Gå till innehåll

Korallens förmåga eller oförmåga att reglera zooxanthelldensiteten


jonasroman

Rekommenderade inlägg

5 minuter sedan, redina sa:

Är inne på det Lasse säger. Jag tänker det finns ju olika sorters zooxanteller. Eller är det samma sorter i alla koraller? Är det och samma sort i en korall? Om det är lite olika i olika koraller så blir det lite nya parametrar att ta hänsyn till.

Här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt riktigt att de färgade pigmenten och även de som ansvarar för fluorescensen  sitter i ytskiktet - det framgår av PDF (skiss 4) under. Den kan nog kanske intressera Jonas en hel del - det är bara att hoppa och grotta ner sig ordentligt. :) 

 

Detta gör att jag blir än mer förundrad över teorin att tätheten av zooxanthellerna skulle avgöra om det blir brunt eller inte på alla koraller. I nämnda acropora så är delarna uppe i ljuset (där zooxanthellerna kan arbeta) helt lysande gröna. Det är helt klart att där finns massor av zooxantheller. I de delar som legat i skugga länge och inte fått ljus på månader är det helt brunt och inga polyper syns. Jag tvivlar inte på att det finns koraller som uppvisar det här beteendet men jag tror inte det är hela förklaringen (Den absoluta tätheten av zooxantheller). Jag tror i stället att det också kan röra sig om en ljusfråga - vid högre ljusintensitet behövs mer solskyddande pigment vilket påverka färgerna också. Och än en gång - hos vissa koraller.

 

MVH Lasse

 

Det gick inte att ladda upp PDF:en den var för stor. Men här kan ni ladda ner den själva Coral Disease and Health Workshop: Coral Histopathology II

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Här

 

MVH Lasse

det finns massor av zooantheller, men koraller kan byta art...så jag tror fortfarande inte det är artspecifikt för en korall att ha en viss zooxanthell, utan det är miljön som styr, i syfte att öka chansen för korallen att överleva. Min stylopora av samma art som din behöver inte ha samma zooxantheller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Det är helt riktigt att de färgade pigmenten och även de som ansvarar för fluorescensen  sitter i ytskiktet - det framgår av PDF (skiss 4) under. Den kan nog kanske intressera Jonas en hel del - det är bara att hoppa och grotta ner sig ordentligt. :) 

 

Detta gör att jag blir än mer förundrad över teorin att tätheten av zooxanthellerna skulle avgöra om det blir brunt eller inte på alla koraller. I nämnda acropora så är delarna uppe i ljuset (där zooxanthellerna kan arbeta) helt lysande gröna. Det är helt klart att där finns massor av zooxantheller. I de delar som legat i skugga länge och inte fått ljus på månader är det helt brunt och inga polyper syns. Jag tvivlar inte på att det finns koraller som uppvisar det här beteendet men jag tror inte det är hela förklaringen (Den absoluta tätheten av zooxantheller). Jag tror i stället att det också kan röra sig om en ljusfråga - vid högre ljusintensitet behövs mer solskyddande pigment vilket påverka färgerna också. Och än en gång - hos vissa koraller.

 

MVH Lasse

 

Det gick inte att ladda upp PDF:en den var för stor. Men här kan ni ladda ner den själva Coral Disease and Health Workshop: Coral Histopathology II

Lasse, så är det, det vill jag nog påstå att jag vet och att du har helt rätt, att koraller bildar mer av det andra pigmenten (alltså inte zooxantheller med brunt utan solskyddspigment) vid starkt ljus, OCH samtidigt mindre av zooxanthellerna, dvs två krafter verkar för samma sak=mer färgrann korall..därför att dels regleras ju zooxanthellerna ner på de områden som får mkt ljus, alltså mindre "bakgrundsbrunt" i korallen, och samtidigt regleras solskyddspigmentet upp, alltså mer av rosa, blått o lila tex..dvs mindre brunt o mer tex rosa=mer färgrann. Exemplet med den gröna acroporan, så tror jag den på de grönaste o mest belysta områdena har lite mindre zooxantheller, och istället desto  mer av grönt pigment som kan vara ett protein...för ofta blir en sådan korall om den får mkt ljus o näringsvärdena låga mer ljusgrön(eller till o med gulaktig) talandes för att zooxanthellerna är lite färre.

