar. Finns det nåt sätt att kalibrera refraktometern?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Richard_22 sa:

Det ska jag absolut testa, tack!

Apropå saliniteten. Har aldrig riktigt blivit klok på tempen måste vara 25 grader för att refraktometern ska visa rätt? Det står nåt om det på hinken men är osäker vad dem menar. Finns det nåt sätt att kalibrera refraktometern?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

testa ta osmosvatten! vid 25 grader så borde den visa 0.

jag har ingen erfarenhet av Tropic marins-tester, men kan det vara en felkälla?

jag har aldrig kört med RS-saltet, av den enkla anledningen att den har varit så förbannat ojämn i kvalité under mina 8 år som "saltis". självklart har alla salt-märken sina dåliga batcher, men tror RS är i den sämre "ligan".

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det borde den ju onekligen göra. Vad gör man om den inte gör det?

Jag fick Tropic marins tester rekommenderat av killen jag köpte akvariumet av, vad jag vet är dem trovärdiga, utom KH då. Ska kanske överväga ett saltbyte.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...