Gå till innehåll

Juwel Rio 240 L


Ismo

Rekommenderade inlägg

Köpte det begagnat för något år sedan så jag ville ha ny fog och tänkte att detta kan vara ett bra sätt att lära sig något nytt. Blev billigare än att köpa nytt, nu ska jag "reta" dig genom att bygga en bänk ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ismo , det blev riktigt bra , det är alltid kul att prova själv , här är några exempel på ytavring på utsidan

http://www.reef2reef.com/threads/herbie-overflow-in-eshopps-eclipse-m.251195/

https://www.google.se/search?q=herbie+overflow&espv=2&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjkgfq7p-nRAhUEVRQKHe43BYkQ_AUIBigB#imgrc=x8buHnGX70y2AM%3A

det är en tyst ytavrining , den låter inte mer än det jlud pumpen produserar 

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet jag vilken storlek som gäller på ett sådant system? Sitter även och tittar på skummare och cirkulationspumpar samt returpump. Har naturligtvis önskemål om att det ska vara tyst och billigt. Ingen bra kombo vad jag läst i andra trådar, men jag har alltid möjligheten att ljudisolera möbeln för att få bort ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ismo ,  du klarar dig med  20x25 mm eller 25x32 , du behöver 3 st genomförningar , 1 upp 2 st ner 1 st huvud rör och ett säkerhets rör .

en Eheim 1260 klarar inte att hålla ett 25mm rör fullt för hävert , det rinner ner mer vatten än vad pumpen klarar att pumpa upp ,

 boxen behöver inte vara bredare än att du får ner handen och kan hålla emot när du skruvar ihop genomförningen , 

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att det ska finnas möjligheter till fler projekt ;). Har kollat massor av guider angående borrandet, går i samma tankar som dig genom att fixa en mall att ta hålen efter. Först måste jag bara bestämma vilken owerflow box det ska bli. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man borrar(eller ja, egentligen kan man säga att man slipar upp) hål i glaset så är det allra svåraste de första 10-15 sekunderna. Att lyckas börja slipa upp ett mönster som hålsågen snurrar i. Det är väldigt lätt att sågen tar tar någonstans och snurrar iväg och man får en stor reva över glaset. Detta är sällan farligt som tur är men ser tråkigt ut.

 

Det näst svåraste är slutet. För oftast trycker man lite för hårt och när det är någon mm kvar av glaset så låter man inte sågen slipa upp det sista utan man trycker sig igenom vilket skapar flisor i kanten runt hålet. Detta bruka gå kompensera med gummi packningen som följer med. För att få ett perfekt hål så behöver man göra hålet från bägge hållen av glaset. Så man tar halva hålet från ena sidan och sedan resten av hålet från andra sidan. Men om man inte har ett pilothål som styr eller liknande så är det nästan omöjligt att göra.

 

Den tredje svårigheten är att inte vara otålig när man tar hålet :-) Pressa inte på maskinen utan låt dennes egen vikt göra det mesta arbetet och tryck lite grann bara. Ett hål tar oftast från 1,5-3 minuter för mig. Har man en väldigt lätt maskin eller en tjock skiva med glas kanske lite längre, men sällan mycket längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjenare, planerna har ändrats igen och detta kar kommer nu att bli en sump. Allt började med så lite teknik som möjligt och har nu eskalerat så mitt nuvarande kar kommer att bli en sump med plats för blandad teknik. jag kommer till att börja med köpa ett nytt kar på ca 375 L, skummare mm. Denna tråden kan läggas ner, vill passa på att tacka för all hjälp riktigt lärorikt :). Startar en ny tråd längre fram när allt på g. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...