Gå till innehåll

ROWAPhos-experter se hit


Capote

Rekommenderade inlägg

Fick en fin klapp av tomten:

Till Capote från Tomten

Om du i acroporan inte vill såga

skall du hålla nivåerna låga

filtrera ditt vatten med detta medel

som kostat en och annan sedel

Acropora-färgerna blir nu istället klara

kan det bättre vara? :smiley9:

Nåväl, jag tänkte köra RowaPhosen i ett Deltec 509 som jag har stående. Jag tänkte ställa 509'an med Rowaphos i sumpen. Jag har cirka 1000 l vatten inklusive sump. Mycket koraller, framförallt LPS och SPS. Mycket LS. Jag har inga katastrofala fosfatvärden, men vill prova att få ned dem för att få bättre färger. Något som jag läst att flera lyckas bra med här på forumet.

Jag har läst i de trådar som finns här på forumet och på en del andra ställen. Som vanligt är det något motstridig bild som målas upp.

Tacksam för hjälp följande spörsmål:

  • Vilken pump (l/timme) kan vara lämplig att mata filtret med?
  • Skall man lägga Rowaphosen i en strumpa i 509. Där är ju två filter i 509 men granulatet i Rowaphosen ser ganska fint ut, så det kanske läcker ut?
  • Om man kan ha granulatet direkt i 509: Skal Rowaphosen "sväva" som i ett sandfilter eller ligga still?
  • Hur mycket ska man fylla till 1000 l? I bruksen står att de ska vara 500 ml till 1000 l vatten, stämmer det med era erfarenheter?
  • I bruksen står uttryckligen att man INTE skall skölja RowaPhosen för användning, medan andra säger att de alltid gör det för inte få brunfärgat vatten när man startar filtret. Varför skulle man inte skölja?
  • Jag läste att någon låter vattnet passera aktiv kol efter Rowaphosen. Varför var oklart, kanske för att ta bort eventuella slaggprodukter(som färgar vattnet kanske). Någon av er som gör så?
  • Hur ofta behöver man byta Rowaphos? jag inser att det beror på hur mycket fosfat man har men vad är så att säga "normalt" i ett akvarium med låga värden.
  • Något annat att tänka på.

Tacksam för alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oerhört vackert skaldat! blir alldeles tårögd :-

Jag tror att 500-1000L/h är ganska lagom, men det är nog en bra ide att lägga det i strumpa också - som du påpekar så är det finkornigt och har väl en tendens att läcka igenom strumpan också.

Men det sjunker iofs till botten så det brukar inte komma så långt.

Angiven mängd tycker jag verkar stämma bra, och livslängden, som du påpekar, är ju beroende av fosfat halten - men brukar vara 4-6 månader.

jag sköljer inte, vattnet blir brunt några timmar men desto roligare när det klarnar igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen vet jag inget om. Köpte ett Aqualight filter och det funkar bra till mig.

Struma är väl ok men det är att föredra att använda ett filter av något slag då Rowaphosen blir oerhört effektiva om det får sväva. Det kan till och med bli så effektivt att det sänker värdena så snabbt att korallerna blir åksjuka.

Rowaphos skall alltid sväva för att vattnet inte skall bygga kanaler och för att det skall bli så effektivt som möjligt.

Bruksanvisningen är lite snål med literna som skall vara till 1 kg. Efter ett tag ändrades förhållningssättet gentemot antal kg/liter och man kunde få info på hemsidan. Tror att 1 kg skulle räcka till 4000 liter vatten med 0.01 i fosfat eller något i den stilen. Du får kolla sidan för riktig info.

Skölj inte Rowaphosen. Det finns ingen anledning eftersom det bruna som följer med också binder fosfat som du sedan kan skumma bort. Det är inte på något sätt skadligt för något i akvariet och man rekommenderas INTE att skölja det av tillverkaren så det finns ingen anledning.

Kol = Ta bort föroreningar och missfärgningar så det är säkert som du säger att det är färgen på vattnet som man vill förbättra.

Jag byter Rowaphos så snart jag får det minsta lilla blått på mitt fosfat test. Vet inte hur ofta det är men jag kommer inte ihåg när jag bytte sist.

Ta det försiktigt så att du inte sänker för snabbt om du har höga värden. Har du lite lägre blått på testet så släng ner det så att du får bort skiten. Korallerna kommer garanterat att växa snabbare utan fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jag har själv en fr509 med en eheim 600 L/h och med den är det precis så att man får den svävande effecten så en 200 L/h extral hade nog inte skadat...

/MvH Jonas

OK, tack för tipset! Jag hade tänkt mig en Eheim 1250 som jag har sen tidigare. Jag får säkert strypa den lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att man inte bör skölja ROWAPhos med kranvatten,

då vattnet kan innehålla en massa fosfater och där igenom får man en en fosfat-mättad ROWAPhos.

