Gå till innehåll

Nybörjare med red sea Max S 650


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej 

 

Jag skulle vilja presentera mig här.

Har nyligen flyttat till Sverige (göteborg) och det här är mitt första  försök att börja med saltvattenshobby:)-

Tidigare i hemland hade jag sötvattensakvarier (max 200l).Har precis köpt  mitt första stor saltvattenskar.Det blir en red sea Max s 650 som kommer levereras om några dagar.

Försöker läsa de som finns för nybörjaren men jag skulle få alla råd som ni kan ge till mig för att hjälpa mig med starten:)

Några tips för att börja med ?

Några tips om saltvattensaffär i området? 

Vad gäller RO vatten.....finns det någon märke som ni kan rekommendera att köpa?

Vad gäller levande sten...nån förslag varifrån ska jag köpa den?

Vilken märke för ämnetester ska jag välja?

 

Tack på förhand 

 

Tas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Sverige och saltvattensguiden. Jag har en hemsida: Oceanakvarium.se Under saltvatten "Några tips före starten" har jag samlat ihop hur jag tycker man kan starta.

Viktigt är att du följer en metod och inte blandar ihop olika sätt att få igång biologin.

Runt Göteborg finns det många affärer i dag. (Jag har min affär 230 km bort så jag ser dem inte som konkurrnter). De bästa tycker jag är Ciklidhuset i Lerum och Företagsakvarium i Kungsbacka. Ciklidhuset ligger 50 meter från pendeltågstationen så det är bekvämt att komma dit även om du inte har bil. 

Dessutom finns Herkules zoo på Herkulesgatan, Marinakvariet i Mölndal och två affärer till i Kungsbacka, Zoomässan och Bioted. 

Osmoser tror jag att jag är billigast på i Sverige. Det är Aquapro med membran från Taiwan. De är licenstillverkade från USA.

Jag tror alla har levande sten hemma nästan alltid. 

Salifert är märket som gäller för tester med ett undantag. Om du är intresserad av stenkoraller bör du ha Hanna checker som fosfat eller fosfortest.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring till informationen och boka plats. Det kostar 40:- (som du betalar när du kommer dit) om du inte har Göteborgs museikort. I så fall är det gratis. För dessa 40 kronor får du fritt inträde under ett år till de museer i Göteborg som ägs av kommunen, inklusive akvariet och resten av sjöfartsmuseet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, det tycker jag kan vara en god idé. Du kan även sätta i någon enkel korall, skivanemon eller knappar.

Var sparsam med maten den första tiden så att karet vänjer sig vid belastningen, se bara till så att fiskarna inte svälter.

 

Såg att du hade frågat om brunalger. Ja, det är fullt normalt och de brukar försvinna efter någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh vad bra:)

tack för svaret!!!

 

en fråga till....vad gäller belysning ....finns det någon regler?hur många timmar och när ska de vara på?

jag har de led lampor som kommer med red Sea Max , och undrar om ni kan hur man använder de t.ex hur man justera olika färger och styrkor?

tack på förhand

 

vh

tas

Ändrat av taspan78
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samt 20 sniglar och 10 erimiter....är det bra att börja med?

Vet ni om att det är normalt dagen 2 att fiskarna gillar inte maten?de äter den och sen lämna den tillbaka :)

är det nåt som jag måste oroa mig för?

Tack på förhand och god jul till alla!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ger du för mat?

 

Ett bra startfoder brukar vara frysta vuxna artemia. Men ge väldigt, väldigt lite och mata bara var tredje dag i början. 7 - 10 vuxna artemia räcker för två fiskarr. Vecka 2 matar du samma mängd varannan dag, vecka tre - samma mängd varje dag. Vecka 4 kan du väldigt försiktigt öka maten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är bra men för att mata in nya fiskar tycker jag djupfryst vuxen artemia är bäst. Men de viktigaste är - ge lite. Av det fodret du visar på bild skall du inte ge mer än några korn - och i början följa schemat med var tredje dag osv.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-12-23 at 16:03, taspan78 sa:

Här kommer mina första fiskar:)

 

IMG_0017.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0025.JPG

 

Njut av dina första fiskar, det är en häftig känsla att se dem simma i akvariet. I framiden när du skaffar nytt levande är det kul/roligt/häftig mm men det är inte samma känsla som de första.

 

Jag tycker att du ska sätta dig med en ficklampa när karet varit i totalt mörker en timme, tänd lampan och se de små krypen som kommer fram ur stenen.

 

God fortsättning!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Jag tycker att du ska sätta dig med en ficklampa när karet varit i totalt mörker en timme, tänd lampan och se de små krypen som kommer fram ur stenen.

Helst en röd lampa (jag har en cykellampa från Clas Ohlson) för den bländar inte djuren sägs det.
Men Sillen har rätt, efter ett år tycker jag att fortfarande att det är riktigt roligt att titta på vilka småkryp som kommer fram ur stenen! Man hittar nåt nytt var och varannan gång!
Man får ett nytt perspektiv på termen "levande sten" och då man ser hur mycket som lever i/på stenen så tror jag att man inte kan underskatta vikten av att ha bra och mycket sten i karet med så många olika arter av kryp som möjligt! De må vara små, men de är många och de bidrar nog mer än vad man fattar till en hälsosam miljö i tanken!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej:)

 

det stämmer det  är en häftig känsla:)

de små sniglarna och erimiterna har gjort det bästa job i en vecka!!!det finns ingen brunnalg kvar:)

bra jobbat tycker jag:))

jag ska testa med ficklampan redan i natt:))tack för tipsen!

God fortsättning till er:)

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...