Gå till innehåll

osmos-ett måste?


chippen

Rekommenderade inlägg

Kiselalger är ett stort problem i nystartade kar. Gör en sökning här på forumet.

Det viktigaste att få bort ur vattenledningsvatten är alltså för mig silikat och det gör ett silikatfilter. Men osmosen minskar halten silikat före filtret minst 50 gånger så filtrets livslängd blir så mycket större. Kör du utan täckglas är osmosen ett måste för med större avdunstning = påfyllning av vatten samlas alla möjliga föroreningar i akvarievattnet. Skillnaden med eller utan är störst vid starten av karet. Ett inkört kar är i viss mån självstabiliserande genom att sniglar och andra äter alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade saltkar för 10-15 år sen körde jag utan osmos, funkade bra....tills jag flyttade till ett annat ställe.

Efter flytten fullkomligt exploderade karet av kiselalger och jag fick aldrig ordning på det.

Så har du bra vatten kan det ju funka men.....kolla med komun om det e komunalt, eller om dom kan kolla från egen brunn oxo. Kanske du kan få färdigt vatten till att börja med av nån i Uppsala, innan du köper egen osmos. Att tillföra massa preparat för att ta bort nåt tror jag inte på....vet inte ens om det finns?

Med osmos vill man ju ta bort sånt som alger gillar: kisel o silikat mm.

Sök på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chippen!

Nu är jag ingen expert alls, men jag kör själv med osmos efter stark inrådan från övriga medlemmar.

Dessa är mina personliga uppfattningar:

Att köra med osmos eller ej hänger på kvaliten på ditt kranvatten. Dom flesta verkar förespråka att köra med osmosvatten trotts bra kvalite, för att minska risken för krafiga algtillväxter. Osmos filtren tar bort klor, koppar, salter o.s.v från vattnet, vilket ger ett mycket rent vatten att utgå ifrån när man blandar sitt salt. Osmosfilter tar även bort en del sillikater som är den direkta orsaken till kiselalger. Många kör dessutom vattnet igenom ett sillikatfilter (jonfilter) som kopplates efter osmosfltret för att reducera yttligare mängden sillikater. Det finns medlemmar som alldrig kört med osmos och tar kranvatten direkt och har alldrig haft problem, medans andra som gjort detta har haft kraftiga algblommningar.

Att lyckas/misslyckas med kranvatten hänger på din vattenkvalitet, och på förutsättningarna du ger algerna vid uppstart (ljuset främst). Jag vet ej om preparaten, utom att det finns att köpa. Men en sak jag hör ofta från andra är att undvika kemikalier så mycket det går innom saltvatten. Kolla istället kvaliten på ditt vatten om det är kommunalt (ring och fråga) och du kanske kan få råd av någon kunnig här på forumet att bedömma värdena.

Så, risken med kranvattnet är algerna som KAN komma (inte säkert att detta sker). Ett osmosfilter reducedrar kraftigt denna risk (inte omöjliggör) och ett kompletterande jonfilter reducerar risken att få kiselalger yttligare.

När det gäller påfyllning av avdunstat vatten så verkar det som om kranvatten kan funka, och att det är viktigare att köra med osmos när man beredar saltvattnet i starten, men risken finns att det ansamlas kemikalier i efterhand som kommer från kranvattnet.

Många alger går att bekämpa med; fiskar, sniglar, kräftor, sjöharar, sjöborrar, sjöstjärnor, andra alger (Caulerpa), kemikalier, och viktigast av allt genom att begränsa tillgängligheten av fosfater och andra ämnen som alger utnyttjar för att växa (och ljus). Men med att utnyttja ett osmosfilter så minskar risken, och uppstarten kan bli en trevligare upplevelse (jag är själv inne på vecka 6 och har bara alger i mitt refugium...men det kan komma senare). Dessutom kan det kosta att bekämpa algerna med ovannämnda metoder, och ett membran kanske är en bra investering. Det är i slutändan helt upp till dig, det finns inget rätt eller fel tror jag, bara sannolikheter.

