Gå till innehåll

mitt första akvarium - del 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

"Gör om, gör rätt"

nu när man har blivit idiotförklarad i den andra tråden, läst på sig lite mer och börjar förstå vad man pysslar med

så tycker jag det är dags för en ny del..

mitt akvarium:

ca. 100l

1 fluval innerfilter

1 Powerhead cirkulationspump

1 Lysrör "Coralstar" 40w

5-6kg LS

1 "Stjärnpolyp" ?

2 clowner

bilder: http://bogren.nu/temp/

Hur gör jag det bästa av situationen?

1. Lyset räcker inte alls till, om jag ska köra med dubbla rör får inte skummaren plats (Har en invändig, luftdriven Sander). MH lampan jag har får inte plats, den får bli till nästa akvarium som kommer byggas under sommaren.

Ska jag skaffa mig ett rejält T5 rör och räcker det med ett sådant? Vilken styrka osv?

2. Vilka tester behöver jag köpa? Lånade en låda med massa tester av en bekant för att kolla att allt var ok innan jag skaffade fiskarna.. men jag vet inte om allt är nödvändigt som jag testade?

3. Stjärnpolypen har inte slagit ut efter 3 dagar, har jag gjort fel eller är den grinig efter transport?

4. Hade lite diverse små växter som ploppade upp ur stenarna och verkade trivas bra, men den senaste veckan har de dragit ihop sig och ser inte allt för glada ut. Brist på något i vattnet?

Det var de jag hade förtillfället.. hoppas ni kan hjälpa en nybörjare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ja det är lite svårt när du har börjat i fel ände, så att säga. Jag ser ingen skummare på bilderna men den kanske har kommit till i efterhand!?

Jag har själv ett 112 liters(https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=3474&d=1129490133 )kar med en liknande skummare. Vidare så kör jag med 4 st T8 rör med reflektorer( http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1737). Kolla länken!

Det låter konstigt att du får plats med en 40wattare ovan ett ett 100liters kar, det måste vara väldigt långsmalt!?

Jag vet inte hur länge karet har varit igång men du måste ha järnkoll att du inte har ammoniak och nitrit.

Vilket är direkt giftigt. Vidare så ska du koll på KH och Ph. Det är de viktigaste parametrarna för fiskarna.

Sen är det också bra om du har koll på Mg och Ca också.

Det är enklare att köra utan sand vilket kan skapa problem, det kan vara en bra idé att ta bort sanden igen tillsvidare.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren satt inte i pga. skulle byta den där träbiten i den.

ang. belysningen så var det 30w och inte 40w, kom ihåg fel.

men jag tror jag ska bygga mig egen belysning med delar från den där länken du skrev.

men det står ju inge mått på grejerna.. mitt akvarium är väldigt smalt.. 100 x 30 x 35.

måste få plats med koppen till skummaren i ett hörn oxå.

vad tror du jag ska satsa på för grejer om jag ska bygga en egen lysramp? har hört att man ska ha 1w / liter och jag tänkte isf. bygga en ramp med antingen 3x30w eller 3x40.

karet har varit igång ungefär 2 månader med ls, men fiskarna och en korall flyttade in i torsdags.

har kollat alla värden nu nämner i onsdags och allt var bra. hur ofta ska man kolla?

tänkte beställa test i början på nästa vecka.

vad kan korallkrosset orsaka för problem? förutom att det lägger sig en j-a massa skit där.

vet inte hur man ska få bort det.. när jag körde sötvatten så bytte jag ju vatten 1 gång i veckan och "dammsög" bottnen, men så ofta ska jag inte byta nu när jag kör salt va?

tack för att ni har tålamod med mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju alternativet med 2x39w T5 också. Det finns färdigkopplade inbyggnadsbalkar att köpa. Det finns några olika fabrikat på våra webbutiker och Deltec bör din lokala akvarieaffär kunna ta hem. Med reflektorer bör det ljuset räcka till för de allra mesta mjuk och storpolypiga koraller. Enstaka flakväxande stenkoraller bör också gå bra om man sätter dem högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Gör om, gör rätt"

nu när man har blivit idiotförklarad i den andra tråden, läst på sig lite mer och börjar förstå vad man pysslar med

så tycker jag det är dags för en ny del..

Magnus,

Det finns många hjälpsamma personer på forumet, som alla är generösa med att dela med sig av sina erfarenheter. Alla våras tips är naturligtvis färgade av just de erfarenheter och förutsättningar vi själva har upplevt, vilket inte i alla lägen är de samma förutsättningar som gäller för just dig. Du kan läsa en bra artikel på www.advancedaquarist.com som går ut på "Common mistakes when setting up a tank". Ett av de bästa tipsen på vanliga misstag är "listening to 10 different people's opinions all at once (find one person who has a tank that you like and follow their advice until you get on your feet)". Det är bra som du gjort nu och i detalj redogjort för vilken typ av akvarium du har, och baserat på det finna en eller ett par medlemmar som har relevanta erfarenheter för dig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa stående tipset måste väl ändå vara att inte ha bråttom!

