Gå till innehåll

Emperator


robert

Rekommenderade inlägg

har haft en i ett par mänader nu med prickar och allt!!!! belivit av med prickarna nu men fick till min stora fasa se ett stort jack i sidan på den ,som ett öppet sår som i dagarna 3 blev storre och större, fjärde dagen inte någon förändring. den äter bra och ser ut att må bra förutom detta, VAD KAN DET VARA??????

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några kirurger i karet???

Ja men det är inte det, trodde det först men men !!! den gick till de sälla jaktmarkerna för 10minuter sedan !! den va i stort sett död. så jag måste tyvärr säja att man inte ska köpa fisk från en handlare i Karlstad hur bra priser han än kan ha köpte 4 st olika i olika storlekar alla har dött inom 2 mån max!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det är löjligt att skylla på handlare,har du handlat fiskar från ngon annan handlare under dessa månader, som lever än ?var dom ok när du fick dem? blir en fisk sjuk är det ju risk att andra smittas,har handlat i karlstad i olika omgångar,men det har aldrig varit problem,förutom en mussla,men den ersatte han.har köpt fisk hos en av sveriges största butiker,där fiskar dött ett flertal gånger,men jag kan inte rakt av säga at det är deras fel.kan vara mitt.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det vore fel på fisken när du köpte den, skulle den nog inte ha levat så länge som dom har gjort.

Har du problem med prick, så är ju allmäntillståndet i ditt kar sannolikt inget vidare!

Så lite tester av det gamla vanliga ammonia, nitrit, nitrat och ph - kanske t o m extremnivåer av fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt fisk i Karlstad, både varit där och hämtat och nu senast skickade han fiskarna med bussgods. Jag har absolut inget att invända mot kvaliten på det han levererat tvärtom är jag mycket nöjd.

Att skylla på handlaren när en fisk som du själv skriver att du haft i ett par månader dör pga att fått ett jack i sidan som utvecklas till ett sår, är väl inte speciellt seriöst!

Orsakerna till att ett jack utvecklas till en infektion som dödar fisken borde du istället leta efter i ditt eget akvarium. I ett väl fungerande kar brukar sådana skador snabbt läka av sig själv. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja troligen,hur länge gick fisken med prick i karet?det verkar ju som den varit sjuk länge.

köpte dom mitten på November, nr: 1 dog dag 2, nr:2 dog dag 5, nr:3 dog dag 17, och den sista dog igår.och varit fri från prick ca 1,5 vecka. håller med om att det borde läkt bättre av sig själv men ingen av minaa andra fiskar har reagerat på varken skador eller prick. kör med uv-c dygnet runt och det är inga fel på vatten värden?

det är kanske dumt att klanka ner på en handlare men kvaliten var kass på alla utom emperatorn då! måste väl varit kirurg angrepp????

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror också det kan förhålla sej på det sättet, att fiskar som gått länge i ett kar där vattenkvalitén gradvis försämras kan bli ganska tåliga - men nya fiskar som ska introduceras inte klarar den alltför stora försämringen av vattenkvalité.

Antar att detta är ett vanligt bekymmer om det byts vatten för sällan t.ex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlar allting av "karlstad" och har aldrig fått något dåligt.

Får enbart skickat och det klarar sig trots att det är minus ute. Faktiskt så är alla utom 5 av mina fiskar i min tråd från Karlstad handlaren.

Tycker som flera andra här att man inte bör skuldlägga handlare, förrens man har allting på det torra, för sannolikt ligger problemet i ditt eget akvarium.

Exempel: Jag har mycket fiskar, alldeles för mycket, och bara känsliga stenkoraller i mitt kar. De visade inga som helst tecken på försämring i mitt vattenvärde trots att nitrat flyttade sig från 2 - långt över 70 samtidigt som fosfat hoppade upp 0.05. Nya fiskar och koraller blev dock både sjuka och dog.

Jag ifrågasatte aldrig mitt eget kar men problemet låg där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kejsare är kinkiga med vattenkvaliteten och kräver ett bra vatten för att de ska hållas i toppform. Jag har en imperator och 2 st dvärgkejsare (bicolor, Loriculus) ochmin imperator har jag haft i 3 månader och han är kanonfin och börjar bli tamare och tamare. För 10 år sedan lyckades jag aldrig med bicolorn och jag vet idag att vattenkvaliteten var för dålig i mina kar på den tiden för att jag skulle ha lyckats den bicolorn jag har nu var lika lätt att vänja in som mina frökenfiskar. Jag tror också att ett korallkar gör det lättare att aclimatisera dem också. Du måste gå igenom din utrustning, Är skummaren tillräcklig för ditt kar med en stor imperator som smutsar ner mer än dina småfiskar, Hur är ditt vatten? Nitrit, Nitrat, Fosfat, Kh, Ph, kalcium. kalcium? Det är väl inget noga med till fisk säger ni men jag vill nog säga att det är ganska relevant mest för att man bör ju hålla samma värden som den är van vid ute i naturen där han en gång levde. En UVC anläggning på så många watt som möjligt är inte heller helt fel när du har problem med prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så imponerad av alla som lyckas hålla kejsare i lägre djurburkar. De försök jag gjort slutar oftas med att jag ägnar timmar åt att fånga dem då de nafsar på mina koraller. Jag har t.ex. provat Loriculus, Pygoplites, Acanthops. Har gett upp dem nu, men gillar inte att jag gjort det...:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har dvärg kejsare i karet !! mår toppen , det är ett korall akvarium med bra värden . vad mer kan jag säga?

håller med jag koppade in fisken väldigt länge tack vare att salt halten låg på ca 14-15 i det vatten jag fick av handlaren!!

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...