Gå till innehåll

P. imperator från ungfärg till vuxen


Norberg

Rekommenderade inlägg

Som ni kanske sett i tråden med mitt akvarium så har jag en P. imperator som håller på att färga om. Jag tycker den processen är mycket spännande och har försökt att dokumentera den under hösten/vintern. Så jag tänkte sammanställa de bilder jag har just nu i ett och samma inlägg.

Datumen för korten är som följer.

okänt, 050707, 050924, 051114, 051218, 060106, 060116, 060128, 060219, 060323, 060423

imperator20049eu.th.jpg, imperator0507079sb.th.jpg, imperator0509249cq.th.jpg, imperator0511144vf.th.jpg, imperator18dec20050223lg.th.jpg, imper8jan4gx.th.jpg, imperator16jan20065oy.th.jpg, imperator28jan20062gh.th.jpg, imperator19feb20064bc.th.jpg, imperator23mar20060if.th.jpg, imperator22april4pu.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow. Det går fort nu. Kul att se förändringen. Antar att min imperator är lika utfärgad som din är nu till sommaren. Den ser ungefär ut som din gjorde på bilden från 051114, lite gul på vissa ställen. Men de raka linjerna har inte riktigt börjat framträda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst går det fort med omfärgningen. Den tog fart på riktigt när jag stoppade i en utfärgad P.asfur i karet.

jag måste ha en sån när jag uppgraderar,dom e så fina

e han snäll mot korallerna?

vad har du för andra fiskar i karet?

Den är faktiskt riktigt bra mot mina koraller. Jag har ju huvudsakligen SPS som Montiopora, Acropora, Seratiopora och Poccilopora men även ett gäng Euphyllia, Xenia, Sarcophyton, Capanella och en liten ynklig Riccordea.

Visst nafsar den på SPS korallerna men inte så det skadar dem. Matar jag inte regelbundet utan hoppar över 2 dagar så surnar den till och tuggar på det mesta men inget har hittils tagit skada.

Mina två andra kejsare tuggar mycket mer på korallerna än Imperatorn gör.

Ett men är ju att Imperatorn kan vara ganska hårdhänt mot de andra fiskarna, särskilt kejsarna.

I akvariet går den tillsammans med:

E. xanthometopon

P. asfur

Ch. rostratus

F. longistris

Cirr. solorensis

Cirr. lubbocki

A. percula 2 st

Ap. leptacanthus 3 st

S. fasciatus

P. hepatus

Cht. tomminensis

H. magnifica

B. bimaculatus

Putsarfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny bild är upplagd!

Idag när jag satt och jämförde teckningen så såg jag att den inte har samma tekning på båda sidorna och att den färgar om olika på de båda sidorna. Så kommande kort ska jag ta när den simmar åt vänster så man kan jämföra hyffsat jämbördigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst går det fort med omfärgningen. Den tog fart på riktigt när jag stoppade i en utfärgad P.asfur i karet.

Mycket kul att se bildserien. Jag går själv och väntar på att min imperator ska byta färg. Har haft den i cirka ett år nu och min ser ut som den tredje bilden ungefär. Jag tycker inte att den riktigt vill komma igång och byta färg. Den hade tendenser att börja skifta över till gult i sommar men det stannade och försvann.

Har provat att ställa en spegel vid akvariet för att se om jag kan hetsa den att börja färga om, tror dock inte att det kommer fungera men man vet aldrig.

min fråga är: Vid vilken bild i serien släppte du i din Asfur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du! Minet sviker lite men jag har för mig att det var i september jag släpte i den i karet! Så den 3:e bilden gäller!

Men tänk på att om du ska matcha fram färgerna med hjälp av en annan kejsare så måste imperatorn du har vara den dominanta fisken i karet. Annars färgar den inte om. Så det svåra är att hitta en utfärgad kejasre som är mindre än den outfärgade imperatorn och som samtidigt ger imperatorn en liten match om tronen i karet utan att spöa den!