Nu kommer jag få smäll på fingrarna av experterna eftersom jag är ny :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag startade mitt kar fick jag "inkört" vatten och LS.

använder inte osmos utan fyller på med vanligt vatten.

killen jag fick vatten och sten av hade inte använt sin osmos på 2 år, han sa att det funkade lika bra utan.

så jag antar att vi har rätt bra vatten i kommunen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De visade sej att fler än jag råkat ut för att en packning saknas på AN 120 osmos.

Om det var den i botten av mittentuben så förklarar det varför det pissade vatten ur min.. Fick dra åt den för kung och fosterland så slutade den att läcka.. :)

Vart kan man beställa ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chippen!

Nu är jag ingen expert alls, men jag kör själv med osmos efter stark inrådan från övriga medlemmar.

Dessa är mina personliga uppfattningar:

Att köra med osmos eller ej hänger på kvaliten på ditt kranvatten. Dom flesta verkar förespråka att köra med osmosvatten trotts bra kvalite, för att minska risken för krafiga algtillväxter. Osmos filtren tar bort klor, koppar, salter o.s.v från vattnet, vilket ger ett mycket rent vatten att utgå ifrån när man blandar sitt salt. Osmosfilter tar även bort en del sillikater som är den direkta orsaken till kiselalger. Många kör dessutom vattnet igenom ett sillikatfilter (jonfilter) som kopplates efter osmosfltret för att reducera yttligare mängden sillikater. Det finns medlemmar som alldrig kört med osmos och tar kranvatten direkt och har alldrig haft problem, medans andra som gjort detta har haft kraftiga algblommningar.

Att lyckas/misslyckas med kranvatten hänger på din vattenkvalitet, och på förutsättningarna du ger algerna vid uppstart (ljuset främst). Jag vet ej om preparaten, utom att det finns att köpa. Men en sak jag hör ofta från andra är att undvika kemikalier så mycket det går innom saltvatten. Kolla istället kvaliten på ditt vatten om det är kommunalt (ring och fråga) och du kanske kan få råd av någon kunnig här på forumet att bedömma värdena.

Så, risken med kranvattnet är algerna som KAN komma (inte säkert att detta sker). Ett osmosfilter reducedrar kraftigt denna risk (inte omöjliggör) och ett kompletterande jonfilter reducerar risken att få kiselalger yttligare.

När det gäller påfyllning av avdunstat vatten så verkar det som om kranvatten kan funka, och att det är viktigare att köra med osmos när man beredar saltvattnet i starten, men risken finns att det ansamlas kemikalier i efterhand som kommer från kranvattnet.

Många alger går att bekämpa med; fiskar, sniglar, kräftor, sjöharar, sjöborrar, sjöstjärnor, andra alger (Caulerpa), kemikalier, och viktigast av allt genom att begränsa tillgängligheten av fosfater och andra ämnen som alger utnyttjar för att växa (och ljus). Men med att utnyttja ett osmosfilter så minskar risken, och uppstarten kan bli en trevligare upplevelse (jag är själv inne på vecka 6 och har bara alger i mitt refugium...men det kan komma senare). Dessutom kan det kosta att bekämpa algerna med ovannämnda metoder, och ett membran kanske är en bra investering. Det är i slutändan helt upp till dig, det finns inget rätt eller fel tror jag, bara sannolikheter.

Nu kommer jag få smäll på fingrarna av experterna eftersom jag är ny :smiley9:

Det får du inte för du har rätt!

Men jag har tagit vattenprover under 35 år i jobbet och resultatet är att jag rekomenderar Osmos då det hör till undantagen att dricksvatten duger till revakvarier. Dessutom vet vattenverkena inte alls vad vattnet innehåller testar bara för det som SJV och LV har föreskrivit i lag. Vid nograna tester har t.o.m fler olika bekämpningsmedel hittats i vatten som är godkänt att dricka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara tala utifrån min erfarenheter, och jag har kört utan Osmos i ca 4 år och det har fungerat utan problem.

Att kontakta kommunen tror jag är lite av en fingervisning, men absolut ingen garanti för hur vattnet verkligen är.

Testa är nog det enda rätta, och problemet är fortfarande att det kan ta åratal innan problemen visar sig.

Så min rekommendation är att kolla om någon som bor i samma område använder kranvatten och se hur det fungerar för att veta hur man ska göra.

Jag kommer börja med osmos nu då jag flyttar till hus med enskilt vatten (brunn).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...