Gå till innehåll

Hur långt kan osmos förflytta vatten


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ja, som rubriken säger. 

Vad är det som styr hur lång slang man kan ha till utflödet på osmosen?

Tänkte först ha min osmos i garderoben men om det inte funkar så tänkte jag köket men måste då dra 5-10 meter slang med en del böjar på slangen. 

Skulle det funka? Vad styr trycket ut från osmosen, vattentrycket in i osmosen?

Det gäller en Aqualight 300liter/timme. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket i slangen är ingående tryck minus tryckförlusten genom RO:n. Om du inte skall lyfta vattnet utan transportera det mer eller mindre vågrätt så är den enda tryckförlust du råkar ut för i slangen friktionen genom slangen. @Slantenkan nog gå in och ge dig en bättre hjälp på detta

 
MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse för taggen!

Jag kan förklara vad som styr flödet, men först behöver jag lite indata.

 

Är det verkligen 300 l/h ut från osmosen?

Vilken innerdiameter är det på slangen ut från osmosen?

Vilken är höjdskillnaden mellan utloppet på osmosen och sumpen?

Ligger sumpen högre eller lägre än osmosen?

Ungefär hur många böjar blir det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Slanten

Det är en aqualight som ska ge 300l/h men vet inte vad jag kommer få ut verkligt. 

Får återkomma angående slangens innerdiameter. 

Antalet böjar kommer bli 3-5 st. 

Osmosen och sumpen kan kanske vara i jämnhöjd eller att sumpen står 5-10cm högre men slangen som dras kommer definitivt vara lägre. Från osmosen kommer slangen gå ner en ungefär 10-20cm och löpa plant tills den når sumpen sen går ju då slangen upp lika mycket eller mer igen. 

Det enklaste är kanske att helt enkelt testa... 

Osmosen kommer kopplas in på kallvattenledningen i köket så får jag se. 

 

Om osmosen läcker, brukar det bli ett fullflödigt läckage med massor av vatten eller mer att det droppar lite vackert från någon slang?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla 0 vid 2 bars tryck? :o

Vad brukar man få ut på kallvattenledningen, 3-4bar? Anledningen att jag vill koppla på separat ledning är att det skrivs överallt om att kallvatten kan tryckas in i varmvattenledningen om man kopplar den på blandaren. 

I värsta fall får jag väl köra med en booster.

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

22 timmar sedan, wrang sa:

jag vill ha hjälp

Ledsen om jag gett falska förhoppningar, men jag tänkte mig inte för @Kimozabe och @wrang. För att kunna räkna på detta räcker det inte att ha bara teoretiskt flöde ut ur osmosen, man måste även ha trycket. Utan det går det inte att räkna överhuvudtaget. Så det enda som återstår är faktiskt att testa. Men vid ett så lågt flöde som det ändå handlar om i detta fallet blir det knappt nått mottryck alls i slangen. Det enda som kan ge ett mottryck är om sumpen ligger högre. Men om det blir ett problem med detta vet jag ej. Ni får testa.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det är 300 liter per dag vid 5 bar och 20 grader varmt vatten. Den ger i stort set 0 vid 2 Bar.

Med vanlig vattenledningsvattentemperatur och tryck skall den ge ungefär hälften. 

@stigigemla så det som är bäst alltså tempererat vatten och ej kallvatten från KV ledningen typ en tempererad skyddsblandare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara @Slanten, tack ändå. 

@wrang, jag kommer koppla min osmos i nästa vecka. Inget som säger att vi har samma förutsättningar vad gäller tryck in/ ut ur osmos men jag kan ju prova att böja slangen lite här och där och sen se hur högt den orkar trycka upp vattnet. 

Hur långt skulle du flytta ditt vatten, såg att det var 2 meter högt men sträcka och antal böjar?

Var handlar jag slang förresten? Den som sitter på nu är nog inte mer än 1-2 meter. 

Såg även något om att det skall finnas säkrare kopplingar än dom där man bara trycker i slangen, något med typ skruvkoppling. Något du har @stigigemla?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan sätta backventiler på både kall och varmvatten innan termostaten så slipper man blandningsrisken. Det finns inbyggda backventiler i de flesta moderna armaturerna men min erfarenhet är att de fungerar ganska dåligt så det är inget att lita på. Man får skaffa separata. I normala fall (läs med normala tryck) fungerar det bra.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...