Annars tycker jag vargklo har en bra poäng.

Beträffande sanden så kan ju korallkross vara förorenat av olika skäl, ren kalk-kross (calcialith etc) är bättre.

Men min teori om sand i akvariet- är att det antigen ska vara en fungerande djup sandbädd (mer än 6 cm), ett dekorlager som bara täcker glaset eller ingen sand alls.

Andra alternativ ställer bara till problem genom att fungera som "skitfälla" utan nedbrytning - som halogen säger: det är enklare utan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju alternativet med 2x39w T5 också. Det finns färdigkopplade inbyggnadsbalkar att köpa. Det finns några olika fabrikat på våra webbutiker och Deltec bör din lokala akvarieaffär kunna ta hem. Med reflektorer bör det ljuset räcka till för de allra mesta mjuk och storpolypiga koraller. Enstaka flakväxande stenkoraller bör också gå bra om man sätter dem högt.

är det en sån här du menar?

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2398

är ju lite dyrt, tänkte man kunde komma lite billigare undan om man byggde själv.

för T5 och "vanliga" lysrör är väl inte lika?

Det som Vargklo skriver stämmer nog väldigt bra.. inom alla hobbys finns det ju lika många åsikter som det finns utövare. Har lyssnat mest på min kusin nu i början, han har ett 450l kar med anemoner, koraller och massa fisk.

men det känns inte som om han har full koll på hur jag ska få just mitt kar att bli bra. dessutom har han sällan tid att hjälpa mig.. 2 små barn, heltidsjobb och massa mer. men det här forumet verkar ju vara en outtömlig källa på information och erfarenheter. snabba och trevliga svar också ;)

Ang sanden/korallkrosset så är det ett "dekorlager". det är bara så lite att det precis täcker bottenglaset.

men det samlar ändå på sig massa skit.

Och sist men inte minst, svar till nelson:

Om pumpen är occilerande eller inte vet jag tyvärr ej.. men den heter AquaHead 70 Powerhead.

Kan leta på kartongen och kolla om du vill veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Försök få plats med 2-3 T8 rör(vanliga modellen) med reflektorer, det räcker bra med tanke på vad du har i karet för tillfället, det är ju rätt så grunt också. Som jag har förstått så är detta en tillfällig lösning tills du har fixat ett större kar, och då är det väl ingen idé att lägga ut några större pengar.

När det gäller sanden så finns det många åsikter om detta är bra eller dåligt men för att göra det så enkelt som möjligt för sig, så kan det vara bra att börja utan sand. Men funkar det så behåll det! Risken är dock att du kan få problem med fosfater, när dött material och mat samlas i bottenlagret.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja detta karet är tänkt som en liten prova-på grej.. för att komma igång lite..

har ett kar på ca 320l med tillhörande MH-lampa som jag tänkte sätta snurr på till sommaren.

har varken tid eller pengar att köra igång det nu då det är en del utrustning jag behöver till det som skummare, pumpar och även snickra en möbel.

sen ska det ju till mera LS osv.

ang ljuset igen..

tänkte beställa lite grejer från Akvarielagunen:

Glomat 2 2*30 w Armaturset

Sylvania Aquastar 90 cm 30 w

2x Juwel Reflektorer Längd 895 mm 1*30 w

sen har jag ett coralstar rör som, enligt akvarielagunen, skulle funka bra ihop med aquastar till salt.

vad tror ni om det? blir ändå närmare 800,- med frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen,

har en fråga om en fisk.. djurmagazinet i falun har ett litet saltkar och dom brukar ta hem lite fisk ibland.. idag hade dom fått en liten sändning.. dock mest frökenfiskar (som jag inte vill ha), en blå/lila stjöstjärna, lite anemoner och en "Pseudochromis pacagnella". den sistnämnda blev jag lite sugen på att köpa men tänkte höra med er först

om det är en "lätt" fisk att ha? har som sagt bara 2 clowner i karet förtillfället.

är sugen på att åka och köpa den imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren!

tänkte att det var lika bra att kolla med expertisen är på forumet först så man inte gjorde något felköp ;)

föresten, har den här fisken något "vanligt" namn? fick bara det latinska namnet från följesedeln i butiken då deras "saltkille" hade semester och han som var där inte hade någon koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...