irwin_fletch Postat 15 december 2024 Författare Postat 15 december 2024 Acropora granulosa som hängt med länge. Totalt sönderbränd av torch från bas och upp till de översta grenarna men det struntar den i. 3 Citera
irwin_fletch Postat 5 januari Författare Postat 5 januari Då familjen varit sjuk hela julledigheten har det funnits tid till tråkigt jobb i karet. Har klippt massa dött bakom revet för att öka flödet samt plockat bort lager av kalkalger och acropora som vuxit på bakrutan. Så nu har jag blå bakgrund igen för första gången på många år. Inte så snyggt, men det blev bra mycket ljusare i karet. Lägger upp en bild på en acropora som bastat ut ganska rejält på bakrutan. 4 Citera
irwin_fletch Postat 13 januari Författare Postat 13 januari Blå bakruta kommer jag nog inte ha på framtida kar men det blev ljusare i karet. En LPS som vuxit på bra är en symphyllia jag fick av misstag när jag beställde koraller från Danmark för några år sen. Skulle ha en grön men fick denna. Tycker den blivit fin och har lite speciella färger med lila och guld. 5 Citera
irwin_fletch Postat onsdag vid 22:40 Författare Postat onsdag vid 22:40 En Acro jag tror att jag aldrig lagt upp här är denna aussie sp. som jag köpte av coraroc för många år sedan innan det blev företag. Den har suttit lågt ner i karet och sett okej ut men nu när en bit fått sitta högt upp mitt i karet har en gren börjat växa ordentligt. Svårt att förklara färgen men grön/lila där det gröna centrumet i de lila koraliterna blir som självlysande prickar. Vet inte vilken sorts Acro det är, några gissningar? Närmaste jag sett är denna som säljaren tror är en acropora latistella och kallar acropora hologram Citera
Ted Camenius Postat torsdag vid 05:50 Postat torsdag vid 05:50 Har du kikat på acropora subulata, ser inte riktigt så ut men det du skriver om polyperna stämmer bra med den arten. Citera
Oscarhaglund Postat torsdag vid 06:20 Postat torsdag vid 06:20 28 minuter sedan, Ted Camenius skrev: Har du kikat på acropora subulata, ser inte riktigt så ut men det du skriver om polyperna stämmer bra med den arten. Ser inte korraliterna på hans bild mer avlånga ut än på subulata och latistella. Mer så som de ser ut på robusta (fd abrotonoides). Vet inte vilken art det är som har det växtsättet men sådana koralliter Citera
irwin_fletch Postat torsdag vid 12:25 Författare Postat torsdag vid 12:25 6 timmar sedan, Ted Camenius skrev: Har du kikat på acropora subulata, ser inte riktigt så ut men det du skriver om polyperna stämmer bra med den arten. Ja det håller jag med om. Tror du kan ha rätt men att den inte fått växa till sig bara. 6 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Ser inte korraliterna på hans bild mer avlånga ut än på subulata och latistella. Mer så som de ser ut på robusta (fd abrotonoides). Vet inte vilken art det är som har det växtsättet men sådana koralliter håller med om att koralliterna liknar robusta men haft en sån en gång i tiden och denna är så tunn i växtsättet så tror inte att det är den. Citera
Oscarhaglund Postat torsdag vid 12:32 Postat torsdag vid 12:32 5 minuter sedan, irwin_fletch skrev: Ja det håller jag med om. Tror du kan ha rätt men att den inte fått växa till sig bara. håller med om att koralliterna liknar robusta men haft en sån en gång i tiden och denna är så tunn i växtsättet så tror inte att det är den. Nä jag tycker inte det ser ut som robusta heller utan snarare bara att jag inte tror det är någon av de andra heller eftersom korraliterna ser så pass annorlunda ut Citera
Oscarhaglund Postat torsdag vid 12:41 Postat torsdag vid 12:41 När jag tittar igen är kanske subulata en bra gissning. De bilder jag tittade på först var nog inte så bra. Här syns det tydligare 1 Citera
Ted Camenius Postat torsdag vid 16:59 Postat torsdag vid 16:59 (ändrat) Inte helt lätt med arter, jag gick mest på beskrivningen av polyperna. Så som polyperna lyser/gnistrar på subulata vet jag ingen annan acropora som gör. Sen kan ju växtsätt skilja ganska mycket beroende på ljus, vattencirkulation mm. Ett annat sätt att se om det är en subulata är ju att vänta tills den ser fin ut, då brukar de dö. Stämmer det in på din är det garanterat en subulata. Ändrat torsdag vid 17:01 av Ted Camenius Citera
irwin_fletch Postat torsdag vid 18:14 Författare Postat torsdag vid 18:14 1 timme sedan , Ted Camenius skrev: Inte helt lätt med arter, jag gick mest på beskrivningen av polyperna. Så som polyperna lyser/gnistrar på subulata vet jag ingen annan acropora som gör. Sen kan ju växtsätt skilja ganska mycket beroende på ljus, vattencirkulation mm. Ett annat sätt att se om det är en subulata är ju att vänta tills den ser fin ut, då brukar de dö. Stämmer det in på din är det garanterat en subulata. Haha. Då är den nog döende nu för jag har haft den 5-6 år nu och först nu den visat sig på detta sätt. När den suttit långt ner i revet har den sett okej ut men aldrig något man reagerat på. Men den kommer nog få ett konstigt utseende i formen så som den växer nu. Citera
irwin_fletch Postat torsdag vid 22:25 Författare Postat torsdag vid 22:25 Acropora lokani som suttit på samma plats i 7 år och gått från fragg på 1,5cm och nu en större tallrik i storlek. Men snart växer den in i framrutan och jag är rädd att den kommer knäckas längst in när jag ska klippa den. Citera
irwin_fletch Postat fredag vid 08:22 Författare Postat fredag vid 08:22 2 timmar sedan, Ted Camenius skrev: Magisk lokani Kom från Västerås 2017, gissar den var med i någon av de legendariska ATI sändningarna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.