Gå till innehåll

Diamantaquarien


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag fick hitta på lite värden. Hojta till om de inte stämmer med hur du har tänkt det.

 

Höjd mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta: 1m

Total rörlängd mellan pump och utlopp i akvarie: 2m

3 st böjar

 

DC-3500 med 32mm:

Flöde: 3000 l/h

Hastighet: 1,43 m/s (För hög)

 

DC-3500 med 40mm:

Flöde: 3100 l/h

Hastighet: 0,95 m/s (OK)

 

 

DC-5500 med 32mm:

Flöde: 4500 l/h

Hastighet: 2,15 m/s (För hög)

 

DC-5500 med 40 mm:

Flöde: 5000 m/s

Hastighet: 1,53 m/s (För hög)

 

Slutsatsen är nog att du ska nog köra på DC-3500. Det funkar med 32mm i hela rörsystemet och du ska definitivt inte minska genomföringen i akvariet. Du kan ju styra ner pumpflödet lite om det behövs.

Men om du ändrar på förutsättningarna, speciellt höjden mellan vattenytorna, så ändra siffrorna en del.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Slanten,

mycket som jag kan för dåligt, ber om ursäkt för missad info om höjder etc. 

Vågar inte svara exakt på siffrorna. 

 

Ställningen kommer byggas 90cm hög och karet kommer vara 55cm högt. 

Samma gäller längden, vet inte vad totallängden blir på röret :( 

Men om jag hade kört 3st 32 rör med en DC-5500 och så kan jag bara dra ner flödet? Priset skiljer inte så blodigt mycket mellan dom 2. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer denna tråd med stort intresse då jag har för avsikt att beställa akvarium från dem eller annan.    190x120x80 står på önskelistan.... Vilka andra finns som alternativ i dagsläget? (ursäkta jag kapar tråden lite ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är riktigt trött på diamantaquarien. Ruskigt dålig kommunikation även om man kör på tyska. Tagit snart tre månader och fortfarande inget kar. Det ska dock befinna sig i Stockholm nu så min väntan bör vara över strax. Även om du inte kan tyska så rekommenderar jag att du kör Google translate. Det är att föredra mot att behöva maila med deras engelskspråkiga konsult som är jättedålig på att svara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Slanten. Då är jag med på att en 3500:a blir bra om jag ställer ner den. Men min nästa fråga blir ju då hur vet jag hur mycket jag ska ställa ner den? Funkar det att ställa röret ner fullt öppet och mäta mängden vatten där?

 

Gällande Diamantaquarien har jag oxå fått svar jättesnabbt, även på helger. Dock är där inte ett enda ord engelska från deras sida men det gör ingenting. Bara det står rätt grejer på min offert så är jag nöjd :) 

Ska bara få fastställt vilka rör jag ska ha och slänga några ord med Håkanstorps Zoo på fredag sen beställer jag från någon av dom. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De siffror jag tar fram måste tas med en liten nypa salt eftersom de baseras på rena rör. Det vill säga om det börjar växa saker i rören blir det sämre flöde i verkligheten. Sen kan man köra med höga vattenhastigheter också, det är inget som går sönder, men då ligger man på marginalen och om det blir påväxt i röret blir tappet högre.

 

Om du har ett av rören som hävert ner till sumpen och väljer 32mm blir flödet ungefär 5800 l/h. Detta kan du reglera med en kulventil tills det börjar rinna lite grand i det andra röret. På så vis blir det snudd på knäpptyst. Man bör inte ligga på hävertens maxgräns.

För att få fram flödet på 5800 l/h hade jag följande förutsättningar:

Fallhöjd: 1,1 m

Rörlängd: 1,3 m

45 graders böj: 2 st

Kulventil: 1 st

 

Jag tycker att du kan välja vilken pump du vill, eftersom de går att reglera.

Det funkar bra att ha 3 stycken 32 mm genomföringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar alla för hjälpen. 

En sista fråga från en som inte har någon koll :)

Borde jag beställa rör till ytavrinningen från Diamantaquarien om jag nu beställer karet där? Då får jag rätt mått på avrinning och reserven och även då en retur som inte kommer bli hävert fall returpumpen lägger av. 