 

En del koraller väljer att inte bilda solskyddspigment trots stark belysning...i dessa koraller har korallen slagit av den genen som skall bilda det proteinet. Men en korall bredvid av exakt samma art, kan ha genen påslagen, så två koraller med exakt samma genuppsättning kan i exakt samma miljö får två olika färger, den ena bara brun o den andra en liten grundton av brunt men också en starkare annan färg pgr av solskyddspigmentbildning ovanpå det zooxanthellbruna. Detta anser en del forskare beror på att korallen vill sprida sin risk att dö..eller inte dö....den bruna korallen har prioriterat  tillväxt (för det tar energi att bilda solskyddspigment) medans den andra prioriterar att inte brännas sönder. Som en aktieportfölj...man sprider ut risken.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

Jag står där jag alltid har stått. Det är skillnad på folk och fä. Det vill säga man kan inte generalisera och prata om koraller i allmänhet och man måste till och med gå ner på artnivå.

 

Jag har också svårt att förstå varför det skulle sitta en massa zooxantheller där ljuset inte kommer åt.

 

MVH Lasse

Lasse, ljuset kommer visst åt, cellerna är delvis transparenta! Se skissen, ljuset når in och zooxanthellen får samtidigt mekaniskt skydd. Det är inte många cellager mellan.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med att en korall som är brun skulle kunna vara det av andra pigment än från peridinin i zooxanthellen. Det tror jag som sagt tills vidare inte på(men kan ha fel), för har någon nånsin sett en icke zooxanthellat korall som är brun? Dom är ju alltid knallröda, blåa, gula osv...inte ett spår av brunt i dom. Men jag har naturligtvis bara sett en bråkdel av icke zooxanthellata koraller så har någon sett en sådan med brunt i sig, så vill jag gärna se för att lära mig mer.

 

Det finns väldigt mkt kunskap om pigmentbildning hos koraller. Att zooxanthellen inte sitter ytterst vet vi, och uppenbarligen når ljuset ner genom de 2 eller tre cellagren som finns ovan zooxanthellen. Det förvånar mig inte ett dugg, det torde inte bromsa ljuset så mkt ett så tunt skikt. Sen att solksyddspigment ligger överst vet vi ju också, som stig också skrev, annars vore det inte mkt till skydd för den underliggande zooxanthellen. Mekanismen bakom bildning av solskydd om genen nu är påslagen för detta för den specifika korallen (se mitt inlägg ovan) sker via(bla) den sk xantofyllcykeln. Framför allt blått ljus stimulerar korallen till bildning av xantofyll som i sig är ett solkskyddspigment som är gulaktigt (tror jag) samt initierar bildning av andra pigment också. Det finns olika principiella sätt för korallen att med dessa pigment skydda sig, dels genom sedvanlig reflektion av det potenta blå ljuset, då blir solksyddspigmentet icke fluorescerande blått pigment, eller för att ta upp det blå ljuset o sen shunta det vidare till en annan våglängd som inte stimulerar till fotosyntes så mkt...då kan pigmentet vara grönt eller gult eller rött som ju tar upp blått ljus bra, o sen "oskadliggör det" genom att bypassa fotosyntesmaskinen. Det röda ljuset sägs inte kunna starta denna xantofyllcykel och det kan va förklaringen till att rött ljus kan bränna en korall lättare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin länk Lasse,, jag postar här en bild från den länken du postade. Här ser vi igen hur alltså zooxanthellebn ligger en bit ner, första lagret ovan för gastrodermis, mesans pigmentbildning sker i epidermis, alltså längst ut. Mer ljus ner till zooxanthellen om det inte finns ngt pigment i epidermis osv.

skiss.tiff

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, redina sa:

Solskyddet som korallerna har behövs väl inte i akvariet eftersom de flesta inte har ljus med uv?

