runstenen Postat 14 maj 2016 Postat 14 maj 2016 Har ett ca 1700 liters med måtten 200-120-70 som jag drömmer om att ngn gång konvertera till salt. Idag kör jag sötvatten, men är mycket nöjd med bygget plus att karet måste skäras ner om det ska ut. Så jag drömmer framåt. Jag tänker mig en enklare setup med lite roliga fiskar som jag inte kan ha i de små saltkaren dels pga storleken och dels pga att många tryckare och kejsare, kulfiskar osv äter koraller. Så alltså sten och lite slit och släng koraller. Stjärnpolyper, mjukisar, kanske ngn montipora. Min fråga: Om man vill ha ok grejer till ett vettigt pris såsom stora skummare, returpumpar, overflow ( karet är ej borrat i nuläget ) streamers osv. Vad skulle ni valt. Försöker bilda mig en uppfattning om pris/omfattning. Tänkte mig 1 alt 2 sumpar under karet. Den omöjliga mellanvägen pris kontra kvalitet. Men ändå ! Citera
j0nas Postat 14 maj 2016 Postat 14 maj 2016 Vågar inte uttala mig om prisfrågorna men måste säga wow! Vilka häftiga mått, fint idag också men fantastisk potential för ett riktigt grymt saltvattenskar! Citera
runstenen Postat 14 maj 2016 Författare Postat 14 maj 2016 Tackar. Vet inte om det är gångbart med 2 sumpar, men finns denna Coral Box skummaren. http://www.fish-street.com/coral_box_cloud_c9_dc_protein_skimmer Denna streamer:http://www.fish-street.com/jebao_fs8000_wave_maker Och sen olika Jebao returpumpar. Frågan är om dom håller måttet på de olika produkterna... Citera
stigigemla Postat 15 maj 2016 Postat 15 maj 2016 Naturligtvis går det att ha två sumpar. Den andra används som remote deep sandbed eller algrefugium. Citera
Lasse Postat 15 maj 2016 Postat 15 maj 2016 (ändrat) Streamers - helst 2 av denna Returpump - denna (12 000 eller 15 000 l/h). Använd 32 eller 40 mm returledning. Känslig för strypning RW/PP 20 har jag för närvarande ca 30 st gående under väldigt tung belastning (inte saltvatten - utan mal odling). Under 1 år har vi haft två som gått sönder. 12 000 litaren har jag 9 st gående - under ett år - 1 sönder plus en transformator MVH Lasse Ändrat 15 maj 2016 av Lasse Citera
runstenen Postat 15 maj 2016 Författare Postat 15 maj 2016 Tack ! Överrinning då ? Eller är det borrning som gäller ? Citera
peterj66 Postat 16 maj 2016 Postat 16 maj 2016 För sinnesfriden hade jag borrat, men med det sagt så finns det ju en hel del som får det att funka med olika överrinningsboxar. Om du borrar så kolla in BeanAnimals variant (Herbie med extra säkerhetsrör). Citera
Moose Postat 16 maj 2016 Postat 16 maj 2016 Jag hade nog borrat karet med 3 hål, 2 ner och ett upp. Alla i 32mm. Och limmat dit en box. Allt detta kan du göra själv och glaset borde inte kosta så mkt. Grymma mått på karet i övrigt! kul projekt! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.