Däremot har jag svårt att förstå varför man inte kan skölja av den med lite osmos-vatten,

så man slipper det mesta av den finfördelade bruna "skiten".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En allt för snabb genomströmning är inte helt positiv. Man riskerar då att sänka fosfathalten allt för snabbt och allt för lågt. Koraller gillar inte snabba förändringar... och de behöver en liten liten mängd fosfat för att växa. Det ska vara brist på fosfat, men det får inte vara helt slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att Rowa har en anledning till rekommendationen att man inte ska sköja bort "rostvattnet " när man börjar använda sin rowaphos.

på deras aktiva kol så rekommenderas det att noga skölja.

Som Hans påpekar, så tror jag att för effektiv filtrering genererar för snabb fosfatsänkning- vilket har en negativ effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra åsikter igen. Jag håller med om att koraller måste ha tid på sig för att acklimatisera sig. Det ser man ju bl.a. när man introducerar nya. Jag gör så att jag stryper ned pumpen kraftigt i början med låg genomströmning. Risken är väl att nivåerna sjunker snabbt ändå, men då gör man ju iaf. vad man kan. Jag får hålla koll på nivåerna och eventuellt flytta ur filtret om korallerna börjar säcka.

Sköljning är något som många verkar göra för att slippa det bruna och de använder då avjoniserat vatten så som Uffe2 är inne på. Rätte eller fel det är frågan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu sedan 1 vecka dragit igång mitt Deltec 509 med Rowaphos. Eftersom jag är en orolig själ försökte jag läsa på så gott det gick innan start, bland annat genom att ställa frågor här. Jag hitte också en del matnyttigt på Rowas hemsida och Reefcentral (där folk från Rowa svarade på frågor) och har samlat några pdf-filer och sammanställt några RC-trådar om Rowa. Om någon vill ha dem så messa mig så skickar jag. Följande är huvudpunkterna i det jag samlat:

Första gången i ett etablerat akvarium:

  • Mät Ph. Första gången man drar igång så frestar det på alkaliniteten och har man dållig buffertreserv behöver man stötta med kalkvatten eller annan ph-höjare. Hos mig dök Ph från normala 8,2-8,3 ner till 8,05 första natten trots ett mycket bra utgångsläge.
  • Låt det gå långsamt i början, fosfatet försvinner snabbt ur vattnet. Ju högre halt när man startar ju snabbare kurva nedåt. Det mår korallerna inte bra av. Ta bort rowa ur flödet och har man reaktor(motsv sandfilter) så kan man stänga av den. Rowa skall inte klumpa ihop av det skriver de själva.
  • Ha långsamt flöde i början och öka succesivt för att inte få en för brant kurva. Obs en reaktor får tyvärr högre effekt av långsamt flöde å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll i början. Det viktiga då är nog att minska det genomströmmande vattnet. Jag körde inte reaktorn på heltid i början i stället.
  • Fosfat finns i sten, substrat och inredning på ett "gammalt" akvarium så det tar tid innan det försvinner helt( se nedan) vilket är postivt i detta sammanhang. I ett nystartat akvarium har man inte denna hjälp av upplagrad fosfat så där kan det gå ännu fortare, men där har man å andra sidan inga koraller att vara rädd om.

Generella saker

  • Använder man färdiga kakor, strumpa i sumpen eller att vattnet rinner igenom skall man inte skölja Rowaphosen.
  • Använder man reakator rekommenderas att man sköljer, helst med osmosvatten. Rowaphosen förstörs inte enligt Rowa själva av att sköljas. Har man massor med fosfat i dricksvattnet tar man en del effekt. Jag ville få ned effekten första gången och körde sötvatten genom filtret tills utloppsvattnet blev klart och det gick fort. I fortsättningen kan man tänka sig att när man skall byta Rowaphos passar man på att byta lite vatten i akvariet och sköljer med det som då har lågt fosfatinnehåll.
  • Det bruna som kommer ut i vattnet om man inte sköljer är inte skadligt för något. Anledningen till att man ska skölja i en reaktor är att man får ut så mycket mer av det findammiga att det blir smuts i akvariet, men det är som sagt inte farligt det heller.
  • Reaktor är det mest effektiva och den skall ställas in så att substratet svävar precis som i ett sandfilter. JAg kör en Eheim 1250 och det verkar vara lagom för mig. Klarvatten delen skall vara rejäls så man slipper få ut substrat i vatnnet. De minsta partiklarna passerar enkelt genom "blå svampen" i Deltec 509.
  • Målet är inte att landa på noll utan att ha brist på fosfat. ( Här tvistar nog de lärde) I vilket fall är det mycket svårt att upprätthålla låga fosfatnivåer med Rowa varför de flesta landar på noll. Till en början hjälps man av fosfat i bottenslam o.s.v. men den lakas ur så småningom.

När byter man substrat.