Hehe så lite klurigt kan det vara att hitta en lämplig sparringpartner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har faktiskt haft den lite längre änn så Wrang, jag köpte den sommaren 2004! Den var riktigt liten när jag köpte den.

Jag skulle tro att Lobophyllia och favia skulle bli uppätna av den. De flesta storpolypiga hamnar nog i riskzonen., Euphyllia gå i alla fall bra att ha tillsammans med kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...
Som ni kanske sett i tråden med mitt akvarium så har jag en P. imperator som håller på att färga om. Jag tycker den processen är mycket spännande och har försökt att dokumentera den under hösten/vintern. Så jag tänkte sammanställa de bilder jag har just nu i ett och samma inlägg.

Datumen för korten är som följer.

okänt, 050707, 050924, 051114, 051218, 060106, 060116, 060128, 060219, 060323, 060423

imperator20049eu.th.jpg, imperator0507079sb.th.jpg, imperator0509249cq.th.jpg, imperator0511144vf.th.jpg, imperator18dec20050223lg.th.jpg, imper8jan4gx.th.jpg, imperator16jan20065oy.th.jpg, imperator28jan20062gh.th.jpg, imperator19feb20064bc.th.jpg, imperator23mar20060if.th.jpg, imperator22april4pu.th.jpg

underbar bildserie!

Hur stor va den från början när du köpte den?? Hur stort kar har du?. Växte den ytterligare efter utfärgningen? va de nåt speciellt som triggade utfärgningen? hur stor va den när den började färga ut?

Många frågor..kul om du vill svara;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag tror inte du skall hoppas för mycket på att din imperator skall färga om i ditt kar, det är troligen för litet. För bara någon månad sedan såg jag en imperator hos en handlare som var ca 12 cm och den hade fortfarande hela ungfärgen kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag tror inte du skall hoppas för mycket på att din imperator skall färga om i ditt kar, det är troligen för litet. För bara någon månad sedan såg jag en imperator hos en handlare som var ca 12 cm och den hade fortfarande hela ungfärgen kvar.

Hej Ingemar...nä..de har jag nog också räknat med..att den inte kommer färga ut...o egentligen gör inte de så mkt...den är otroligt fin som juvenil också. Intressant att de finns så stora ex som 12 cm som ej färgar ut...Hur mkt vet vi om utfärgning, vad som triggar? det är i antagligen inte bara storleken i alla fall...o frågan är om fisken stannar i växten om den inte färgar ut, dvs kan en juvenil fisk bli lika stpor som en utfärgad..??

spännande område

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

underbar bildserie!

Hur stor va den från början när du köpte den?? Hur stort kar har du?. Växte den ytterligare efter utfärgningen? va de nåt speciellt som triggade utfärgningen? hur stor va den när den började färga ut?

Många frågor..kul om du vill svara;)

Jag får väll göra ett försök! :)

Jo den var precist så där liten och gullig som de bara kan vara, typ 5 cm eller nått kanske. Har faktisk glömt av hur stor den var. Men jag kom ihåg att jag tvekade då den var lite väl liten.

Den gick i mitt gammla 950 liters på slutet. Men den gick först i ett 240 liters och det skulle aldrig funkat för den då den färgade ut.

Om den växte efter den färgat ut!! Den var tjock som bara en välmatad handtam primadonna kan vara och ja den växte hela tiden faktiskt ganska snabbt enligt min mening.

Det som triggade utfärgningen var några olika saker tror jag. Dels fick mina kejsare varierande och mycket mat, mängdmässigt i princip tills de var mätta. Jag vet att många inte tycker att man ska mata så mycket men mat tycker jag fiskarna ska ha. (skummare anpassades därefter!). Sen hade den konkurens av andra kejsare och det triggade nog en hel del! Vill man vara chef så får man lov att vara störst och snyggast.

Svårt det där med storleken. Då processen är så långsam så ser man det inte riktigt. Men mellan 10-15cm var den i omfärgning i alla fall.

Mycket trevlig fisk, handtam och jag kunde klappa den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...