Gå till innehåll

svängarmshydrometern, oförtjänt dåligt rykte?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Angående den klassiska svängarmshydrometern, så har jag alltid ansett att den har ett oförtjänt dåligt rykte. Tvärtom tycker jag den är väldigt exakt, samt har en mkt stor fördel framför den dyrare refraktometern: den behöver aldrig kalibreras! Med kalibrering medföljer risk för fel. Felaktig kalibrering eller ingen kalibrering alls. Jag har efter extremt noggrann kalibrering av min refraktometer (troligen korrekt kalibrerad och varje gång fått justeras, bara en sån sak är en risk) gång på gång kunnat konstatera att min svängarmshydrometer för 90 kr mäter exakt samma! Jag har kört med svängarmshydrometer sen jesus gick i kortbyxor, och menar att den är verkligen tillräckligt exakt, och menar samtidigt att det är därmed större risk för fel med en refraktometer eftersom man implementerar risk för kaliberingsfel. Jag har läst lite tester som är i kongruens med denna min erfarenhet, där man testade 10 st just sådana hydrometrar som jag har(instant ocean), där 9 av 10 visade spot-on rätt värde, den 10:onde en lätt avvikelse. Jag förstår inte dom som menar att den mäter så fel?, givetvis sköljer man den i sötvatten innan, samt tar upp saltvatten 2-3 ggr innan man avläser, ser till att inga bubblor finns på armen samt håller den vågrätt. Det tar 40 sek. Så min refraktometer är ett av mina mest onödiga inköp faktiskt;-)....Nu skall det bli spännande att se, för jag har ju skickat in vatten till ATI...där får jag salthalten...jag mätte den innan med både min refraktometer o hydrometer. Jag litar faktiskt betydligt mer på min hydrometer eftersom den ej kan kalibreras fel;-)

IMG_0056.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller faktist helt med.

Jag har både en refraktometer och svängarmshydrometer. Jag använder min refraktometer några gånger om året för att kolla hydrometern mot den och den är alltid koncis.

Det enda är att hydrometern ger utslag .003 lägre än vad vattnet egentligen är, vilket inte är något problem då jag bara behöver lägga till .003 på mina vardagliga mätningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen är också nackdelen. Genom att man får en relativt stor kropp att röra sig ganska mycket av en ganska liten kraft blir precisionen god. Nackdelen är att en annan ganska liten kraft kan komma från fel ställe.

Det gör att svängarmshydrometrar ofta visar ordentligt fel. Jag har kollat vatten från åtskilliga kunder när plötsligt alla värden stigit eller sjunkit. Har de en svängarmshydrometer så är det nästan alltid orsaken. 

Jag säljer inte sådana utan om någon vill ha en billig saltmätare blir det en flytboj i stället. De fungerar perfekt tills man slår sönder dem. Och det händer ofta.

De billigaste (ofta med inbyggd termometer) kan visa fel men de visar alltid samma fel så om man kollar dem mot en kalibrerad mätare vet man hur stor felvisningen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en gång skull håller jag inte alls med dig Stig;-)

Jag tror det är handhavandefel i vissa av dessa fall Stig. Jag kan inte ha haft tur i alla år. Jag bifogar en liten test, mkt liten, men ändå. Nu äger jag förvisso ingen butik o ser inte kund efter kund som du gör, men har du mätt själv också med samma mätare eller är det kundens resultat du lutar dig emot? Sen tror jag det finns olika bra vipparmshydrometrar. Instant ocean tror jag är en av de bättre, och i en av us jag såg testade man 10 st sådana där 9 av 10 var helt exakta o den tionde en lätt avvikelse.

 

Ytterligare en fördel med vipparms, är att den ganska okänslig för temp. Skälet är att såväl plasten i vipparmen som vattnet ändrar sin densitet i samma grad med tempen o således visar den samma oavsett temp. Detta bygger på att plastens densitet ändras lika mkt som vattnet per grad(nästan). Jag läste precis en artikel av Randy att refraktometrar som inte är svindyra, kan vara opålitliga trots att man kalibrerat dom med H20, så dom bör kollas även med en referenslösning. Det gäller ju förstås en svängarmshydrometer också. Så oavsett vad man köper måste man kolla så dom mäter rätt, men en sak kvarstår faktiskt: visar en svängarm rätt en gång, så gör den alltid det så länge du inte får in luft på armen o håller den helt vågrätt, vilket är en enkel sak att se till. men där kan handhavandefel komma in. 
 
 
Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...