  • I normalfallet "håller det" 4-6 månader.
  • Rowa föeslår att man testar utloppsvattnet från reaktorn, om man har en sådan, och det skall altid visa 0. Om det inte gör det så kan man dra ned på flödeshastigheten och därmed öka effekten och inom 24 timmar skall det vara 0 igen. Sen har man lagom med tid på sig att gå till affärn och köpa nytt.

Vad hände hos mig:

  • Jag låg på 0,3 ppm (not good enligt Salifert) eller kanske något över. Jag tycker det är svårt att läsa av de där blå nyanserna...
  • Efter en vecka är jag nere runt 0,03 ppm eller lite mindre (också enligt Salifert) vilket ska va bra.
  • En sinularia påverkades och slog inte ut första dan efter starten. Nästa dag OK igen, men jag tror det berodde på Ph-raset snarare än fosfatnedgången.
  • Inga andra koraller påverkades negativt kortsiktigt. Jag tycker att en acropora har blåare toppar redan efter en vecka men det är nog tyvärr inbillning.
  • Skummaren slutade skumma under 3-4 dagar troligtvis beroende på att man sänkte ytspänningen med nya slangar, plastprylar och substrat.
  • Det skall bli spännande/"creepy" och se om andra stenkoraller (än acroporor) påverkas negativt på sikt. Det som lugnar mig är att så många här på forumet kör Rowa utan sådana problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag ligger på 0,03 stabilt.har en strumpa med rowaphos i ytavrinningsboxen.

finns det risk att jag får för låga värden om jag börjar med fosfatfilter?

kan man köra aktivt kol i ett fosfatfilter?

har funderat på att köpa ett filter som man vid behov byter rowan mot kol . skulle det funka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ligger på 0,03 stabilt.har en strumpa med rowaphos i ytavrinningsboxen.

finns det risk att jag får för låga värden om jag börjar med fosfatfilter?

kan man köra aktivt kol i ett fosfatfilter?

har funderat på att köpa ett filter som man vid behov byter rowan mot kol . skulle det funka??

Jag förstår inte riktigt men 0 är väl klart bättre än 0,03

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ligger på 0,03 stabilt.har en strumpa med rowaphos i ytavrinningsboxen.

finns det risk att jag får för låga värden om jag börjar med fosfatfilter?

kan man köra aktivt kol i ett fosfatfilter?

har funderat på att köpa ett filter som man vid behov byter rowan mot kol . skulle det funka??

Rowaphos är ju fosfatfilter så du kör ju redan det kan man säga eller hur? Det enda man gör med reaktorn är att man ökar effekten. Ligger du stabilt på 0,03 så finns ju egentligen inget behov att göra något mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt men 0 är väl klart bättre än 0,03

Nja därom tvista de lärde. Vissa hävdar att det är 0 man ska sträva efter, medan andra menar att man skall ha brist på fosfat men inte 0 och då är 0,03 en bra nivå. Om jag fattar det hela korrekt finns en risk att man hämmar LPS och mjuka koraller om man under långa tider ligger med 0 i fosfat. Jag har kört Rowaphos i några veckor nu och kan konstatera att det sakta men säkert är på väg mot 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat hämmar tillväxten på stenkoraller och dessutom så göder det alger.

Håller med, det är nog oomtvistligt. När man har höga nivåer så hämmas stenkoralltillväxten utan frågan är hur lågt man skall gå så man inte hämmar andra koraller(exv. LPS) och lägre djur. Jag menar att med ett fosfatfilter är det svårt att landa på något annat än 0 och då får man hitta kompletterande metoder att fixa det på för i valet mellan "höga" fosfatvärden och 0 så är 0 alltid bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kasta Salifer-testet och köp Deltecs nya (Rowa) test! Mäter mer exakt på låga halter! Ett mer finkänsligt test är ett måste om du vill ligga på låga nivåer. Fast det är inte gratis....

Tror att det finns på Simontorp nu också så vilken affär som helst kan ta fram det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kasta Salifer-testet och köp Deltecs nya (Rowa) test! Mäter mer exakt på låga halter! Ett mer finkänsligt test är ett måste om du vill ligga på låga nivåer. Fast det är inte gratis....

Tror att det finns på Simontorp nu också så vilken affär som helst kan ta fram det!

Är det också ett färgbaserat test för jag har i alla fall jäkligt svårt att se skillnaderna mellan de blå nyanserna på de lägre nivåerna hos Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore schysst. Jag har alltid mätt noll nitrat och nästan hela tiden noll fosfat men tyckte att jag borde ha litet bättre färg på korallerna så jag körde en liten Rowaphoskur. Och färgerna bättrade sig verkligen lite grann. Så 0,03 ppm i Saliferts test är nog för mycket för att få riktigt bra färg på stenkoraller och även t. ex den riktigt snygga silvergrå på Xenia så ett känsligare test är välkommet.

Var köpte du din test???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...