Jo, det behöver dom, för inte minst det blå ljuset är mkt potent och om korallen inte skyddar sig från det går fotosyntesen över styr i zooxanthellen som i sin tur bildar peroxider mm som skadar korallen. Det är alltså inte bara UV-Ljuset som skadar och/eller stimulerar till pigmentbildning, utan minst lika mkt eller mer det synliga ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på bruna acroporor. Där dessa lever är det både näringsfattigt och gott om UV. Minst en gång om dagen är de helt uppe ur vattnet. På dessa bilder är klockan kring 12:00. Här är brunt som skyddande tydligen - för färggranna var de inte

 

IMG_0071.JPG

 

IMG_0064.JPG

 

Jag vill nog återgå till att vi får behandla varje art eller till och med varje population för sig

 

Här är korallen jag talar om. den har legat med ena sidan mot botten i några månader - i näringsfattigt vatten. Nu är den omplacerad - skall bli intressant och se vad som händer

 

P9240119.JPG

 

MVH Lasse

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, redina sa:

Solskyddet som korallerna har behövs väl inte i akvariet eftersom de flesta inte har ljus med uv?

Intressant fråga. Jag tror det var Dana Ridler som skrev om just detta och att vissa koraller tydligen hade två genuppsättningar som de kunde slå av och slå på vad gäller solskydd. Teorin var att det kostade energi att upprätthålla dessa olika pigment och att det då kunde vara framgångsrikt om man kunde slå av denna mekanism om man settlade på ett djup där skyddet inte skulle behövas. Det är också så att vissa tillverkare av LED armaturer tar med UV (eller LED kring 400 - 410 nm - just för att inducera solskydd. Så är den rådande teorin i alla fall när det gäller de vackra färgerna och fluorescensen. Jag är inte helt såld på den teorin eftersom jag känner till ett par fakta som går stick i stäv mot det här. I förra inlägget visade jag två bilder från Chicken Island i Thailand. Bruna koraller och de lever i en miljö som dräller av UV. Från 40 cm djup till ovan ytan beroende på ebb eller flod. Jag har sett dessa koraller under ytan också - har bilder - och de är fortfarande bruna. Dessutom vet jag att odlingar med acroporer i stilla havet har dem först på ganska grunt vatten för snabb tillväxt men flyttar sedan ner dem betydligt djupare för färgutveckling. Där nere finns det inte mycket UV. Djupkurvan för ljusets genomtränglighet i vatten vänder vid ca 410 nm.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller i akvarier kan byta färg. Fråga Larry Nilsson. Han har många exempel.

Jag har en Acropora Valida som har börjat denna vecka. Jag har haft den några år och 4 månader i detta kar med samma ljusinställning. Den var brun med blå toppar och vita spetsar. Nu färgar en del av det bruna om till klargrönt utan att jag ändrat på ljus eller vatten. Den bruna gula vita gröna hystrixen är ett exempel på en korall som ofta ändrar färg vid ändrade förhållanden. 

De äldsta artiklarna jag läst om färgbyten är före år 2000. 

 

Vissa koraller förekommer med olika zooxanteller. Det finns ett par artiklar på Advanced Aquarist där de listar vilka symbiosalger olika koraller har.

Jag har försökt att ympa några blekta koraller med zooxanteller från fraggar. Det verkar inte fungera. Så de godtar tydligen inte vilken inneboende som helst.

 

Acanthastrea ändrar ofta färg när man flyttar dem men där tror jag det oftast handlar om ljus - solskyddsproteiner.

 

Och Zooxanteller förekommer frisimmande. Vad jag vet har inte korallägg eller spermier symbiosalger. Men små koraller har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer skriva lite från mitt dåliga minne nu då jag inte har tillgång till artiklarna påståendena kommer från. Jag hoppas kunna hitta dom och posta snart. 

 

Det verkar i alla fall inte så vanligt att korallen byter typ av zooxhanthellae-alg. Det finns forskning(som Linnea pratade om senaste korallträff) där S. hystrix från olika djup hade olika "clades" av symbiontalg. När korallkolonier flyttades behöll de sin typ av alg trots att den algen inte var den mest anpassade till det djupet. 

Har även sett en artikel där de undersökte koraller som varit i samma akvarium i många år. De hade flera olika typer av "clades" fastän de levde under samma förhållanden. 

 

Har för mig att vissa arter har med zooxhanteller i sina könsceller/gameter, medan andra inte har det. Finns nog olika varianter. 

 

Där kom några påståenden utan länkar till artiklarna, ber om ursäkt för det :) 

 

Apropå zooxanthellae-alger i koraller så hittade jag några bilder jag och min kollega Arne tog för två år sedan i mikroskop(han stod för kamera och jag för koraller). Om man zoomar in tror jag att man ser algerna. 

 

/ David 

_MG_1485.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...