Eller detta är så enkelt så till och med jag kommer klara av det? :smiley9:

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , ner loppen ska inte limmas ,på huvud röret ner sätter du en https://www.google.se/search?q=PVC+outlet+strainer+32+mm&oq=PVC+outlet+strainer+32+mm&aqs=chrome..69i57j69i60&sourceid=chrome&ie=UTF-8 och den ska sitta i botten med en ändpropp , 

lyxvarianten är en pluggad förminskning och förlängning upp till ytan , och avsluta med ett T lim del , då slipper du stoppa ner armen om du vill göra ta upp och göra rent galler röret,

på säkerhetsröret ner en rörstump och en skarvmuff som slutar ca 10-15 cm under utan i ytavrinningen , sen sågar du till några rör i olika längder med ett 45 graders snitt uppåt ,

sen är det bara att prova vilken höjd som är tystast , sätt ingen kran på säkerhetsröret  ,och helst ingen på huvud röret heller , har du otur får du en luftficka i kranen som kan vara svårt att få bort ,och kranar börjar alltid att läcka , då är det bra om du alltid har nya liggandes som reserv , annars sätten en muff på huvudröret under ytan i sumpen såga till olika rör och kläm ihop tills du hittar rätt storlek , har du unionskopplingar på rören under genomförningen så är det enklare att göra rent och bygga om ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag provar att fråga vidare i denna tråden, startar en ny om svar uteblir:

 

fick offert från Diamantaquarien på mitt akvarium 180*70*70cm både med mittförstärkning (12mm glas) och utan (15mm glas).

 

Micke på Håkanstorp bygger med 15mm glas, mittförstärkning och 19mm botten. 

 

Min fråga är nu, kan man lita på att 15mm utan mittförstärkning håller?

Känns som att Mickes akvarium är extremt mycket starkare. 

Hade gärna haft ett utan mittförstärkning för att slippa tänkte på att belysningen störs av mittförstärkning (och saltavlagringar på denne). 

 

Tacksam för input

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att känna mig säker använder jag 15 mm glas till 55 cm höjd och 160 cm längd utan randförstärkning (rimless). Jag skulle använda 18 - 19 mm glas utan randförstärkningar.

15 mm bör gå bra med randförstärkning. Du kan ju kolla på Red Sea Reefer vilka glastjocklekar de använder. (Eller Elos) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är säkerhetsfaktorn. 12 mm glas och 60 cm höjd ger säkerhetsfaktor 3,7. 3,8 brukar anges som minimum för bebodda rum.

6,7 som minimum utan randförstärkning. För obebodda rum med golvavlopp skall man kunna ha säkerhetsfaktor 2,5.

En kompis hade en gång en kund som kom hem och såg att framrutan på hans aluramade kar hade spruckit. Det satt en kil av glaset i den motsatta väggen i hallen. Han sade att han var glad att han inte var hemma. Standard 375 med 8 mm glas till 50 cm höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Provar att skriva här istället för i min tråd om akvariet. 

 

Har tänkt ett kar på 180-200*70-80*70. Glaset kommer bli 15mm.

Svetsad ställning där sumpen kommer bli under ena halvan (ca 90*60*höjd?) och i andra halvan av skåpet kommer en tank på ca 100 liter + kanske lite teknik eller nåt. 

Jag kontaktade en konstruktör för att göra beräkning av bjälklaget/balkarna och sa då att han skulle räkna på 2.5 ton. 

Har jag då räknat med marginal eller jag har inte tagit i ordentligt?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla

Jag hittade en gång en sida där jag kunde lägga in mått och vilken faktor jag ville ha så räknades det ut vilken glastjocklek som skulle användas. Denna hittar jag inte igen. 

 

Har du tips? Och gärna oxå hur jag ska kunna räkna ut måttet på mina längdförstärkningar. Vill som sagt gärna ha utan mittförstärkning men inte på bekostnad av svaghet i karet. 

 

Tack på förhand  

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Kimozabe sa:

@stigigemla

Jag hittade en gång en sida där jag kunde lägga in mått och vilken faktor jag ville ha så räknades det ut vilken glastjocklek som skulle användas. Denna hittar jag inte igen. 

 

Har du tips? Och gärna oxå hur jag ska kunna räkna ut måttet på mina längdförstärkningar. Vill som sagt gärna ha utan mittförstärkning men inte på bekostnad av svaghet i karet. 

 

Tack på förhand  

Mvh

Kim

http://www.theaquatools.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...